3726
Sök

Våga fråga datorsaker mm

502 Inlägg
19 december 2010
LeafBox skrev:
FoXoN skrev:
Jag har precis gjort klar en vintersladd film. Men den blev ca 20 minuter lång. Och maxlängden för ett filmklipp på youtube är ju 10min. Har ni tips på några andra hemsidor som jag kan kasta upp filmen på ? Den är 370mb stor.

Tacksam för svar. smile

Vimeo

Okej, snabbt svar. Tackar. smile

2 337 Inlägg
19 december 2010
LeafBox skrev:
Sarge skrev:
Slash skrev:

Kan virus följa med på grafikkort? har ett grafikkort jag kan låna men den datorn är drabbad av virus hmm

Nope, virus kan inte sätta sig i grafikkortet, så det är bara att låna smile

Dessutom vågar jag lova att din dator oxå har virus.
Finns så gott som alltid nån liten rackare som lurar. Inget man kommer ifrån oavsett hur många virusprogram man kör.
Det är VÄLDIGT få virus som faktiskt är skadliga/irriterande/visar sej. smile

Min, ja. Det är klart den har. Jag lägger ingen större energi på virusskydd, formaterar hårddisken lite då och då istället. Skönt att slippa all gammal nedladdad skit smile

Slut på off-topic tongue

Saabifierad
2 031 Inlägg
19 december 2010
Sarge skrev:
Slash skrev:
LeafBox skrev:
Hmm, låter inte som klassiskt grafikkort-fel.
Oftast äre ränder genom bilden, eller att bilden visas fel. Sen äre bara poff, slut tongue
Prova rensa ur och installera om drivrutinerna först. Funkar inte det, prova låna någons grafikkort och byt ut.

Kan virus följa med på grafikkort? har ett grafikkort jag kan låna men den datorn är drabbad av virus hmm

Tackar tackar smile

LeafBox skrev:
Sarge skrev:
Slash skrev:

Finns så gott som alltid nån liten rackare som lurar. Inget man kommer ifrån oavsett hur många virusprogram man kör.

Har nu lånat ett grafikkort och datorn fungerar utan problem med detta grafikkort, nu bara till ett nytt problem: Datorn installerar ju nya grafikkort automatiskt och så kom det upp en fråga om att den ej hittar några drivrutiner i Windows lista så den undrade om jag ville att den skulle söka automatiskt efter lämpliga drivrutiner och jag tryckte ja och efter detta så söker den och söker och söker men den verkar inte komma någonstans hmm Till slut fick jag gå in i aktivitetshanteraren och stänga av programmet och då stod det att drivrutinerna nu är installerade. Så varför gör den nu så här? Försöker jag gå in i enhetshanteraren så gör den likadant, den bara tänker och tänker men kommer ingenstans hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 december 2010
Slash skrev:
Sarge skrev:
Slash skrev:
LeafBox skrev:
Hmm, låter inte som klassiskt grafikkort-fel.
Oftast äre ränder genom bilden, eller att bilden visas fel. Sen äre bara poff, slut tongue
Prova rensa ur och installera om drivrutinerna först. Funkar inte det, prova låna någons grafikkort och byt ut.

Tackar tackar smile

LeafBox skrev:
Sarge skrev:

Har nu lånat ett grafikkort och datorn fungerar utan problem med detta grafikkort, nu bara till ett nytt problem: Datorn installerar ju nya grafikkort automatiskt och så kom det upp en fråga om att den ej hittar några drivrutiner i Windows lista så den undrade om jag ville att den skulle söka automatiskt efter lämpliga drivrutiner och jag tryckte ja och efter detta så söker den och söker och söker men den verkar inte komma någonstans hmm Till slut fick jag gå in i aktivitetshanteraren och stänga av programmet och då stod det att drivrutinerna nu är installerade. Så varför gör den nu så här? Försöker jag gå in i enhetshanteraren så gör den likadant, den bara tänker och tänker men kommer ingenstans hmm

Skit i windows egna mähä och gå in på grafikkortstillverkarens hemsida och ladda ner det senaste drivrutinerna därifrån.
Ta gärna bort dom gamla först oxå

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 december 2010
installera ett program som heter driver genius och kör en scan, den letar upp drivrutiner till all hårdvara i datorn av senaste version, laddar ner och sen är det bara att installera en efter en.

Saabifierad
2 031 Inlägg
20 december 2010
LeafBox skrev:
Slash skrev:
Sarge skrev:

Tackar tackar smile

LeafBox skrev:

Skit i windows egna mähä och gå in på grafikkortstillverkarens hemsida och ladda ner det senaste drivrutinerna därifrån.

Om jag har lånat ett grafikkort som ej är av samma tillverkare som det jag hade innan, är det verkligen nödvändigt att ta bort dom gamla drivrutinerna??

mrpete skrev:
installera ett program som heter driver genius och kör en scan, den letar upp drivrutiner till all hårdvara i datorn av senaste version, laddar ner och sen är det bara att installera en efter en.

Skall ta en titt på det smile

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 december 2010
Slash skrev:
LeafBox skrev:
Slash skrev:
Sarge skrev:

Tackar tackar smile

Om jag har lånat ett grafikkort som ej är av samma tillverkare som det jag hade innan, är det verkligen nödvändigt att ta bort dom gamla drivrutinerna??

mrpete skrev:

Skall ta en titt på det smile

Nödvändigt, nej. Bra att göra? Ja! smile
Och försök låta bli alla sånna där program som gör saker åt en. Det blir aldrig bra. hmm

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 december 2010
Det programmet funkar helt suveränt, likaså för flera av mina vänner och min far (som inte är så händig med datorer), så att säga att alla såna program är dåliga funkar inte. Men visst, ska man bara ha nån enstaka drivrutin så är det ju inte så komplicerat att kolla fabrikat och modell för att ladda ner just den.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 december 2010
mrpete skrev:
Det programmet funkar helt suveränt, likaså för flera av mina vänner och min far (som inte är så händig med datorer), så att säga att alla såna program är dåliga funkar inte. Men visst, ska man bara ha nån enstaka drivrutin så är det ju inte så komplicerat att kolla fabrikat och modell för att ladda ner just den.

Jag tänker som så att du skulle ju aldrig låta Agda,90år skruva fast hjulen på bilen.
Även fast hon kanske kan så är det ju inget jag skulle lita på tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 december 2010
Långsökt liknelse, vad är det som gör att driver genius inte skulle göra det bra? Den uppdaterar sin databas och har alltid de senaste versionerna av ALLT du har på datorn, ingen spyware, ingen reklam, inga virus.. så vad skulle då vara det som skulle orsaka några problem?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 december 2010
mrpete skrev:
Långsökt liknelse, vad är det som gör att driver genius inte skulle göra det bra? Den uppdaterar sin databas och har alltid de senaste versionerna av ALLT du har på datorn, ingen spyware, ingen reklam, inga virus.. så vad skulle då vara det som skulle orsaka några problem?

Man vet aldrig om dom får fel eller buggar i systemet, databasen kan bli felaktig utav massa orsaker.
En dator kan inte förutse händelser. Den fattar inte att om det är fel på systemet så kommer skiten krascha, utan den kör på ändå.

Vrf låta mjukvara göra saker som man kan göra bättre själv?
Känns som att det är onödigt och bortkastad tid bara

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 december 2010
Skulle tippa på att windows xp/vista/7 har fler buggar i sig själv än det programmet.

De flesta kan förmodligen inte göra det bättre själva, du måste veta fabrikat och modell på varje hårdvarudel. Sedan måste du hitta dem på nätet, vad använder då gemene man? Jo Google, och på google får du upp 1 rätt resultat av 10.000, resten är falska sidor med reklam och en massa skit, länkar till nedladdning av spyware, virus och trojaner etc. Vet man exakt vad man ska ha, ja då är det väl lika enkelt att ta ner den själv.

men nästa gång du ska uppdatera ALLA drivrutiner kan du väl berätta hur lång tid det tar?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 december 2010
mrpete skrev:
Skulle tippa på att windows xp/vista/7 har fler buggar i sig själv än det programmet.

De flesta kan förmodligen inte göra det bättre själva, du måste veta fabrikat och modell på varje hårdvarudel. Sedan måste du hitta dem på nätet, vad använder då gemene man? Jo Google, och på google får du upp 1 rätt resultat av 10.000, resten är falska sidor med reklam och en massa skit, länkar till nedladdning av spyware, virus och trojaner etc. Vet man exakt vad man ska ha, ja då är det väl lika enkelt att ta ner den själv.

men nästa gång du ska uppdatera ALLA drivrutiner kan du väl berätta hur lång tid det tar?

Jag tar bara ner till grafikkortet, och moderkortet.
för det är det ända som behövs. satt. 5minuter kanske?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 december 2010
behövs o behövs, det beror ju på. Ljudkort, nätverkskort, usb-portar, controllerkort, etc etc, skadar ju inte att uppdatera ibland heller. Sen när man gör en ren installation så behöver man ju ändå uppdatera allt då windows inte innehåller alla drivrutiner, allra minst senaste versionen.

Gjorde för skoj skull en sökning som visade att jag har 28 drivrutiner som "behöver" uppdateras.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 december 2010
mrpete skrev:
behövs o behövs, det beror ju på. Ljudkort, nätverkskort, usb-portar, controllerkort, etc etc, skadar ju inte att uppdatera ibland heller. Sen när man gör en ren installation så behöver man ju ändå uppdatera allt då windows inte innehåller alla drivrutiner, allra minst senaste versionen.

Gjorde för skoj skull en sökning som visade att jag har 28 drivrutiner som "behöver" uppdateras.

Ytterst få datorer som har ljudkort och nätverkskort. Dessa sitter i 98% på moderkortet, tillsammans med Usb och allt annat.

Och du har säkerligen 28 ENHETER som "behöver" uppdateras. Då räknar den säkert tex alla olika USB-portar som "1 drivrutin"
Precis som den visar saker i enhetshanteraren...

Så dina 28 kan vara 1 moderkortsdrivrutin?

Och dessutom gör dessa "drivrutiner" för USB osv INGEN som helst nytta.
Oftast är det bara en massa mjukvara som vill göra exakt samma sak som windows själv gör.

I princip det ända drivrutinerna man behöver är för grafikkortet. Utan dom tappar man mkt viktiga saker.
Resten skulle man inte märka någon skillnad på om dom var där eller inte.

Speciellt för en "svensson" vars enda ändamål är att porrsurfa och lyssna på musik

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 december 2010
Det finns fortfarande inga nackdelar med att hålla datorn uppdaterad, programmet kan inte göra någon skada. klart det är många som har ett separat ljudkort, även om många har det integrerat på moderkortet så behöver det fortfarande drivrutiner.

Även om du inte ser någon som helst skillnad på en nyare drivrutin, eller ens märker någon skillnad så är det skillnad. Varför tror du NASA använder typ 386:or i sina rymdfarkoster? För inget nyare teknik. är tillräckligt stabilt, de har helt enkelt bara uppdaterat och korrigerat programvaran för att göra den så stabil som det går. Ok, även det en långsökt liknelse, men faktum är att uppdaterade versioner innehåller färre buggar osv, många bäckar små och man kan klara sig bättre från blåskärmar och krascher osv.

Men för all del, visa mig den heltäckande drivrutinen som uppdaterar allt du har på moderkortet, men det får bara va 1 enda då.

Lägger ner denna diskussionen då vi ändå inte kommer att komma fram till nånting och tråden handlar om datorproblem i allmänhet varav drivrutiner är en del.

Sleeper
3 084 Inlägg
20 december 2010
LeafBox skrev:
mrpete skrev:

Ytterst få datorer som har ljudkort och nätverkskort. Dessa sitter i 98% på moderkortet, tillsammans med Usb och allt annat.

Och du har säkerligen 28 ENHETER som "behöver" uppdateras. Då räknar den säkert tex alla olika USB-portar som "1 drivrutin"

Oftast är det bara en massa mjukvara som vill göra exakt samma sak som windows själv gör.

I princip det ända drivrutinerna man behöver är för grafikkortet. Utan dom tappar man mkt viktiga saker.

Speciellt för en "svensson" vars enda ändamål är att porrsurfa och lyssna på musik

Men det är väl bara om man skall se på porr i 1080p va?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 december 2010
Sushikocken skrev:
LeafBox skrev:
mrpete skrev:

Men det är väl bara om man skall se på porr i 1080p va?

De flesta Svenssondatorer pallar nog inte ens 1080p tongue

1 808 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Tangentbord och mus / trådlöstangentbord med inbyggd mus fungerar ej i min htpc hmm 
Ska det inte bara å vara att sätta i kontakten så ska den funka efter några sek ?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

4 005 Inlägg
21 december 2010
Gronwalls skrev:
Tangentbord och mus / trådlöstangentbord med inbyggd mus fungerar ej i min htpc hmm 
Ska det inte bara å vara att sätta i kontakten så ska den funka efter några sek ?

beror på vad det är för märke/modell. En hel del så brukar man behöva trycka på en knapp på sändaren och sedan på mottagaren. På logitech så är det en bild under tangentborden hur man gör.

Sök