7623
Sök

Vad tycker ni om moped hastigheten bör den höjjas?

453 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Tänkte på en sak, kör moppe varje dag till skolan/gym osv.
Så har tänkt på en sak alla bil förare värkar uppskatta att moppen går snabbare än 45.
Min gör 70 med bra acc så man kommer i väg snabbt i rödljusen/korsningar.

Sen att du kan hålla jämn hastighet med bilarna i stan så blir det bättre flyt, och där det är 80-90 i trafiken får man ju mindre kö bildning bakom sig vilket medför att man kan komma om snabbare.

Så eftersom dom skärpt kortet för alla oliak mopeder med uppkörning körlektioner osv så tycker jag att dom kunde kanske höjt mopparna till 60-65-70. då det värkar vara bättre för trafiken i alla lägen.

Så ni som kör bil vad tycker ni? En moppe som ligger som en broms kloss i stan när alla ska till jobbet vid 8 elle en som kan hålla jämn hastighet.

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 juni 2010
Timjoh skrev:
Tänkte på en sak, kör moppe varje dag till skolan/gym osv.
Så har tänkt på en sak alla bil förare värkar uppskatta att moppen går snabbare än 45.
Min gör 70 med bra acc så man kommer i väg snabbt i rödljusen/korsningar.

Sen att du kan hålla jämn hastighet med bilarna i stan så blir det bättre flyt, och där det är 80-90 i trafiken får man ju mindre kö bildning bakom sig vilket medför att man kan komma om snabbare.

Så eftersom dom skärpt kortet för alla oliak mopeder med uppkörning körlektioner osv så tycker jag att dom kunde kanske höjt mopparna till 60-65-70. då det värkar vara bättre för trafiken i alla lägen.

Så ni som kör bil vad tycker ni? En moppe som ligger som en broms kloss i stan när alla ska till jobbet vid 8 elle en som kan hålla jämn hastighet.

Absolut inte. Tvärtom borde Polisen kontrollera stenhårt att de inte går fortare än 45 km/h. Vill ni moppepojkar åka fortare kan ni väl bara vänta till 16 och skaffa lätt motorcykel, eller hur?

/En som tröttnat på idioter som blåser 70 på cykelbanorna genom skogen och drar ut på övergångsställen i full kareta.

http://www.youtube.com/v/Ge7ySLzJh_8
Senast redigerat av Andromeda (8 juni 2010)

1 697 Inlägg
8 juni 2010
Det skulle ju onekligen göra att det flyter bättre tror jag. Men jag skulle absolut inte vilja att alla oerfarna nyblivna 15 åringar som tror dem är världsmästare skulle dundra fram på alla vägar/cykelbanor/gångvägar i 70.
Då e det bättre å vänta te 16 å ska lätt mc.

37 Inlägg
8 juni 2010
Hey

Tycker 30-45 kmh är rätt lagom för moped då de är konstruerade för det.. tex dämpare bromsar osv är ju anpassade till moppens vikt & till den hastigheten,,
När man själv kärde så höll jag alltid till höger åt sidan så de bakomvarande kunnde passera förbi så man ej bromsade upp trafiken.. men visst det är alltid roligt att pina maskin på moppen lite men man utsätter sig då själv & andra för risker..

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
8 juni 2010
Skaffa lätt MC när du blir 16 så är problemet ur världen...

453 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Rspeter skrev:

Jag är ju inte den idioten som kör som fan och så bara tyckte det kändes bättre, värkade som det mindre idiotiska omkörningar avprejning av vägen och tutande fast man ligger nästan i diket.

Sen är jag 18 om lite mer än ett halvår så är inte något nybliven 15 åring på en moppe.

Muttley
8 juni 2010
höj åldern till 18 år och mc körkort på alla eu mopeder så hade sverige varit mycket bättre.

Inte en enda jävel som är 15 bast kör enligt trafikregler ändå så varför ha eu moppe istället för en vanlig moppe när de kör överallt.

