Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 456 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
18 november 2010 · 1 479 Inlägg

Jag hade glömt kul kul det var att skrapa underredsmassa, så jag underhöll mig med det medens färgen på de nyblästrade bromsdelarna höger bak torkade, hade mjukisbyxor och orkade inte sitta svetsvakt om jag skulle fixa tröskeln, så roade mig på annat sätt smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1020172_ooohnw.jpg

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
zemet
18 november 2010 · 4 041 Inlägg

Ska du köra elektrolys/blästra krängningshämmaren och fjädrarna mm eller blir det nya grejer?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
18 november 2010 · 1 479 Inlägg

zemet skrev:
Ska du köra elektrolys/blästra krängningshämmaren och fjädrarna mm eller blir det nya grejer?

Haha, ja ytbehandlingar blir det ju inte kan jag nästan lova, om inte blästraren sponsrar med det gratis wink Kanske blästrar den om jag blästrar resten, men annars slipas det rent och målas när det är nere, bara rosten är väck så är jag nöjd smile Fjädrarna likaså om de inte byts vilket är troligt, efterssom jag inte vet skicket på dem..

Gör inte överkurs denna gången då man ska våga använda bilen med, jämför lite med varför man skall ha dyra fina torkarblad på en kass ruta lol haha tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
rally-tobbe
18 november 2010 · 1 266 Inlägg

Du behöver inte en trim topp till amazonen? big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
19 november 2010 · 1 479 Inlägg

Haha det gör aldrig skada big_smile Skicka på bara så kan du få lite choklad i byte lol Nej men mamma hade inte nekat, men det är ju en prisfråga wink Jobb inom vården och en egen firma som inte går fett varje månad, det är ju ingen höginkomst, så försöker hålla kostnaderna nere smile

Men trimmad motor vet jag att hon gärna har haha! Är nog inte många mammor som vill ha en amazon med mycket "brum" i avgasröret, gärna trimmad och mattsvart huv big_smile jag är lyckligt lottad wink Men blir inte svart huv på denna efterssom den ska ha vitt tak, hade den varit helgrön så hade jag därimot kunnat fundera på lite rallystuk wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
rally-tobbe
19 november 2010 · 1 266 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Haha det gör aldrig skada big_smile Skicka på bara så kan du få lite choklad i byte lol Nej men mamma hade inte nekat, men det är ju en prisfråga wink Jobb inom vården och en egen firma som inte går fett varje månad, det är ju ingen höginkomst, så försöker hålla kostnaderna nere smile

Men trimmad motor vet jag att hon gärna har haha! Är nog inte många mammor som vill ha en amazon med mycket "brum" i avgasröret, gärna trimmad och mattsvart huv big_smile jag är lyckligt lottad wink Men blir inte svart huv på denna efterssom den ska ha vitt tak, hade den varit helgrön så hade jag därimot kunnat fundera på lite rallystuk wink

Du får den för en 1000 lapp tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
19 november 2010 · 1 479 Inlägg

Är den komplett då och färdig för användning? wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
rally-tobbe
19 november 2010 · 1 266 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Är den komplett då och färdig för användning? wink

japp, ny renoverad, men insplipade ventiler och nya tätningar tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
19 november 2010 · 1 479 Inlägg

Och då till frågan, varför sälja en renoverad trimtopp till det priset? wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
rally-tobbe
19 november 2010 · 1 266 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Och då till frågan, varför sälja en renoverad trimtopp till det priset? wink

jag var uppe i stockholm och hämtade en steg 4 timo topp så har ingen användning för den längre, är nya hårdare ventilfjädrar från kg med tongue

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
21 november 2010 · 1 479 Inlägg

Nu tror ni kanske att jag legat på latsidan, men då har ni fel cool

Tyvärr ingen bra bild på vad som hänt, men..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1021472_qxfh37.jpg
En balk hamnade på plats, rostskydd där det är färdigslipat, och kitt i alla skarvar wink "Bara" golvbiten kvar att svetsa kvar, och slipa klart resten av golvet, som synes har jag börjat, men vill få rent porerna så mycket som möjligt, så fortsätter imån wink

Och en sak jag starkt kan rekomendera till er som bråkar med eländig asfaltsmatta, eller klistret som blir kvar!:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1021473_fqr8dr.jpg
En så kallad roterande bläster smile Denna är köpt på Jula, kostade 300kr, men helt klart värd det!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1021474_8pvpkd.jpg
Detta eländet sitter bra, nästan omöjligt att skrapa bort, ens med värmepistol eller thinner. Tro det eller ej, men jag funderade på att låta det vara kvar mad Tills jag köpte denna och...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1021475_f90nmf.jpg
En obetydlig tid senare är kladdet borta, snabbt och smidigt big_smile Kan djupt rekomendera denna sak när spackelspaden och värmepistolen inte är gott nog, skall tydligen vara bra på underredsmassa också wink

Allt för denna gång, hejhej!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
rally-tobbe
21 november 2010 · 1 266 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Nu tror ni kanske att jag legat på latsidan, men då har ni fel cool

Tyvärr ingen bra bild på vad som hänt, men..

http://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1021472_qxfh37.jpg
En balk hamnade på plats, rostskydd där det är färdigslipat, och kitt i alla skarvar wink "Bara" golvbiten kvar att svetsa kvar, och slipa klart resten av golvet, som synes har jag börjat, men vill få rent porerna så mycket som möjligt, så fortsätter imån wink

Och en sak jag starkt kan rekomendera till er som bråkar med eländig asfaltsmatta, eller klistret som blir kvar!:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1021473_fqr8dr.jpg
En så kallad roterande bläster smile Denna är köpt på Jula, kostade 300kr, men helt klart värd det!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1021474_8pvpkd.jpg
Detta eländet sitter bra, nästan omöjligt att skrapa bort, ens med värmepistol eller thinner. Tro det eller ej, men jag funderade på att låta det vara kvar mad Tills jag köpte denna och...

http://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/1021475_f90nmf.jpg
En obetydlig tid senare är kladdet borta, snabbt och smidigt big_smile Kan djupt rekomendera denna sak när spackelspaden och värmepistolen inte är gott nog, skall tydligen vara bra på underredsmassa också wink

Allt för denna gång, hejhej!

Då ska jag jävlame köpa mig en sån till mitt underrede! big_smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
21 november 2010 · 6 474 Inlägg

kan vara bra att veta att en såndär skitgrej funkar på nånting iaf wink jag tyckte mest den studsade runt jag... men det var förståss många år sedan jag använde den... undrar om den finns kvar här nånstns.... *funderar*

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Carlén
21 november 2010 · 1 801 Inlägg

ahh, en sån roterande bläster har jag med. smile

Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
21 november 2010 · 1 479 Inlägg

Carlén skrev:
ahh, en sån roterande bläster har jag med. smile

Och du är nöjd med den också? smile

Jag blev riktigt nöjd, mitt användningsområde är ju mest asfaltsmatta och sånt, rost och underredsmassa tar jag på det traditionella viset smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Carlén
21 november 2010 · 1 801 Inlägg

Ja den funkar helt okey.

strandberg31
21 november 2010 · 2 419 Inlägg

Hur funkar den då? är det stiften som slipar eller är det sand i? tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
21 november 2010 · 1 479 Inlägg

Det är stiften som slipar, de är ganska grova, så är väl därför de river bra och inte sätter igen sig så lätt smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Phaetoon
21 november 2010 · 8 156 Inlägg

Vilket jobb du har gjort. Hur eländig är 67:an egentligen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 november 2010 · 1 479 Inlägg

Phaetoon skrev:
Vilket jobb du har gjort. Hur eländig är 67:an egentligen?

Den är egentligen inte så farlig wink Det är mest bagaget som behöver mycket ny plåt, men annars är den nog inte mycket värre än denhär smile Vet att det behövs massa ny plåt bak, en ny skärminfästning, lite svets i golv, och rostslip. Men tanken är att få upp den i vagga/ställa på mindre ställning med hjul och blästra hela botten, alltså i bagage, hela golvet, och motorrum, där det ofta sätter sig bra. Men den dagen är inte här än.. tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang