10939
Sök

Dagens Nöt: Basar spelar som bara den- bygger ny låda- spelar skit. HJÄLP!

1 150 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Tja.

Som topic lyder kanske ni förstår att jag har stött på ett litet bekymmer.

Byggde i vintras en låda till två Mutant 10", den har spelat som satan, riktigt bra. Men jag tyckte den tog lite stor plats så jag byggde en ny låda nu i veckan. Har två dagar i rad försökt lista ut vad som är fel.

Det är lite skillnad på lådorna, men båda är volymmässigt korrekt. Den första lådan var en trapetslåda, alltså baksidan är vinklad som baksätet. Fronten var gjuten i glasfiber med två bafflar, emellan dessa satte jag ett reflexrör med trattar i båda ändar. Kanske enligt teorin fel, men spelade ifrån det mesta.

Den nya lådan är också en trapetslåda, dock sitter nu basarna på den sidan som är vinklad och jag satte två reflexrör med tratt i ena änden, den som syns. Rören är 4".

I övrigt så upplever jag att basarna spelar ojämnt, stereon blinkar mer än innan samt om jag tar en bas som inte sitter i lådan och sätter på steget istället så spelar det nästintill bättre än de två i lådorna...

Tack på förhand!
/S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Felfasat?

Jag förstår inte vad du menar med felfasat?

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Ena basen slår utåt, den andra innåt, det enda som hörs är tillverkningstoleranserna och signaldifferenserna om det är flerkanalssteg. Dubbelkolla så att plus respektive minus sitter rätt vid högtalarna och stegets högtalarutgångar.

Så kan de vara, kilar ut och kollar på en gång:)

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 150 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
Jovisst blev det bättre, det var en av + kablarna på en bas som satt fel. Så du hade rätt, men det låter som om det är någon liten störning fortfarande, speciellt när jag byter låt, men det kan ha varit där innan med. Det kanske bara är jag som lyssnar mer nu.

a slice of lemon
and a shot tequila..

16 197 Inlägg
5 juni 2010
S_Henjer skrev:
Jovisst blev det bättre, det var en av + kablarna på en bas som satt fel. Så du hade rätt, men det låter som om det är någon liten störning fortfarande, speciellt när jag byter låt, men det kan ha varit där innan med. Det kanske bara är jag som lyssnar mer nu.

va har du för huvudenhet??   

störningar när man byter låt beror ofta på bränd signaljord.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 150 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
S_Henjer skrev:

Säger jag det på detta forumet kommer jag bli stämplad som mer eller mindre idiot smile Nej men de är nåt billighetsgrej, tillfällig som jag sa för ett tag sedan:P

Vad brukar felet bero på vid bränd signaljord, vad är det som händer?

a slice of lemon
and a shot tequila..

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
5 juni 2010
S_Henjer skrev:
evilaudio skrev:
S_Henjer skrev:

Säger jag det på detta forumet kommer jag bli stämplad som mer eller mindre idiot smile Nej men de är nåt billighetsgrej, tillfällig som jag sa för ett tag sedan:P

Vad brukar felet bero på vid bränd signaljord, vad är det som händer?

sätt en kabel mellan lågnivåhöljet och cdn:s chassi försvinner ljudet så jorda det på det viset.

problemet är att jorden din ÄR kass.. så de jordar i lågnivån...

Sök