Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 554 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
14 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Haha ja det får du gärna göra bozze, jag vill verkligen inte... men man får väl se det som så att går man inte så sitter man där om några år med helkassa tänder..

Aa det är ju tyvärr så, är det mycket runtom så blir det ingen tid till det man vill göra, men man samlar ju lust och inspertation smile Provet är avklarat nu, bara tandläkaren imån, sen blir man nog lugnare!

Jag körde en rotfyllning utan bedövning tidigre iår så jag vet hur mysig tandläkarn kan vara wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Carlén
14 oktober 2010 · 1 801 Inlägg

Å fy tusan, snacka inte om tandläkaren, bland det värsta jag vet, får alltid operera ut mina visdomständer, sitter som gjutet.
Snygg höstbild på pärlan därimot.

Farmer_power Arbetar med glädje och spänst i lantbrukets tjänst
14 oktober 2010 · 153 Inlägg

Det bästa med att gå till tandläkaren är ju om man blir behandlad av nån snygg brud. Men för det mästa är det ju gammla gubbar tyvärr.

Hoppas provet gick bra med så du slipper plugga till något omprov och kan hålla dig i verkstan i stället.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
15 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Snygg brud är synd att kalla det, gammel ... dam yikes Nej men fick ny tandläkare förra året, och trodde bara det var för den gången, men så var det hon idag igen mad Men skall tillbaka för återbesök, och skall försöka byta tandläkare, tycker inte om henne...

Men dagens positiva är iallafall att jag har kört Amazon faktiskt big_smile Den första Amazonen behövde luftas då den inte gått på ett par månader, startade kanon, när den väl fick soppa fram till pumpen smile Så ni som sett en blå amazon med vitt tak(som numera är mest grönt lol ) såg nog mig wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
dadde
16 oktober 2010 · 2 164 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Snygg brud är synd att kalla det, gammel ... dam yikes Nej men fick ny tandläkare förra året, och trodde bara det var för den gången, men så var det hon idag igen mad Men skall tillbaka för återbesök, och skall försöka byta tandläkare, tycker inte om henne...

Men dagens positiva är iallafall att jag har kört Amazon faktiskt big_smile Den första Amazonen behövde luftas då den inte gått på ett par månader, startade kanon, när den väl fick soppa fram till pumpen smile Så ni som sett en blå amazon med vitt tak(som numera är mest grönt lol ) såg nog mig wink

jag typ längtar efter att gå till tandläkarn.. för min är typ 27-30år, snygg och sitter alltid så nära så när hon ska ta ett nytt "verktyg" så får jag hennes bröst mot min kind wink Jag ÄLSKAR min tandläkare big_smile haha! tongue

Less talking, more pics! wink

"Life´s too short to drive a boring car"
JimBo__
16 oktober 2010 · 1 804 Inlägg

Riktigt fint projekt du har! smile Lycka till!

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
17 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Tack smile Idag har det faktiskt jobbats på bilen, men efter alla timmar finns det ändå inget att visa lol Rost är ju för härligt...

Men får jag svetsat något idag så kan det komma pics smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
JimBo__
17 oktober 2010 · 1 804 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Tack smile Idag har det faktiskt jobbats på bilen, men efter alla timmar finns det ändå inget att visa lol Rost är ju för härligt...

Men får jag svetsat något idag så kan det komma pics smile

Jodu, rost är en förjävla uppfinning! wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Carlén
17 oktober 2010 · 1 801 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Tack smile Idag har det faktiskt jobbats på bilen, men efter alla timmar finns det ändå inget att visa lol Rost är ju för härligt...

Men får jag svetsat något idag så kan det komma pics smile

Nu vill vi se dagens arbete smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
17 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Haha okejdå Carlén... smile

Är lite emot mina principer att visa upp bilder på "mitt i lagningen", men får väl visa att man arbetar lol

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1008568_vfp4pa.jpg
Lagat främre hålet, ser lite kladdigt ut i svetsningen, men skall ju såklart slipa ner fogarna wink  Notera även plåten i kupén som skall få täcka hålet på insidan, anpassad för att sitta runt domkraftsfästet och skall svetsas i det med för att ge stabilitet, och uttagna hål för att kunna rostskydda i balken wink Skall väl svetsas på i veckan, har även tagit bort det sista av tvärbalken, skall snart på en ny där med smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
19 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

... svarar ni inte nu när ni tjatat till er en uppdatering? mad big_smile


Blir kanske lite byggande ikväll igen, svetsade vidare igår, men gick in för att se på tv klockan 8, så.. smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvoraggere STOLT BLÖJRAGGERE!
19 oktober 2010 · 31 Inlägg

Gött Môs att det börjar arta sig med Amazonen!

2:A Året Som Fordons Mekaniker På KsPG
Kolla In Min Projekttråd!
Nygardh
19 oktober 2010 · 1 314 Inlägg

Missade att du hade lagt in nåtwink

Tröskeln blir nice!

Fortsätt så här så kommer Amazonen blir hur fin som helst;)

Senast redigerat av RallyMartin (19 oktober 2010)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
19 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

troligen hade jag missat uppdateringen smile Bra jobbat,

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Carlén
19 oktober 2010 · 1 801 Inlägg

Så där ja, blir fint.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
19 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

svetsningen blev kass idag, bra irriterad sad Blev kanon i bottnen av plåten, sitter kanon, gjorde det i ovankant med trodde jag, men när jag började svetsa fast domkraftsfästet så släppte plåtjäveln i ovankant mad

fan

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1009494_uqcreg.jpg

Lackerare kanske inte ska försöka sig på att leka bilplåtslagare...

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
RobiinK Rust Is Not A Crime
19 oktober 2010 · 1 215 Inlägg

Då är det inte allt för kul att hålla på sad Men hoppas det går bättre nästa gång smile

Mvh BunnA

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
19 oktober 2010 · 6 474 Inlägg

Högre ström på svetsen & inge grundfärg ivägen så funkar det, (använd tex volvos svetsprimer istället) & jorda i karossen nära svetsstället, inte nya plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/44948/678700_gy2zbz.jpg

Senast redigerat av farbrorbozze (19 oktober 2010)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
dyeltsbreh amatörkonstruktör
19 oktober 2010 · 535 Inlägg

Du är duktig som försöker iallafall, man lär sig ju inte om man inte vågar prova big_smile bara på't igen you know! smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
19 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Var ingen grundfärg ivägen där det svetsades, och jordningen kördes i karossen enbart smile Men körde bara steg 2 på svetsen, och detta i kombination med för små hål blev ju som det blev..

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang