Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 530 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
Nygardh
22 september 2010 · 1 314 Inlägg

Blir ju riktigt bra detta;)

Senast redigerat av RallyMartin (22 september 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
23 september 2010 · 1 479 Inlägg

Tack RallyMartin smile

Haha Skalman, du kom på mig smile Dags att börja riva ner bilen snart ja, och se hur illa den är... wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
23 september 2010 · 1 801 Inlägg

Härligt grabben, det tar sig.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
25 september 2010 · 1 479 Inlägg

Idag gjordes ett framsteg, men inte där det var tänkt (som vanligt?)

Men fick iallafall ur den gamla stereon ur instrumentpanelen, vart en skruv som inte lossade, så efter många försök att borra ur den så är äntligen panelen helt tom. En sak mindre som man kan snubbla på på golvet alltså smile

Nu är planen att laga upp hålet i ena dörren, och senare i skärmen, bagageluckan, och "sist" golvet smile

Trevlig lördag på er!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
strandberg31
25 september 2010 · 2 419 Inlägg

KUl att någon vågar fixa sånna fina bilar big_smile hoppas den blir lika bra som 142an wink

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
25 september 2010 · 1 479 Inlägg

Det är jättemysigt med regn(när man är i garaget smile)

Aa, rost går ju fort, men är ju så tråkigt ibland sad Men nu har jag iallafall gjort klart för svetsning i botten av dörren, vill någon ha bild? smile

Tack Strandberg big_smile Jo jag satsar på det i hemlighet, om inte bättre, men det vet väl inte mammsen, så får hoppas hon inte läser detta wink på något sätt så är det inte så viktigt att rosten är lagad enligt konstens alla regler och finish för föräldrarna mina, men jag tycker att ska man ge sig på en renovering av en såpass gammal bil så skall man ju göra det ordentligt smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
26 september 2010 · 1 479 Inlägg

Såhär såg dörren ut efter blästring...
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/994905_guql9c.jpg

Bara att sätta sågen i bottnen och ställa sig och fila till en plåt smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/999747_tyn437.jpg

Och lite eldsflammor senare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/999748_wbo6lx.jpg

Och efter lite slipning på svetsfogarna fick dörren lite rostskydd tills det är dags att mala bort all färg och spackla och grunda smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/999749_7t1oeb.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 september 2010 · 6 474 Inlägg

skalman1 skrev:
Gött!

Det brukar gå rätt snabbt att laga rost bara man får tummen ur smile

Trevlig lördag på dig med!

Själv ska jag lägga mig ute i gruset och riva lådan på rekorden, urtrampningslagret (till volvo B16)  pajade direkt  sad              Trevligt att det regnar också.   smile

man kanske inte ska montera ett urtrampningslager från volvo på en Opel? risken är att urtrampningslagret får eksem då & i värsta fall även cancer lol

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 september 2010 · 6 474 Inlägg

skalman1 skrev:

farbrorbozze skrev:

skalman1 skrev:
Gött!

Det brukar gå rätt snabbt att laga rost bara man får tummen ur smile

Trevlig lördag på dig med!

Själv ska jag lägga mig ute i gruset och riva lådan på rekorden, urtrampningslagret (till volvo B16)  pajade direkt  sad              Trevligt att det regnar också.   smile

man kanske inte ska montera ett urtrampningslager från volvo på en Opel? risken är att urtrampningslagret får eksem då & i värsta fall även cancer lol

Passa dig noga du  wink

Nä felet var att jag hade svarvat upp det invändigt för att få det att passa på rekorden, och tydligen var lagret limmat på ett ställe .
Detta limmet förstördes tydligen av värmen som blev när jag svarvade igenom härdningen.

Men nu går den!   smile

Vad bra dörren blev   smile

ahh du kanske vet var min postlåda bor? wink

dörren blev bra ser det ut som iaf smile slog det sig nåt?

Senast redigerat av farbrorbozze (26 september 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
26 september 2010 · 1 479 Inlägg

Hur gick det där bozze? wink Lite citatfel eller? tongue

Nej den har inte slått sig så farligt faktiskt! Att det satt en bräda med tejp var just för att hålla ut det slagna, så att det skulle hamna i press efter svetsningen, får ju ändå spacklas ganska stort, men gött om man slipper bygga upp en så stor grund buckla...

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
26 september 2010 · 6 474 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Hur gick det där bozze? wink Lite citatfel eller? tongue

Nej den har inte slått sig så farligt faktiskt! Att det satt en bräda med tejp var just för att hålla ut det slagna, så att det skulle hamna i press efter svetsningen, får ju ändå spacklas ganska stort, men gött om man slipper bygga upp en så stor grund buckla...

Bättre nu citerat nu?? (lite trött gubbe här)
ett tips som jag gissar du redan kan är ju att ha ett mothåll inutidörren & slå på svetspunkterna med en hammare innan dom kallnat helt,

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
26 september 2010 · 1 479 Inlägg

Nej det visste jag faktiskt inte smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
29 september 2010 · 1 479 Inlägg

Dörrar färdigsvetsade smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1001172_z0gzd9.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
lillkjell
29 september 2010 · 185 Inlägg

ser ju redan bättre ut än när du fick den smile

Volvo For Life
Chevrolet camaro z28 350 TPI "on the road" (1991)
Volkswagen Golf Mk1 GTI "Renovering" (1977)
Volkswagen Bubbla 1303s cab "jägermiester" (1972)
RobiinK Rust Is Not A Crime
2 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

Prenumeration lagd smile

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
2 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Trevligt! smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
2 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Idag svetsade jag framskärmen, skall bara putsa av lite rost på insidan med smile Tyvärr inget bildbevis än.

Dock är listhålen borta, och ser inga spår av dem yikes Och skärmen har ju orginalfärg under det rosa, så det är ju ingen bytt skärm troligen?! Så nu till min fråga, fanns det Amazoner som inte hade lister?? För även ifall bilen nu varit krockad på vänstersidan borde det ju inte kommit på en listfri skärm av misstag mad

Och nu fråga nummer två, jag söker en höger framskärm, och en front i plåt! Någon i eller nära Göteborg som har detta och vill sälja? Betalar inga ockerpriser, men jag kanske har något som kan bytas mot detta, beroende på vad du söker smile
Sen söker jag ju massa annat småkrafs med, men inget akut...

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
2 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Okej, jo det är ju nackdelen i detta avlånga land.. jag är lite oldschool med, gillar inte att betala privatpersoner via nätet för att de ska skicka delar wink Företag går ju bra då de som oftast har alternativet att betala vid utlämningsstället smile

Och den lokala bilskroten är ju (tyvärr) folket på helt tappade bakom husvagnen, säger ena stunden att visst vi har sådant undanlagt, och när man frågar om det så ska de ha 2-3 tusen för en skärm mad

Men man får hålla ögonen öppna smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
strandberg31
2 oktober 2010 · 2 419 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Okej, jo det är ju nackdelen i detta avlånga land.. jag är lite oldschool med, gillar inte att betala privatpersoner via nätet för att de ska skicka delar wink Företag går ju bra då de som oftast har alternativet att betala vid utlämningsstället smile

Och den lokala bilskroten är ju (tyvärr) folket på helt tappade bakom husvagnen, säger ena stunden att visst vi har sådant undanlagt, och när man frågar om det så ska de ha 2-3 tusen för en skärm mad

Men man får hålla ögonen öppna smile

Du kan ju be "privat" personen skicka med bussgods och välj efterkrav så blir det ju som att betala till ett företag wink

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
2 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

många skärmar som bytts i efterhand saknar listhål,, därför sitter ofta listerna inte perfekt i linje när nån klåpare borrat fel, Bara borra hål & i rätt dimension innan du lackar skärmen smile
vet ej hur det var med volvo orginal eftermarknadsskärmar,
tror alla amazoner hade sidolister från fabrik vad jag vet iaf.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang