Köpråd: Sportig sedan runt 110k

P-H-G Utbildad proffsamatör
9 juni 2010 · 782 Inlägg

Går lite i bilbytartankar...

Jag funderar på att köpa en lite större, bekvämare bil... men vill så klart ha möjligheten att gasa till det lite då och då.
Så jag har börjat kika på sportiga sedaner.

Har snöat in mig på Honda Accord Type-S, jobbar ju trots allt på Honda Nordic AB så det kanske inte är så konstigt... men är inte helt insnöad än, det finns mycket att välja mellan, problemet för mig är att jag inte vet vad det finns för alternativ samt om de är bra eller inte?!

Detta är några modeller jag kikat lite smått på:
Honda Accord Type-S
Saab 9-3 SS Aero
Mazda 6 MPS
Audi A4 1.8T S-line

Vad finns det fler för skoj bilar i denna klass? Vad rekommenderas?

MVH
P-H

lodiseN
9 juni 2010 · 806 Inlägg

Bmw 330 är ett jäkla bra exempel, du får ju knappast någon sport ur en saab haha *ironi*...*kanske lite iaf*

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Rquired Allmänt envis
10 juni 2010 · 12 512 Inlägg

Gamla Audi A4 B6-B7 passar inte på en lista över "sportiga eller körglada" bilar tycker jag, inte ens med quattro. 9-3ss är en rolig bil med fullt godkänd väghållning, men i detta exempel tycker jag inte den gör sig riktigt rätt den heller.

Och inte får man en Mazda 6 MPS för 110.000:-, inte ens de billigaste jag hittade till salu var ens i närheten*? Och standardversionen antar jag att den inte har mycket att säga till om mot Accord Type-S?

*170.000:-

Istället tipsar jag om Alfa Romeo 156, bättre blir det inte med en framhjulsdriven bil för dessa pengarna*. Ligger en bra bit under 110.000:- i pris, å andra sidan är där lite brist på effekt i en 4cyl och med den underbara V6an blir den lite tyngre i nosen.

Å andra sidan finns det få standardbilar som har samma själ och karisma som en Alfa Romeo med den klassiska V6an.

*Med förutsättning för att jag inte kört Accord Type-S

Det andra tipset är Bmw 330i, väghållning och körglädje i topp och en rivig sexa med underbar karaktär. Har ett par tunga fördelar utöver detta, låg förbrukning och utsläpp, hög kvalité och driftsäkerhet och billiga ägandekostnader. Bmw E46 med 6cyl. var den billigaste bilen att underhålla i klassen*.

Samma själ som Alfa har den inte, men på alla andra punkter är den överlägsen.

*Källa TV. 7/2005.

Så om jag får lov att andra om i din lista blir den så här:
Alfa Romeo 156
Bmw 330i
Honda Accord Type-S

Och om jag skall sätta en rangordning blir det Bmw först, Alfa på andraplats och Honda sist.

Lycka till med köpet! smile

Senast redigerat av Rquired (10 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Masquerade Aldrig nöjd
10 juni 2010 · 804 Inlägg

Ford Mondeo ST220 skulle jag rekommendera, men den går ju för mindre än 110k.

Livet är för kort för att äga Volvo.
unsuspected
10 juni 2010 · 203 Inlägg

Audi S4 B5

IceEyes Varningar: För många..
10 juni 2010 · 2 552 Inlägg

Tveklöst Hondan. Problemfria och körglada bilar, och att du även jobbar på Honda Nordic är knappast en nackdel.

I andra hand hade jag personligen kollat på Audi S4 som även den är en rolig bil med suveräna fartresurser och mycket hög kvalitetskänsla.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Seaweed
10 juni 2010 · 15 Inlägg

Nu vill jag inte kapa tråden på nåt sätt för dig PointMan, men jag kollar också efter en lite sportigare sedan (dock är mitt tak 100k). Tänkte att det är okej att fortsätta tråden med lite frågor? Kändes onödigt att starta en ny tråd som i princip behandlar samma ämne.

Audi S4 B5 säger ni, hur är dessa att äga, framförallt ur en ekonomisk synpunkt i förhållande till t.ex. BMW 330i?

Har tidigare åkt og9-3, vet inte om jag är så sugen på en till framhjulsdriven kärra... Nu är i och för sig og9-3 extremt ostabil vid gaspådrag och i kurvor, kanske det som avskräcker mig lite.

Senast redigerat av Seaweed (10 juni 2010)

Fiat 500X "Opening Edition" (2015)
lodiseN
10 juni 2010 · 806 Inlägg

Seaweed skrev:
Nu vill jag inte kapa tråden på nåt sätt för dig PointMan, men jag kollar också efter en lite sportigare sedan (dock är mitt tak 100k). Tänkte att det är okej att fortsätta tråden med lite frågor? Kändes onödigt att starta en ny tråd som i princip behandlar samma ämne.

Audi S4 B5 säger ni, hur är dessa att äga, framförallt ur en ekonomisk synpunkt i förhållande till t.ex. BMW 330i?

Har tidigare åkt og9-3, vet inte om jag är så sugen på en till framhjulsdriven kärra... Nu är i och för sig og9-3 extremt ostabil vid gaspådrag och i kurvor, kanske det som avskräcker mig lite.

Ser inte S4an som sportig någonstans, inte i orginal utförande, svajjar som en båt och ingen känsla alls i styrningen, 330n är billigare att köpa äga och köra och är roligare tycker jag då

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang