Vad är det längsta ni gått utan att byta kamrem?

InX-Engineering
16 juni 2010 · 138 Inlägg

Jag själv åkte 19k med en 10 år gammal v70n 2000 utan att byta kamrem dock byttes allt annat.

HenkeTIC
16 juni 2010 · 888 Inlägg

På min v70 99a så körde förra ägare 22400mil med samma kamrem, inget alls bytt innan det.

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 juni 2010 · 3 929 Inlägg

HenkeTIC skrev:
På min v70 99a så körde förra ägare 22400mil med samma kamrem, inget alls bytt innan det.

Gissar på att det tar priset! yikes

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
NETTAN Girls go fast
16 juni 2010 · 893 Inlägg

Vi bytte på Hondan förra året, då hade den rullat runt 26 tusen mil... smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874
Honda Civic Coupè "Angel Dust" (1994)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 juni 2010 · 10 427 Inlägg

Det har bytts två gånger på min sen ny 1988. En gång vid 10 000 (typ 2004/2005)
och nu senast vid 17500 (2010). Intervallet ligger på 7500 / 5 år, så lite överskridet lär det ju vara
inledningsvis men inget som är direkt "OMG OMG" för denna tråden. tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
trippelturbo Trucker
16 juni 2010 · 2 710 Inlägg

Har kedja i min men det komiska är att det står i serviceboken att kamremsats (bl.a.) är bytt. Detta är gjord av nån ägare innan, vid 11k. Nu har den rullat 19k..

Misstänker själv att ägaren, som enligt uppgift, ska ha varit en äldre gubbe, har blivit lurad på många tusen lappar av en saab auktoriserad verkstad i Sthlm (säger inte vilken), men stämpel o allt sånt finns smile

Fart missbrukare
Grosshandlaren
16 juni 2010 · 327 Inlägg

17.000 mil på min A4 -96 som jag hade e ggn i tiden.

Stephan735i
16 juni 2010 · 139 Inlägg

20100mil klarade min gamla Golf II-89 med 1.8liters 90hk innan den stals, krockades och senare skrotades. Dock finns/fanns det ingen bytesintervall på 1781cc motorn så någon bör ha rullat längre.

Stephan

Rille0
16 juni 2010 · 2 021 Inlägg

hörde om en gubbe som köpte en mazda 626 16v ny i slutet på 80 talet. sen nu för ett par år sedan, 34 tusen mil senare gick kamremen av, bärgade den till verkstan och hängde på en ny sen var det bara att köra igen.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 juni 2010 · 10 427 Inlägg

Rille0 skrev:
hörde om en gubbe som köpte en mazda 626 16v ny i slutet på 80 talet. sen nu för ett par år sedan, 34 tusen mil senare gick kamremen av, bärgade den till verkstan och hängde på en ny sen var det bara att köra igen.

Haha smile Kanske var en sån motor med rejäla urtag i kolvarna för ventilerna (som Toyota även hade förr(?))
som klarar ett kamremsbrott. Skoj!

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
16 juni 2010 · 2 307 Inlägg

Kamremm va e det för nått...... Litar inte på motorer som måste ha en gummirem för å funka. Faktiskt aldrig haft nån bil med rem....

Har dock bytt massa på jobbet. å en sak skall ni veta Renault´s remmar håller sällan en km över bytesintervall å sällan nått direkt över tiden heller för den delen.

Aldrig vart ute för att den har gått av på nån Volvo dock byttte på en v70 d6 02 som hade gått 22.000 mil å den hade säkert gått en stund till.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
zortep
16 juni 2010 · 911 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Har kedja i min men det komiska är att det står i serviceboken att kamremsats (bl.a.) är bytt. Detta är gjord av nån ägare innan, vid 11k. Nu har den rullat 19k..

Misstänker själv att ägaren, som enligt uppgift, ska ha varit en äldre gubbe, har blivit lurad på många tusen lappar av en saab auktoriserad verkstad i Sthlm (säger inte vilken), men stämpel o allt sånt finns smile

de måste mena Drivremmen Samt rullarna som byts vid 11 000 mila servicen, den driver vattenpump , ac kompressorn , styrservot samt generatorn!

pic up the phone, wazzzaaa
lodiseN
16 juni 2010 · 806 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Har kedja i min men det komiska är att det står i serviceboken att kamremsats (bl.a.) är bytt. Detta är gjord av nån ägare innan, vid 11k. Nu har den rullat 19k..

Misstänker själv att ägaren, som enligt uppgift, ska ha varit en äldre gubbe, har blivit lurad på många tusen lappar av en saab auktoriserad verkstad i Sthlm (säger inte vilken), men stämpel o allt sånt finns smile

Eller så är det bara för att det är en SAAB och kedjan är gjord av plast! big_smile

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
HenkeTIC
16 juni 2010 · 888 Inlägg

zortep skrev:

BMWgrabben skrev:
Har kedja i min men det komiska är att det står i serviceboken att kamremsats (bl.a.) är bytt. Detta är gjord av nån ägare innan, vid 11k. Nu har den rullat 19k..

Misstänker själv att ägaren, som enligt uppgift, ska ha varit en äldre gubbe, har blivit lurad på många tusen lappar av en saab auktoriserad verkstad i Sthlm (säger inte vilken), men stämpel o allt sånt finns smile

de måste mena Drivremmen Samt rullarna som byts vid 11 000 mila servicen, den driver vattenpump , ac kompressorn , styrservot samt generatorn!

eller så är det faktiskt kamkedjan som är bytt en enkel felskrivning. eftersom hans bil är en 01 har den T7 och dessa får man faktiskt byta kamkedja på ibland. kan ha varit drabbad av oilsludge, då byts kamkedjan.

trippelturbo Trucker
16 juni 2010 · 2 710 Inlägg

HenkeTIC skrev:

zortep skrev:

BMWgrabben skrev:
Har kedja i min men det komiska är att det står i serviceboken att kamremsats (bl.a.) är bytt. Detta är gjord av nån ägare innan, vid 11k. Nu har den rullat 19k..

Misstänker själv att ägaren, som enligt uppgift, ska ha varit en äldre gubbe, har blivit lurad på många tusen lappar av en saab auktoriserad verkstad i Sthlm (säger inte vilken), men stämpel o allt sånt finns smile

de måste mena Drivremmen Samt rullarna som byts vid 11 000 mila servicen, den driver vattenpump , ac kompressorn , styrservot samt generatorn!

eller så är det faktiskt kamkedjan som är bytt en enkel felskrivning. eftersom hans bil är en 01 har den T7 och dessa får man faktiskt byta kamkedja på ibland. kan ha varit drabbad av oilsludge, då byts kamkedjan.

Har haft oilsludge o känne rmånga som haft det. Inga större problem för att byta en sån stor grej direkt. Förstår inte vart du får det ifrån att man byter kamkedjan för att man får oilsludge..

Fart missbrukare
snoddas
16 juni 2010 · 1 142 Inlägg

ja gick 1.5mil förr på fyllan och inte en tanke på att byta kamrem då iallafall!!! hahahahahaha

Westergren Large Cap
16 juni 2010 · 1 816 Inlägg

Den silvriga klisterlappen på kamremskåpan på 745an säger att den senast byttes vid 14.000 mil och i dagsläget har den rullat ca 27.500 mil. Hur som helst ska 745an få en storservice nu med bla. kamremsbyte.

HenkeTIC
16 juni 2010 · 888 Inlägg

BMWgrabben skrev:

HenkeTIC skrev:

zortep skrev:

de måste mena Drivremmen Samt rullarna som byts vid 11 000 mila servicen, den driver vattenpump , ac kompressorn , styrservot samt generatorn!

eller så är det faktiskt kamkedjan som är bytt en enkel felskrivning. eftersom hans bil är en 01 har den T7 och dessa får man faktiskt byta kamkedja på ibland. kan ha varit drabbad av oilsludge, då byts kamkedjan.

Har haft oilsludge o känne rmånga som haft det. Inga större problem för att byta en sån stor grej direkt. Förstår inte vart du får det ifrån att man byter kamkedjan för att man får oilsludge..

Då får du nog ta och utöka dina kunskaper lite till. Det är tack vare förlånga serviceintervall du får oilsludge, oljan blir dålig och smörjningen blir inte lika bra längre och kedjan slits väldigt snabbt då.

Du får gärna skriva du tror händer och varför saab förlängde motorgarantin.

lodiseN
16 juni 2010 · 806 Inlägg

snoddas skrev:
ja gick 1.5mil förr på fyllan och inte en tanke på att byta kamrem då iallafall!!! hahahahahaha

HEHEHEHEHEHE

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
trippelturbo Trucker
16 juni 2010 · 2 710 Inlägg

HenkeTIC skrev:

BMWgrabben skrev:

HenkeTIC skrev:

eller så är det faktiskt kamkedjan som är bytt en enkel felskrivning. eftersom hans bil är en 01 har den T7 och dessa får man faktiskt byta kamkedja på ibland. kan ha varit drabbad av oilsludge, då byts kamkedjan.

Har haft oilsludge o känne rmånga som haft det. Inga större problem för att byta en sån stor grej direkt. Förstår inte vart du får det ifrån att man byter kamkedjan för att man får oilsludge..

Då får du nog ta och utöka dina kunskaper lite till. Det är tack vare förlånga serviceintervall du får oilsludge, oljan blir dålig och smörjningen blir inte lika bra längre och kedjan slits väldigt snabbt då.

Du får gärna skriva du tror händer och varför saab förlängde motorgarantin.

Jasså? Bilen har servats enligt bok med 1.500-2000milsintervall. Allt detta dokummenterat i serviceboken. Själv Byter jag olja var 500e mil o lämnar in den vid alltmellan 1,5-2k mil.

Vart ser du "missköttningen" ? Eller som du själv kallar det, dom långa serviceintervallarna

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang