Våga fråga datorsaker mm

te_wik Forummoderator
19 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Volvobrud83 skrev:

te_wik skrev:

Volvobrud83 skrev:

Hur har du datorn kopplad till strömuttaget, direkt till vägguttaget eller via en förlängningssladd??
Vad sker när du försöker starta upp laptopen? Blinkar det till i någon lampa eller är den hel död??

Nej den är såpass när vägguttaget så originallängden klarar av det. Det händer inget annat än att transformatorn eller va det är börjar kvittra tongue


Mvh Tommy

Okej, jag skickar över en felsökningslänk som enbart rör denna modellen så hoppas jag du hittar en lösning...annars är det nog bara att köpa en annan för som sagt att börja byta ut en massa komponenter kostar för mycket.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te … 0259897#A0

Ahh tack smile Jag har läst en liknande redan men eftersom det verkligen inte händer något med datorn när kabeln ansluts, inte ens LED'en tänds så är risken stor att det är något som brunnit. Har synat lödningarna till anslutningen redan och där var det inget fel.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Pontus1991
19 juni 2010 · 423 Inlägg

te_wik skrev:
Har en gammal HP Nx7300 som bara dog och går inte att starta längre. Varken med eller utan batteri (som iofs är tomt). Datorn får ingen ström och batteriet laddas inte. Har testat kabeln och tranformatorn i en annan dator och där fungerar det.

Säkert någon komponent som brunnit, men vad? tongue Ett nytt moderkort är alldeles för dyrt för att det ska vara lönt att köpa en till en fyra år gammal dator.


Mvh Tommy

Kan ju vara säkringen som sitter ungefär bredvid strömkontakten på moderkortet som har gått, fick in en dator som hade det felet förut, du kan ju ta en voltmätare och följa lödningarna om du har en sådan till hands.

te_wik Forummoderator
19 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Pontus1991 skrev:

te_wik skrev:
Har en gammal HP Nx7300 som bara dog och går inte att starta längre. Varken med eller utan batteri (som iofs är tomt). Datorn får ingen ström och batteriet laddas inte. Har testat kabeln och tranformatorn i en annan dator och där fungerar det.

Säkert någon komponent som brunnit, men vad? tongue Ett nytt moderkort är alldeles för dyrt för att det ska vara lönt att köpa en till en fyra år gammal dator.


Mvh Tommy

Kan ju vara säkringen som sitter ungefär bredvid strömkontakten på moderkortet som har gått, fick in en dator som hade det felet förut, du kan ju ta en voltmätare och följa lödningarna om du har en sådan till hands.

Vart sitter den ? Är det en glassäkring för en sådan har jag inte sett till. Jaa jag har en fin Fluke som används flitigt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Pontus1991
19 juni 2010 · 423 Inlägg

Vågar inte säga säkert om den sitter på samma ställe på din, men på den jag kolla så satt den precis innanför kontaktingången för ström (första komponenten strömmen går igenom på moderkortet), kan säkert variera i utseende men den såg inte bränd ut, strömmen fortsatte dock inte efter denna.

Här är en säkring på ett annat moderkort:
http://www.insidemylaptop.com/images/bad-jack-or-bad-motherboard/laptop-fuse.jpg

Senast redigerat av Pontus1991 (19 juni 2010)

te_wik Forummoderator
19 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Vågar inte säga säkert om den sitter på samma ställe på din, men på den jag kolla så satt den precis innanför kontaktingången för ström (första komponenten strömmen går igenom på moderkortet), kan säkert variera i utseende men den såg inte bränd ut, strömmen fortsatte dock inte efter denna.

Här är en säkring på ett annat moderkort:
http://www.insidemylaptop.com/images/ba … p-fuse.jpg

Ok, jag får öppna skiten igen och kolla  efter nåt sånt då när jag kommer hem. Tack så länge.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Volvobrud83 The one and only ;) Take it or live it :P
22 juni 2010 · 327 Inlägg

Hur har det gått med laptopen te_wik?? Kan ju vara så att kretskortet har brunnit...

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Timjoh
22 juni 2010 · 453 Inlägg

Har ett problem som kom för 3 dagar sen varje gång jag stänger av datan så ändrar sig upplösningen till lägsta så allt bli stort som fan. sen får man ändra till baka till det gammla men så fort du stänger av datan så händer det samma sak.

Vad kan felet vara någon som vet?

Pontus1991
22 juni 2010 · 423 Inlägg

Timjoh skrev:
Har ett problem som kom för 3 dagar sen varje gång jag stänger av datan så ändrar sig upplösningen till lägsta så allt bli stort som fan. sen får man ändra till baka till det gammla men så fort du stänger av datan så händer det samma sak.

Vad kan felet vara någon som vet?

Kollat så du har rätt drivrutiner till grafikkortet?

Timjoh
23 juni 2010 · 453 Inlägg

Pontus1991 skrev:

Timjoh skrev:
Har ett problem som kom för 3 dagar sen varje gång jag stänger av datan så ändrar sig upplösningen till lägsta så allt bli stort som fan. sen får man ändra till baka till det gammla men så fort du stänger av datan så händer det samma sak.

Vad kan felet vara någon som vet?

Kollat så du har rätt drivrutiner till grafikkortet?

Hur gör jag det? och hur kan det ändras bara sådär

Pontus1991
23 juni 2010 · 423 Inlägg

Timjoh skrev:

Pontus1991 skrev:

Timjoh skrev:
Har ett problem som kom för 3 dagar sen varje gång jag stänger av datan så ändrar sig upplösningen till lägsta så allt bli stort som fan. sen får man ändra till baka till det gammla men så fort du stänger av datan så händer det samma sak.

Vad kan felet vara någon som vet?

Kollat så du har rätt drivrutiner till grafikkortet?

Hur gör jag det? och hur kan det ändras bara sådär

Vet du vad du har för kort? Högerklicka på den här datorn > Enhetshanteraren och kolla under bildskärmskort (windows 7) nästan lika på XP o sen högerklicka på kortet och tryck uppdatera drivrutiner och kolla deras hemsida.

Timjoh
23 juni 2010 · 453 Inlägg

Pontus1991 skrev:

Timjoh skrev:

Pontus1991 skrev:

Kollat så du har rätt drivrutiner till grafikkortet?

Hur gör jag det? och hur kan det ändras bara sådär

Vet du vad du har för kort? Högerklicka på den här datorn > Enhetshanteraren och kolla under bildskärmskort (windows 7) nästan lika på XP o sen högerklicka på kortet och tryck uppdatera drivrutiner och kolla deras hemsida.

Okej får komme i håg det till nästa gång om det händer för nu när jag startade datan så var det som vanligt igen, den kanske gjort någon uppdatering under dagen jag inte märkt.

Men tack ändå smile

te_wik Forummoderator
24 juni 2010 · 12 813 Inlägg

Volvobrud83 skrev:
Hur har det gått med laptopen te_wik?? Kan ju vara så att kretskortet har brunnit...

Jag har inte kollat något på den än. Men har köpt en ny som man måste installera bara smile nu surfar jag via mobilen och opera mini.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
twin_cam Smålänning
24 juni 2010 · 7 877 Inlägg

Gronwalls skrev:
Hej

Det finns ju en våga fråga billjuds tråd, så nu tänkte jag att man kan skaffa en för dom som inte är så hajj på datorer och tillbehör smile


Min htpc dator har gett upp på nått sätt. när jag startar den så går den igång några sek sen stängs den av bara..
vet inte så mycke mer hur ja ska beskriva det. har testa satt i en XP installations skiva å testa om det var fel på windows men det blir ingen skillnad.

Lite sent svar, men sist en dator betedde sig så här hemma vart det nätagget som va på upphällningen.

Även dom blir varma och slits.

BTW, min dator (trimmad compaq kontorsdator från runt mitten 2000-tal, P4 2,4.) har 4 USB 2-portar, men jag kan bara använda två åt gången... Har jag både mobila internet och det trådlösa tangentbordet/mustens mottagare inkopplad kan jag inte komma åt kameran om ja kopplar in den, eller den externa hårddisken om jag startar den. Det kan ju bara BIOS USB-styrenhet som säger ifrån, men om jag sätter i ett extra USB 2-kort, kan jag då använda dom portarna på kortet?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
ZonaX Svetsare
25 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Jag undrar lite vad som förbättras om man installerar mer RAM-minne?   

Samt om ett nätagg på 250watt brinner upp om man installerar ett grafikkort "med krav" på 500w?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Pontus1991
25 juni 2010 · 423 Inlägg

ZonaX skrev:
Jag undrar lite vad som förbättras om man installerar mer RAM-minne?   

Samt om ett nätagg på 250watt brinner upp om man installerar ett grafikkort "med krav" på 500w?

Med mer ram klarar datorn att hålla igång fler saker samtidigt, t.ex flera program, lär nog inte gå snabbare utan ny cpu dock.
Sätter du i ett grafikkort med krav på 500 så kommer det inte funka nå vidare, nätagget lär nog inte pajja men grafikkortet kommer ju bara jobba på halva kraften så det är inte rekommenderat.
Låter som du har en rätt gammal dator och de är sällan värda att uppgradera då man behöver uppgradera flera delar för att få den effekt man vill.

ZonaX Svetsare
25 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Pontus1991 skrev:

ZonaX skrev:
Jag undrar lite vad som förbättras om man installerar mer RAM-minne?   

Samt om ett nätagg på 250watt brinner upp om man installerar ett grafikkort "med krav" på 500w?

Med mer ram klarar datorn att hålla igång fler saker samtidigt, t.ex flera program, lär nog inte gå snabbare utan ny cpu dock.
Sätter du i ett grafikkort med krav på 500 så kommer det inte funka nå vidare, nätagget lär nog inte pajja men grafikkortet kommer ju bara jobba på halva kraften så det är inte rekommenderat.
Låter som du har en rätt gammal dator och de är sällan värda att uppgradera då man behöver uppgradera flera delar för att få den effekt man vill.

Jo den har några år på nacken  tongue     

Det är en HP Compaq d530, Intel Pentium 4  3.0Ghz (2 CPUs), 512mb RAM, och sen då ett ATI Radeon 9600xt grafikkort på 128mb.  Och nätagget är som sagt på 250watt.

http://www.pcbusiness.ca/images/D530-1BLG.jpg




Den är lite seg på att starta grejer och det laggar även i tex. css. Där är det även låg fps.

Senast redigerat av ZonaX (25 juni 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Pontus1991
25 juni 2010 · 423 Inlägg

Oj ja då skulle du nog behöva byta ram, grafikkort, nätagg, troligtvis även moderkort och då är det lika bra att köpa en ny dator. 512mb ram kommer man verkligen inte långt på tongue

ZonaX Svetsare
25 juni 2010 · 3 150 Inlägg

Pontus1991 skrev:
Oj ja då skulle du nog behöva byta ram, grafikkort, nätagg, troligtvis även moderkort och då är det lika bra att köpa en ny dator. 512mb ram kommer man verkligen inte långt på tongue

Mer ram ska jag nog köpa då, har kollat på 1gb och 2gb, är det overkill?  Och blir det ett nytt grafikkort måste det bli nytt nätagg med då?  tongue

Du vet inte vad som kan orsaka att den är allmänt seg och laggar/har låg fps i tex. css?

Och är det något sparat på gamla ramminnen?  Eller är det bara "virtuella minnen", asså att den sparar där tillfälligt typ?

Senast redigerat av ZonaX (25 juni 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Pontus1991
25 juni 2010 · 423 Inlägg

ZonaX skrev:

Pontus1991 skrev:
Oj ja då skulle du nog behöva byta ram, grafikkort, nätagg, troligtvis även moderkort och då är det lika bra att köpa en ny dator. 512mb ram kommer man verkligen inte långt på tongue

Mer ram ska jag nog köpa då, har kollat på 1gb och 2gb, är det overkill?  Och blir det ett nytt grafikkort måste det bli nytt nätagg med då?  tongue

Du vet inte vad som kan orsaka att den är allmänt seg och laggar/har låg fps i tex. css?

Skulle nog satsa på 2gb ram, men vet du om du har DDR eller DDR2 minnen? DDR börjar bli väldigt gammalt nu och tror inte att de säljs längre faktiskt. Om du inte vet kan du tanka CPU-Z och installera det, sen starta programmet och kolla under fliken memory, där står det vid "Type" vilken DDR det är.
Vad är det för grafikkort du tänker dig då? finns säkert de som inte kräver 500w som lätt klarar css, låg fps kan bero på för lite ram, eller att du har mycket program igång på datorn eller mycket skit liggandes, kör virussökning och nåt rensningsprogram som t.ex. Advanced SystemCare

Sushikocken Sleeper
25 juni 2010 · 3 084 Inlägg

ZonaX skrev:

Pontus1991 skrev:
Oj ja då skulle du nog behöva byta ram, grafikkort, nätagg, troligtvis även moderkort och då är det lika bra att köpa en ny dator. 512mb ram kommer man verkligen inte långt på tongue

Mer ram ska jag nog köpa då, har kollat på 1gb och 2gb, är det overkill?  Och blir det ett nytt grafikkort måste det bli nytt nätagg med då?  tongue

Du vet inte vad som kan orsaka att den är allmänt seg och laggar/har låg fps i tex. css?

Och är det något sparat på gamla ramminnen?  Eller är det bara "virtuella minnen", asså att den sparar där tillfälligt typ?

seriöst du hittar bättre datorer på skroten..
Och det är svindyrt att uppdatera gamla delar så det är inte ens värt

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang