3635
Sök

Köpråd: Volvo V70 T5 Automat -99

461 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Har lite frågor angående en V70 T5 automat -99 som jag ev. ska kika på i helgen. Bilen verkar vara gubbkörd de senaste 5-6 åren/ 15000 milen, och sånt är ju alltid positivt. Däremot har den gått 29000mil.

Länk till annonsen: http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 … 15&w=1

Min största fundering är hur automaten på en sådan håller? Har tänkt att chippa bilen isåfall, så de blir ju lite mer påfrestning än original. bilen har ju ändå gått 29000mil också.

Något annat att se upp för när det gäller V70 T5?

Vad gäller priset är tanken att gubben ska få nöja sig med 38-40k om jag ska köpa bilen. Han nämnde själv att han skulle gå ner lite iaf.

Tackar på förhand!

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#2
Nu är det bestämt, ska kika på bilen på söndag, är det säkert att ingen vet något om automatlådan på V70?

BMW - Better Make Way

8 277 Inlägg
17 juni 2010
#3
Automoterna är inga höjdare. Dels är dem klena och dels så är risken rätt stor att oljan aldrig är bytt i den eftersom det inte ingår i normal service. Och ska man börja vässa så gäller det att ta det lungt och helst montera den extra oljekylaren för hållbarhetens skull.

Annars är det väl dem vanliga felen, oljeläckage och oljud i framvagnen som är att se upp med samt vevhusventilationen.


84 Inlägg
17 juni 2010
#4
Gasspjället har också en tendens att ge upp på 99-00 eftersom det var dom första elektroniska, Men volvo bytte dom på ganska många bilar, den nya ska tydligen hålla lite bättre iaf, om du har det nyare sitter det en Gul lapp på gassjället och om du har det gammla så ska den va vit tror jag smile (du ser lappen om du kikar ner mellan kylaren och insuget framifrån). min v70 har rullat över 36*** mil och kan inte säga att det känns smile

Väldigt bra bil i övrigt, kan bara rekommendera!

461 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Automoterna är inga höjdare. Dels är dem klena och dels så är risken rätt stor att oljan aldrig är bytt i den eftersom det inte ingår i normal service. Och ska man börja vässa så gäller det att ta det lungt och helst montera den extra oljekylaren för hållbarhetens skull.

Annars är det väl dem vanliga felen, oljeläckage och oljud i framvagnen som är att se upp med samt vevhusventilationen.

Okej, gubben som har bilen ska tydligen ha bytt oljan i automaten 3-4 gånger under de 15000mil han kört iaf. Får kanske kolla upp det där med extra oljekyl om det blir affär?

Vevhusventilationen kunde man kolla genom att skruva av oljepåfyllningslocket under gång va? ryker det så är de kass? Är inte helt 100 där...

BMW - Better Make Way

461 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#6
_Next_ skrev:
Gasspjället har också en tendens att ge upp på 99-00 eftersom det var dom första elektroniska, Men volvo bytte dom på ganska många bilar, den nya ska tydligen hålla lite bättre iaf, om du har det nyare sitter det en Gul lapp på gassjället och om du har det gammla så ska den va vit tror jag smile (du ser lappen om du kikar ner mellan kylaren och insuget framifrån). min v70 har rullat över 36*** mil och kan inte säga att det känns smile

Väldigt bra bil i övrigt, kan bara rekommendera!

Bra att veta, tack för infon! smile Ska kika efter gul klisterlapp på gasspjället.. smile

BMW - Better Make Way

8 277 Inlägg
17 juni 2010
#7
von_blad skrev:
Okej, gubben som har bilen ska tydligen ha bytt oljan i automaten 3-4 gånger under de 15000mil han kört iaf. Får kanske kolla upp det där med extra oljekyl om det blir affär?

Vevhusventilationen kunde man kolla genom att skruva av oljepåfyllningslocket under gång va? ryker det så är de kass? Är inte helt 100 där...

Oljekyl är en vettig investering, speciellt om du får för dig att trimma.

Rök och oljestänk som nämns ibland är inga säkra metoder, dem kan bara ge en liten fingervisning. Enda säkra är att riva ner och göra rent. Speciellt på en bil som är lungt körd då dem drabbas hårdare., samma sak gäller bilar som gör många korta resor.


461 Inlägg
19 juni 2010
Trådstartare
#8
Marlboroman skrev:
von_blad skrev:
Okej, gubben som har bilen ska tydligen ha bytt oljan i automaten 3-4 gånger under de 15000mil han kört iaf. Får kanske kolla upp det där med extra oljekyl om det blir affär?

Vevhusventilationen kunde man kolla genom att skruva av oljepåfyllningslocket under gång va? ryker det så är de kass? Är inte helt 100 där...

Oljekyl är en vettig investering, speciellt om du får för dig att trimma.

Rök och oljestänk som nämns ibland är inga säkra metoder, dem kan bara ge en liten fingervisning. Enda säkra är att riva ner och göra rent. Speciellt på en bil som är lungt körd då dem drabbas hårdare., samma sak gäller bilar som gör många korta resor.

Okej, kanske är bäst att låta bli chippning, då den isåfall ändå bara ska vara bruksbil!

BMW - Better Make Way

Snål gnällspik
402 Inlägg
19 juni 2010
#9
29 000 mil är ganska långt alltså... tyvärr är dessa bilar inte alls av samma kvalitet som tidigare volvo. Min (som är samma mekaniskt men inte inredningsmässigt) har gått 30 K och jag har fått bytt ALLT i framvagnen + nivomaterna bak.
Det är fina bilar men förvänta dig inget problemfritt ägande vi det miltalet...

Volvo S80 2,9.


Sök