Muttley
8 juni 2010
Timjoh skrev:
Rspeter skrev:

Jag är ju inte den idioten som kör som fan och så bara tyckte det kändes bättre, värkade som det mindre idiotiska omkörningar avprejning av vägen och tutande fast man ligger nästan i diket.

Sen är jag 18 om lite mer än ett halvår så är inte något nybliven 15 åring på en moppe.

Kan inte vara ofta bilar faktiskt tutar på mopeder om de sköter sig. Har jag iallafall aldrig varit med om.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2010
Moped är mycket av ett stadsfordon och som högst 60km/h hade gjort en enorm skillnad, då hade den hängt med utan problem på 50-vägar (där de flesta förare kör med lite moms på hastigheten) och hängt med hyfsat på 70-vägar.

Men oerfarna 15-åringar i dessa hastigheter? Livsfarligt, det går inte att argumentera för att en 15-åring i allmänhet kan klara av ens dagens hastigheter. Naturligtvis finns det undantag, men man måste lägga upp reglerna för alla de oansvariga och inte ta hänsyn till den handfull 15-åringar som faktiskt kan klara av att köra vettigt.

Men från och med Juni är det i bland annat Halmstad påbörjat ett test med att sänka hastigheterna, de flesta vägarna inom Halmstad stad (inklusive "förorter") blir 40km/h oavsett tidigare hastighet och det blir ett fåtal sambandsvägar som får 60km/h, en större väg som leder ut ur stan får 80km/h en bit. Bostadsområden och vägar i anknytning till dessa blir 30km/h.

Om detta försök lyckas (vilket det naturligtvis inte gör, det är riktigt korkat men vad vettigt folk tycker spelar ingen roll för idioterna som bestämmer) skall detta införas i hela Sverige.

Så kort och gott, det spelar ingen större roll för snart kör bilarna (tyvärr) inte fortare än vad mopederna får på de flesta vägarna roll
Senast redigerat av Rquired (8 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

945 Inlägg
8 juni 2010
Tycker man ska sänka hastigheten för mopeder. Endast tillverka 4-taktare.
En lag som säger att man måste använda reggskylt oavsett fordons typ. Gärna fram och bak.

Slutligen ska man höja åldern från 15år till 16år. Lätt MC till 17år. Bilkörkort till 19år.
Utvecklingen går knappast framåt så därför anser jag det är rimligt. Många är idioter.

Muttley
8 juni 2010
Rquired skrev:
Men från och med Juni är det i bland annat Halmstad påbörjat ett test med att sänka hastigheterna, de flesta vägarna inom Halmstad stad (inklusive "förorter") blir 40km/h oavsett tidigare hastighet och det blir ett fåtal sambandsvägar som får 60km/h, en större väg som leder ut ur stan får 80km/h en bit. Bostadsområden och vägar i anknytning till dessa blir 30km/h.

Om detta försök lyckas (vilket det naturligtvis inte gör, det är riktigt korkat men vad vettigt folk tycker spelar ingen roll för idioterna som bestämmer) skall detta införas i hela Sverige.

Så kort och gott, det spelar ingen större roll för snart kör bilarna (tyvärr) inte fortare än vad mopederna får på de flesta vägarna roll

De har de börjat med i malmö stad. Ser inga problem med att de är 40 i staden, folk kör för jävla fort inne bland folk och cyklar helt enkelt.
om man kör i tätort gör 40 ingen större skillnad dessutom.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2010
tkd_rille skrev:
Rquired skrev:

De har de börjat med i malmö stad. Ser inga problem med att de är 40 i staden, folk kör för jävla fort inne bland folk och cyklar helt enkelt.
om man kör i tätort gör 40 ingen större skillnad dessutom.

Halmstad är lite annorlunda jämfört med Malmö, många av de vägar som nu blir 40km/h är kapabla till (och har tidigare varit) 70km/h. Detta gäller alltså hela Halmstad stad och inte enbart stadskärnan, där "folk och cyklar" håller hus.

Känner du till Halmstad?
http://hallandsposten.se/image_processor/1.816293.1273258371!image/2452381740.jpg_gen/derivatives/wide/2452381740.jpg?maxWidth=468
Som du ser blir det inte mycket 60km/h (eller uppåt) kvar, och betydligt fler vägar är kapabla till högre hastighet än i bästa fall 40km/h smile
Senast redigerat av Rquired (8 juni 2010)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
8 juni 2010
Mopederna utgör redan en trafikfara så som dom är.

Jag tycker värt om mot vad tråd skaparen skriver. Sänk hastigheten eller höj åldern. samt stenhårda kontroller och hårda straff vid överträdelse.

//yrkesförare som ser allt för mycket idioter i trafiken

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

945 Inlägg
8 juni 2010
Rquired: 60kmh är ganska lagom i Halmstad egentligen.

Man kommer i regel aldrig upp i någon större fart mellan alla rödljus eller trafikstockningar.
Vid Eurostop är det absolut värst. Ibland försöker jag ta fart men det kvittar, hinner inte från det blir rött.

i övrigt värdelös.
613 Inlägg
8 juni 2010
Har ju sett folk som kör moped som inte ens bör få framföra en cyckel. Ta bort dom helt och dom som vill köra på hjuling kan ta mc-kort vid 16års ålderna istället.

Och jag menar givetvis inte att alla som kör moppe är oduglingar.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 juni 2010
Bjare skrev:
Rquired: 60kmh är ganska lagom i Halmstad egentligen.

Man kommer i regel aldrig upp i någon större fart mellan alla rödljus eller trafikstockningar.
Vid Eurostop är det absolut värst. Ibland försöker jag ta fart men det kvittar, hinner inte från det blir rött.

Trafikstockningar? Det är verkligen inget jag förknippar med Halmstad, köer förekommer vid vissa korsningar vid de klassiska 8:00 och 16:00 eller i vissa situationer sommartid. Kör jag vid rätt tid ifrån jobbet är det inga problem att hålla 70km/h med grönt ljus hela Laholmsvägen, fram tills att det blir 50km/h då naturligtvis. Gäller att hålla rätt fart, "gröna vågen" har jag hört att någon kallade fenomenet.

Och fortsätter jag sedan hemåt så skall jag i framtiden hålla 60km/h på Tylösandsvägen, vilken från och med FD Miniland är fullt kapabel för 70km/h om inte 80km/h med sina ordentliga marginaler till skol och bostandsområden.

Nej jag har full förståelse för lägre hastigheter i centrum, bostadsområden och andra utsatta situationer. Men i det försök som nu testas kommer alla de andra 75% av vägarna få löjligt låga hastigheter. Och det tar extra tid, skapar irritation och är knappast någon fördel för miljön.

Rumpmas
3 860 Inlägg
8 juni 2010
Det kommer att bli så här i Västerås med inom en snar framtid. Beslutet finns redan. Norrleden, Suraleden med flera, breda fina numera 70-vägar kommer att bli 60-vägar. Man kommer att tvingas köra på 4:an istället för femman, vilket lär öka soppaförbrukningen och utsläppen. Dessutom lär ju alla som nu kör 60 på 70-väg börja köra 50 när det blir 60-väg.

Pratade vi inte moppar förresten?
Senast redigerat av Andromeda (8 juni 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 juni 2010
Sätt 18års åldersgräns på allt med två hjul, framför allt cyklar. Ingen har ju trafikvett!!

Jaa, jag drar alla över en kam just nu, jag vet. Finns många som kör helt korrekt också.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

FreddeK
9 juni 2010
Nej mopeder borde förbjudas helt! hatar dom verkligen!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
9 juni 2010
Förstår ej vilken idiot som kom på 45km/h! 50 hade varit så mycket bättre då det är den högsta hastigheten i stan, och oftast så är det just 50 i städer.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Sök