Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 460 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
M_Back
29 oktober 2010 · 535 Inlägg

Vilket jobb du lägger ned på "bruksbilen"(blivande finbil). Imponerande. smile

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
29 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Lemmy_Kilmister skrev:
Vilket jobb du lägger ned på "bruksbilen"(blivande finbil). Imponerande. smile

Usch ja, påminn mig inte om det tongue Nej men det skall ju bli en fin sommarbruksbil, och även ifall det är lite av en totalgenomgång(lite?) så skall ju ändå rosten bort, och det är ju lika bra att fixa den grundligt, så ser man bara till att vårda bilen ordentligt när den är klar wink

Gör man det ordentligt är ju inte rosten tillbaka efter ett år!

Skall bara intala den blivande huvudbrukaren att inte ha bilen på vintern *gömma dubbdäcken* wink
Hon förstår nog... inte för att jag är rädd för snön, men i Göteborg är det ju saltare än i havet på vintern och det i alla vrår är ju inte bra även om man sköljer av ordentligt på våren..

Liten sidohistoria:
Den andre Amazonen(den jag renoverar är reservdelsbilen lol ) skall få sig en ordentlig genomgång med om ett par år när denna är klar, därför vissa delar köps dubbelt nu. Men den är tänkt att bli morsans bil, denna är egentligen bara en bil tills dess, som den dagen kanske säljs eller jag tar över den smile Men därför gör jag hellre jobbet ordentligt, för man vill ju inte sälja en bil med överlackad rost! Men känner jag min famlij rätt lär den inte säljas, blir nog för kära när den är klar.. wink Iallafall, den 2a amazonen kommer åka upp i vagga, och skickas på BLÄSTRING! Betalar gärna de tusenlapparna på att få bottnen totalt ren, än att lägga flera månader på att slipa! Blir ju mycket bättre med så smile

MVH, allt för idag!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
M_Back
30 oktober 2010 · 535 Inlägg

Lite som mig, "Ska bara fixa den värsta rosten lite snabbt." Sen spårar det ur och "man ska bara" ta resten av rosten också medan man ändå håller på. Jaja, bra blir det i slutändan i alla fall!

Har du vaggan till amazonen redan nu? Skulle du kunna ta någon bild på den och lägga upp? smile

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
30 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Nix, ingen vagga än, men håller koll på nätet, det finns ju, gäller bara att hitta någon som har en och är beredd att sälja sen, och inte kastar på tippen som många gör sad

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
30 oktober 2010 · 585 Inlägg

Går att bygga egen vagga. Tror de finns en guide på Amazonklubbens forum smile

Amazon, den skiljer dig från mängden
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
30 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

Jo lutar väl åt det smile Men jag är främst ute efter att slippa bygga den wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
SnaakeShiT Amazonist, Javisst!
30 oktober 2010 · 585 Inlägg
Amazon, den skiljer dig från mängden
_DamnIt R1 driver!
6 november 2010 · 5 128 Inlägg

Att du orkar! Hade jag kommit över en sån bil som dig så hade jag nog lagat stora hål med svetsen, och allt smått skit hade nog fått glasfiberspackel! tongue Kanske är för jag är dålig på att svetsa?

Men kul projekt iaf! Ska bli kul att följa och se hur det slutar! Lycka till! smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
6 november 2010 · 1 479 Inlägg

_DamnIt skrev:
Att du orkar! Hade jag kommit över en sån bil som dig så hade jag nog lagat stora hål med svetsen, och allt smått skit hade nog fått glasfiberspackel! tongue Kanske är för jag är dålig på att svetsa?

Men kul projekt iaf! Ska bli kul att följa och se hur det slutar! Lycka till! smile

Haha ja ibland blir man förvånad själv smile Är nog för att jag har lätt att skapa en färdig bild i huvudet av hur den kommer bli, så det är väl där drivkraften finns wink

Haha nja, det är ju lättare med glasfiberspackel, men jag är lite för noga på en gammal bil att det ska vara rätt gjort, eller så bra som jag kan iallafall, så då blir det ju massa pill big_smile Sen skall ju bilen brukas, då är det viktigt för mig att man skall kunna köra med gott samvete, och veta att det inte börjar krypa rost runt spackelhålen efter några regnoväder wink

Kul att du följer, uppdatering kommer nog inom kort, håller på med min bruksbil nu inför vintern så Amazonen får vila smile Men inom 1-2 veckor skall jag nog kunna vara igång igen!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
14 november 2010 · 1 479 Inlägg

Längessen det vart uppdaterat här, mest på grund av att jag inte gjort något smile Haft inne bruksbilen för vinterfix och lackering av lite detaljer, så är det som tagit tid... men nu har jag iallafall gjort lite nytta!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1018836_u7iizr.jpg
Höger bakbroms fick lite detaljer blästrade och målade, skall honas och lite pill, för att sedan monteras ihop så smått smile Även trummorna till bromsarna fick lite kärlek, fast inte mer än lite slip för att färgen skulle fästa, och sedan svart färg smile inget kan ju bli sämre än rost så?!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
dadde
14 november 2010 · 2 164 Inlägg

så jag tänker oxå! kan ju inte bli sämre smile

"Life´s too short to drive a boring car"
Carlén
15 november 2010 · 1 801 Inlägg

Bra jobbat, ser fint ut.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
17 november 2010 · 1 479 Inlägg

Lite fix sedan sist:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1019868_1ehb88.jpg
Höger bak tillbakamonterat, hade det varit en entusiastbil till 100% hade ju såklart allt fixats därefter, men på en bil som skall brukas så är det överkurs wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1019869_j7bbic.jpg
Även vänster bak skall få kärlek, här efter en tvätt.. såg även att här fattas en del, eller två, men en liten del, ser ni vilken? lol

Iallafall, såklart skall ju minst en av de jävlarna på en Amazon gå av..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1019870_6daczc.jpg
Vilket skapar sysselsättning tongue En fram är av med, bara att börja lira med detta då...

Senast redigerat av Volvo1968 (17 november 2010)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
17 november 2010 · 1 801 Inlägg

Men hörru lackeraren, lite färg på bromsdelarna vill jag se smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
17 november 2010 · 1 479 Inlägg

Carlén skrev:
Men hörru lackeraren, lite färg på bromsdelarna vill jag se smile

Haha där är ju färg, delvis wink du tänkte mer på backarna och skölden eller? Somsagt, är ju ett drygt arbete när bilen skall brukas, även om man får se till att den vårdas så ömt som möjligt wink Hade det varit min bil till 100% så hade det varit blästrade sköldar och fint överallt vettu wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
17 november 2010 · 1 801 Inlägg

Volvo1968 skrev:

Carlén skrev:
Men hörru lackeraren, lite färg på bromsdelarna vill jag se smile

Haha där är ju färg, delvis wink du tänkte mer på backarna och skölden eller? Somsagt, är ju ett drygt arbete när bilen skall brukas, även om man får se till att den vårdas så ömt som möjligt wink Hade det varit min bil till 100% så hade det varit blästrade sköldar och fint överallt vettu wink

hehe, jag förstår, bara skojar lite, bra jobbat som vanligt.

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
17 november 2010 · 1 479 Inlägg

Vad bra, för annars får man ju gå ut och riva igen wink Men blir nog lite mer puts på nästa sida! smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
zemet
18 november 2010 · 4 041 Inlägg

ska bli kul att se slutresultatet:) grymt jobbat hitills:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
18 november 2010 · 1 479 Inlägg

Kul att du tycker det Zemet big_smile Ja jag är riktigt taggad  på resultatet faktiskt, känns som att det är på gång nu wink haha, ser ju verkligen ut som det eller? lol

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
ozcarzzon
18 november 2010 · 147 Inlägg

vilket jobb du lägger ner. kommer bli skitbra:)

Det viktigaste är inte att vinna, utan att straffa den som förlorar!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang