Har en fråga! Har köpt en extra high end 120mm fläkt, som jag haft ett tag. har även en till som satt i chassit, är en dator byggd från komplett. Men den fläkten kan jag styra genom inställningar på datan, men hur får jag så jag kan styra den andra fläkten? börjar bli trött på att den går på högvarv hela tiden helt i onödan.
Såhär ligger det till; Den nya fläkten hade en kontakt med 3 kablar, medans fläkten som satt där har en kontakt med 4 kablar. Den kontakt med 4 kablar kallas PWM, och kan användas utav moderkortet eller mjukvara för att reglera fläkthastigheten beroende på behov.
Okej satte in den nya fläkten, tror det stog cpu någon och va som du sa 3 pinnar.
Men måste kunna koppla in något så jag kan justera den?
Har en fråga! Har köpt en extra high end 120mm fläkt, som jag haft ett tag. har även en till som satt i chassit, är en dator byggd från komplett. Men den fläkten kan jag styra genom inställningar på datan, men hur får jag så jag kan styra den andra fläkten? börjar bli trött på att den går på högvarv hela tiden helt i onödan.
Såhär ligger det till; Den nya fläkten hade en kontakt med 3 kablar, medans fläkten som satt där har en kontakt med 4 kablar. Den kontakt med 4 kablar kallas PWM, och kan användas utav moderkortet eller mjukvara för att reglera fläkthastigheten beroende på behov.
Okej satte in den nya fläkten, tror det stog cpu någon och va som du sa 3 pinnar.
på vissa moderkort kan du ställa in fläkthastighet på alla Fan uttag
Ännu en gång, förutsatt att kontakterna på båda moderkortet och fläktarna är PWM (4 pinnar/hål) Det du kan göra för att styra en vanlig fläkt med 3 sladdar är att koppla in en fläktkontroller. Kort och gott en potensiometer. Väldigt simpelt koncept och installation.
te_wik skrev:
Lina- skrev:
1. Hur formatera om en laptop som saknar cd/dvd-läsare? 2. Kommer allt man sparat i datorn försvinna när formaterar om den?
Använd en extern cd-läsare till USB. Jepp, vid en fullständig omformatering försvinner allt.
Ännu en gång, förutsatt att kontakterna på båda moderkortet och fläktarna är PWM (4 pinnar/hål) Det du kan göra för att styra en vanlig fläkt med 3 sladdar är att koppla in en fläktkontroller. Kort och gott en potensiometer. Väldigt simpelt koncept och installation.
te_wik skrev:
Lina- skrev:
1. Hur formatera om en laptop som saknar cd/dvd-läsare? 2. Kommer allt man sparat i datorn försvinna när formaterar om den?
Använd en extern cd-läsare till USB. Jepp, vid en fullständig omformatering försvinner allt.
te_wik skrev:
Behöver inte vara 4pin för att kunna styra fläkt hastigheten.. har aldrig ägt ett kort med mer än en 4 pins kontakt och
Kablarna till en vanlig fläkt; -12v -Jord -Sensor för hur fort den snurrar (den kontakt som är ämnad för CPU tex ger ofta ett felmeddelande om den inte hittar en rpm-signal)
Och i vissa fall som sagt; - "Control - PWM signal (Pulse-width modulation), gives the ability to adjust the rotation speed on the fly without changing the input voltage delivered to the cooling fan"
Jag antar att det är tekniskt möjligt att ett moderkort skulle kunna reglera strömmen till kontakten, men den funktionen har jag aldrig sett, så det är nog extremt sällsynt
Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men, har ett xbox 360 slim 250gb, som är tillverkat 2011/09.. Vet någon om något flash/chipp till det? Vill alltså kunna spela spel som jag själv bränt.
Behöver inte vara 4pin för att kunna styra fläkt hastigheten.. har aldrig ägt ett kort med mer än en 4 pins kontakt och
Kablarna till en vanlig fläkt; -12v -Jord -Sensor för hur fort den snurrar (den kontakt som är ämnad för CPU tex ger ofta ett felmeddelande om den inte hittar en rpm-signal)
Och i vissa fall som sagt; - "Control - PWM signal (Pulse-width modulation), gives the ability to adjust the rotation speed on the fly without changing the input voltage delivered to the cooling fan"
Jag antar att det är tekniskt möjligt att ett moderkort skulle kunna reglera strömmen till kontakten, men den funktionen har jag aldrig sett, så det är nog extremt sällsynt
Sällsynt vet jag inte hade då den funktionen förs i min intel pentium 4 burk länge sen med ett asus kort så den funktionen borde finnas i de flesta moder kort idag tycker jag iaf..
Vart får jag tag i en sån där fläkt kontroll? Svårt att koppla in.
Har varit inne på ccc på datan där jag kan ställa min nuvarande fläkt, men har inte kommit upp någon extra. Hittade detta vet ej vilken av dom som är moderkortet.
Vart får jag tag i en sån där fläkt kontroll? Svårt att koppla in.
Har varit inne på ccc på datan där jag kan ställa min nuvarande fläkt, men har inte kommit upp någon extra. Hittade detta vet ej vilken av dom som är moderkortet.
ASUS M5A78L-M är det som är ditt moderkort. Det har möjlighet att styra alla fläktar som är anslutna direkt till moderkortet. Kolla så att alla fläktar verkligen har 3 sladdar. Sedan ska du i BIOS kunna hitta något för fläktstyrning, exakt vad det heter på ditt moderkort vet jag inte, men på mitt något äldre Asus-kort heter det Cool'n'quiet har jag för mig.
Bara ta hem speed fan där du kan styra fläktarna manuellt eller ställain temperaturer och vilka fläkt hastigheter du ska ha vid vissa temeraturer.. bara laba ä fram de sj:)
ASUS Quiet Thermal Solution : - ASUS Q-Fan troligen finns de att instalera från cd-skivan du fick med moderkortet.. om de nu är nå prog som följer med eller om de är i bios du måste ändra:)
men nu har jag biosen direkt i windows så jag går bara in och ändrar där vad jag vill utan att behöva starta om datorn en massa:)
sen rekomendrar jag Paps fläktar då dom är tysta till och med på full varv men kmr inte på nu hur bra luft flöde de har men de duger i en dator
förra datorn så körde jag alla fläktar genom moderkortet till och med nätaggsfläkten som byttes ut mot en paps fläkt 35 grader som max och riktigt tyst den väsnades lite när processor kylaren gick igång vid 35C när datorn belastades norm temp 27
ta hem speedfan så behöver du inte gå in i bios .. annars om du måste in i bios så brukar asus ha att du måste trycka ner "DEL" knappen vid uppstart av datorn