Köpråd: Mitsubishi EVO 1-3

Dawee
9 juni 2010 · 194 Inlägg

Hej garagemedlemmar!

Går i tankarna att byta bil till en snabb/sportig och rolig bil och tänkte höra lite med er om bilen Mitsubishi EVO, de 3 första generationerna.
Anledningen till de 3 första generationerna är enkel: Min budget håller inte för mer samt att jag tycker dom ser lite råare ut än de nyare, och det gillar jag.

Mina funderingar är:
Körglädje?
Hurpass kul är den orginal i motorn(280/259hk)
Hurpass hållbar är 4x4/Motorn/växellåda
Kaross?
Väghållning?
Skatt?
trimmvänliga?
Osv...

Kan ni dra jämförelser med min nuvarande bil är det naturligvis jätte bra.
850T5, trimmad.

Mvh/David

KHRacing
9 juni 2010 ·

Mina funderingar är:
Körglädje? - 100%
Hurpass kul är den orginal i motorn(280/259hk) - 235-240hk EVO 1-2-3, räcker väldigt långt.
Hurpass hållbar är 4x4/Motorn/växellåda - mkt
Kaross? - taket är limmat med fel lim från fabriken vilket resulterar i rostangrepp ibland.
Väghållning? - bra orginal, bättre med coilovers + bussningskit (enkelt sagt)
Skatt? - vet ej
trimmvänliga? - MKT te bra pris
Osv... bästa åretruntbilen typ

Kan ni dra jämförelser med min nuvarande bil är det naturligvis jätte bra.
850T5, trimmad.

Går inte att jämföra dem alls.

Janneutanb
9 juni 2010 · 7 267 Inlägg

Men tänk på att såna här bilar löper mycket större risk för reparationer också.

kawiZz RMR-Crew
10 juni 2010 · 478 Inlägg

Brains skrev:
Men tänk på att såna här bilar löper mycket större risk för reparationer också.

Vad får dig att tro det?
En trimmad 850 är väl inte underhållsfri, ingen bil är det dessutom, och vad som helst kan hända närsomhelt på alla bilar.

Janneutanb
10 juni 2010 · 7 267 Inlägg

kawiZz skrev:

Brains skrev:
Men tänk på att såna här bilar löper mycket större risk för reparationer också.

Vad får dig att tro det?
En trimmad 850 är väl inte underhållsfri, ingen bil är det dessutom, och vad som helst kan hända närsomhelt på alla bilar.

Vad som får mig att tro det, ja det måste nog vara att såna här bilar går hårt från att man köper dom nya...
15 år senare så har bilen fått smaka en hel del...
Kan man inte skruva en del själv så avråder jag ifrån att köpa en äldre evo.

Joodu_6
14 juni 2010 · 194 Inlägg

Evo  är grymt roliga och snabba bilar för pengarna.

Mina funderingar är:
Körglädje? 110%
Hurpass kul är den orginal i motorn(280/259hk) Kommer långt orginal,ännu längre med steg 1 Evo 1-3 har dock dålig botten orginal
Hurpass hållbar är 4x4/Motorn/växellåda Grymt bra lådor å drivlina bara kopplingen som är dålig orginal.Dock inte kolvarna i gamla evo motornerna å passa CW
Kaross? ROST brukar finnas på många Japanare
Väghållning? Grymt bra iaf med eftermarknads saker
Skatt? Vet ej Tror det är under 1800kr om jag inte minns fel
trimmvänliga? MKT .På med steg 1 så har du sjukt rolig bil 0-100 på ca 4,5 finns det dom som lyckats med.
Osv...

Som sagt passa orginal kolvarna dom brukar spricka (Ladda MAX 1,2 med orginal botten)
Köp hellst en med Smidd botten.
Orginal kopplingen brukar inte vara så mkt att ha,Dock finns det många för bra pengar och lätt att byta smile

KÖP INTE EVO OM DU ÄR RÄDD FÖR ATT SKRUVA smile

Lycka till smile

Joodu_6
Dennta
14 juni 2010 · 45 Inlägg

"evo bilen är troligviss en bil som har körts hårt med"

om ja inte har helt fel så tror ja mitsubishi byggde evolution bilarna för o kunna gå "hårt" volvo 850 t5 är ingen spec prestanda bil som ska gå hårt enligt volvo, när mitsubishi tillvärka evo 1-3 så byggde dom inte en bil med 280hk för o ha som svensson bil till o från jobb osv.. det är en bra bil för pengarna tycker ja smile

ja har haft en evo 3 den ladda 1.5 bar det enda ja fick skruva med under min tid med den bilen var att ja sköt lite slängklämmor till IC´n smile

Dennta
Janneutanb
14 juni 2010 · 7 267 Inlägg

Även om man bygger en bil för att hålla så BLIR den sliten efter 10 - 15.000 mil med till stor del hårdkörning.
Som sagt så är det inte ovanligt att kolvarna spricker.
Crankwalk, dvs att veven börjar röra sig i sidled, är ovanligare men det händer.
Som jag har förstått det så sliter det ner motorblocket också så den är bara att kasta.

Dennta
15 juni 2010 · 45 Inlägg

crankwalk går o undvika smile frikoppla vid tex rödljus osv.. så kan man slippa crankwalk tex smile

Dennta
kawiZz RMR-Crew
15 juni 2010 · 478 Inlägg

Dennta skrev:
crankwalk går o undvika smile frikoppla vid tex rödljus osv.. så kan man slippa crankwalk tex smile

Berätta, hur går detta onormala slitage av lagrena till vid rödljus med växel i?
Vad är det som händer?

Derdelis
15 juni 2010 · 124 Inlägg

CW uppstår bara om man är en idiot, kör man med huvudet så undviker man det. Ex. som dennta sa, släpp kopplingen vid rödljus, men även när man får för sig att slänga i någon värre koppling så köp en tryckplatta med fjädrat centrum osv.
Det är inte själva kopplingen som trycker sönder veven utan det är oljetrycket som blir så pass lågt om du pressar ner tryckplattan vid tomgång. Så det är inget man behöver fundera över när man väl kör och växlar.

För övrigt är det den roligaste och mest prisvärda bilen jag ägt, kör direkt från hemmifrån inne i stan till strippen och kör inom banan på vägen hem. Och man kör ifrån det mesta som kommer upp bredvid en, iaf upp till 160-170. Klockrent. KÖP!

kawiZz RMR-Crew
15 juni 2010 · 478 Inlägg

Derdelis skrev:
CW uppstår bara om man är en idiot, kör man med huvudet så undviker man det. Ex. som dennta sa, släpp kopplingen vid rödljus, men även när man får för sig att slänga i någon värre koppling så köp en tryckplatta med fjädrat centrum osv.
Det är inte själva kopplingen som trycker sönder veven utan det är oljetrycket som blir så pass lågt om du pressar ner tryckplattan vid tomgång. Så det är inget man behöver fundera över när man väl kör och växlar.

För övrigt är det den roligaste och mest prisvärda bilen jag ägt, kör direkt från hemmifrån inne i stan till strippen och kör inom banan på vägen hem. Och man kör ifrån det mesta som kommer upp bredvid en, iaf upp till 160-170. Klockrent. KÖP!

Blir oljetrycket i motorn asså skadligt lågt när man står på tomgång med kopplingen nedtryckt? låter jäkligt skumt men själv kan man inte så mkt om just evos.
Jävligt rolig bil är det iaf, körde en del evo 2 i vintras och det är en mycket prisvärd bil enligt mig.
Ska köpa en själv när ekonomin tillåter.

FordRSC Los geht's, Schumacher
15 juni 2010 · 1 510 Inlägg

Dawee skrev:
Hej garagemedlemmar!

Går i tankarna att byta bil till en snabb/sportig och rolig bil och tänkte höra lite med er om bilen Mitsubishi EVO, de 3 första generationerna.
Anledningen till de 3 första generationerna är enkel: Min budget håller inte för mer samt att jag tycker dom ser lite råare ut än de nyare, och det gillar jag.

Mina funderingar är:
Körglädje?
Hurpass kul är den orginal i motorn(280/259hk)
Hurpass hållbar är 4x4/Motorn/växellåda
Kaross?
Väghållning?
Skatt?
trimmvänliga?
Osv...

Kan ni dra jämförelser med min nuvarande bil är det naturligvis jätte bra.
850T5, trimmad.

Mvh/David

Bara att byta med denna killen!
http://www.blocket.se/jonkoping/Mitsubi … 10&w=3

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang