Volvo 960/s90

amg_mannen
10 juni 2010 · 12 Inlägg

har en snabb fråga. jag undrar om 960/s90 2.5 har turbo???

Panzar_Audi
10 juni 2010 · 820 Inlägg

Nej det har den inte, det är en vanlig sexa!

Senast redigerat av Panzar_Audi (10 juni 2010)

Om man säger
amg_mannen
10 juni 2010 · 12 Inlägg

går det att trycka i en?

Dansken_fire
10 juni 2010 · 254 Inlägg

Det går att trycka i turbo i alla bilar med motor i tongue, men ja det går bra på denna med gått om plats, och S80 T6 använder samma motor och har två turbosar på sin

Senast redigerat av Dansken_fire (10 juni 2010)

volvoentusiasten
10 juni 2010 · 4 005 Inlägg

dubbelturbo från S80 är väl enklast. Man får modifera grenrör och insug litegranna men så klurigt är det inte!
Jag räknade på runt 10-15k i delar och lite arbete.

Panzar_Audi
10 juni 2010 · 820 Inlägg

linuslinje skrev:
dubbelturbo från S80 är väl enklast. Man får modifera grenrör och insug litegranna men så klurigt är det inte!
Jag räknade på runt 10-15k i delar och lite arbete.

Hur är hållbarheten på sugmotorn i 960/s90 gentemot S80ins T6? Om det "bara" är att smacka på turbo och grenrör från S80 så kan det ju vara ett framtida projekt att ge sig på smile

Om man säger
Volvo_Mannen Volvoskadad
10 juni 2010 · 6 017 Inlägg

Panzar_Audi skrev:

linuslinje skrev:
dubbelturbo från S80 är väl enklast. Man får modifera grenrör och insug litegranna men så klurigt är det inte!
Jag räknade på runt 10-15k i delar och lite arbete.

Hur är hållbarheten på sugmotorn i 960/s90 gentemot S80ins T6? Om det "bara" är att smacka på turbo och grenrör från S80 så kan det ju vara ett framtida projekt att ge sig på smile

Nja, men jag har hört följande: Ta en 2.5 liters rak sexa från 960, häng i en 90mm vev från 3.0 liters sexan, byt kolvar till T5R kolvar så har du samma borr, slag (cylindervolym) som en T6 + samma komp.

Jonas
amg_mannen
11 juni 2010 · 12 Inlägg

var kan jag hitta delar gennrör,turbona,kolvar,vev??

volvoentusiasten
11 juni 2010 · 4 005 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

Panzar_Audi skrev:

linuslinje skrev:
dubbelturbo från S80 är väl enklast. Man får modifera grenrör och insug litegranna men så klurigt är det inte!
Jag räknade på runt 10-15k i delar och lite arbete.

Hur är hållbarheten på sugmotorn i 960/s90 gentemot S80ins T6? Om det "bara" är att smacka på turbo och grenrör från S80 så kan det ju vara ett framtida projekt att ge sig på smile

Nja, men jag har hört följande: Ta en 2.5 liters rak sexa från 960, häng i en 90mm vev från 3.0 liters sexan, byt kolvar till T5R kolvar så har du samma borr, slag (cylindervolym) som en T6 + samma komp.

Ja, de flesta brukar ta 2.5 liters motorn för singelturbo men 3.0 byggen är roligare. Men allt beror ju på hur mycket du ska ladda... Det är ju inte "bara" smacka på, då måste modifera så det är väl bra om du har gjort ett par byggen tidigare....

amg_mannen skrev:
var kan jag hitta delar gennrör,turbona,kolvar,vev??

laga.se eller bilia.se eller blocket.se ??

Sen behöver du lite fler saker som starkare bränslepump, intercooler, annat insprut osv.

Senast redigerat av linuslinje (11 juni 2010)

Panzar_Audi
11 juni 2010 · 820 Inlägg

linuslinje skrev:

Volvo_Mannen skrev:

Panzar_Audi skrev:

Hur är hållbarheten på sugmotorn i 960/s90 gentemot S80ins T6? Om det "bara" är att smacka på turbo och grenrör från S80 så kan det ju vara ett framtida projekt att ge sig på smile

Nja, men jag har hört följande: Ta en 2.5 liters rak sexa från 960, häng i en 90mm vev från 3.0 liters sexan, byt kolvar till T5R kolvar så har du samma borr, slag (cylindervolym) som en T6 + samma komp.

Ja, de flesta brukar ta 2.5 liters motorn för singelturbo men 3.0 byggen är roligare. Men allt beror ju på hur mycket du ska ladda... Det är ju inte "bara" smacka på, då måste modifera så det är väl bra om du har gjort ett par byggen tidigare....

Givetvis så är det ju inte bara att skruva på och hej vad det går, det fattar jag med tongue Men jag syftade mer på om grenröret från T6an passar bolt-on och hur originalsprutet reagerar på överladdning?

Mvh Jocke

Om man säger
amg_mannen
11 juni 2010 · 12 Inlägg

jag har ej haft några byggen innan och jag vill inte ha för mycket kraft så lådan kraschar

och jag vill ej lägga mer en 20 000 på trimm

Senast redigerat av amg_mannen (11 juni 2010)

air_denka Volvo turbo trimmare
11 juni 2010 · 195 Inlägg

vad kostar en beggad t6 motor färdigt? Kan bli klurigare att fixa insprutningen då..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang