2602
Sök

Våga fråga datorsaker mm

4 005 Inlägg
16 januari 2011
ToTTeN skrev:
Såhär ser mitt nätverk ut hemma

Kör trådlöst ifrån bredbands modemet till alla 3 datorer.

Har en kabel imellan min laptopp och htpc´n för snabbare överföring av större filer.

När jag för över så prioriterar den alltid det trådlösa nätverket och går långsamt. Rycker jag ur trådlösa kortet ur htpc´n så kör den igenom kabeln direkt. Eller om jag ryckt ur de trådlösa innan. Hur får jag den att prioritera kabeln?

win 7 på båda datorerna

The hidden menu!!! smile

0 köp en bra router som stödjer gigabit istället. smile

1. gå till Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar

2. Markera inget nätverkskort, klicka utanför om du har råkat markera en.
3. Tryck på ALT en gång. Då dyker menyn upp.
4. Klicka på Avancerat och sedan "avancerade inställningar"
Välj det nätverkskort du vill först prioritera.

4 005 Inlägg
16 januari 2011
davel skrev:
Känns väl som att det här med hastighet hit eller dit är en ickefråga nu förtiden. Kör win7 på alla mina burkar, även min 6år gamla mini acer, och alla startar upp på sekunder och väntetider existerar nästan inte (Kör readyboost på acern för att den ska hänga med)
Vill man nu komma upp i extrema hastigheter så är det väl bara att köpa en ssd-disk.

Vad är det som man kör på en dator idag som skulle kunna vara påfrestande förutom spel? På min jobbdator kan jag köra med sql server 2008, i runda slängar 10instanser av visualstudio, och ett 20-tal till öppna program + minst 1 vpc och visst tar den en stund på sig om man ska stänga av den men när man jobbar är det ju inga väntetider. Är en ganska normal bärbar dualcore 2.6Ghz med 4GB RAM som har 3år på nacken nu med win7 ultimate (köpt version).

Vill inte kasta sten i glashus men var själv i linuxsvängen ett tag men nu när win7 finns känns det extremt onödigt.

Vilken luddig fråga. smile

Generellt så skulle jag säga grafikkort. Visst räcker ett kort för 900kr (säljer massor av sådana) extremt långt för många behov men ska du köra högsta upplösningen på de senaste spelen så behöver du rätt kraftfullare grafikkort till högre kostnad. Dessutom så kräver du ett större nätaggregat därmed också.

Ghz-kriget är över för länge sen, nu är det egentligen helt meningslöst att ha en snabb cpu, skillnaden är väl att ju snabbare man har - ju längre håller den. Den regeln stämmer fortfarande. smile

Hårddiskar känns ju relativt löst nu men SSD-diskarna genomfart, det tråkiga är att det är lite dyrt och man får lite mb. Men man får köpa en till satadisk på 1TB så löser det sig med lagringen.

På mitt ena kontor så sitter jag på en P4 3.0 ghz. smile duger alldeles finfint... heh

Självlärd
3 083 Inlägg
16 januari 2011
linuslinje skrev:
davel skrev:
Känns väl som att det här med hastighet hit eller dit är en ickefråga nu förtiden. Kör win7 på alla mina burkar, även min 6år gamla mini acer, och alla startar upp på sekunder och väntetider existerar nästan inte (Kör readyboost på acern för att den ska hänga med)
Vill man nu komma upp i extrema hastigheter så är det väl bara att köpa en ssd-disk.

Vad är det som man kör på en dator idag som skulle kunna vara påfrestande förutom spel? På min jobbdator kan jag köra med sql server 2008, i runda slängar 10instanser av visualstudio, och ett 20-tal till öppna program + minst 1 vpc och visst tar den en stund på sig om man ska stänga av den men när man jobbar är det ju inga väntetider. Är en ganska normal bärbar dualcore 2.6Ghz med 4GB RAM som har 3år på nacken nu med win7 ultimate (köpt version).

Vill inte kasta sten i glashus men var själv i linuxsvängen ett tag men nu när win7 finns känns det extremt onödigt.

Generellt så skulle jag säga grafikkort. Visst räcker ett kort för 900kr (säljer massor av sådana) extremt långt för många behov men ska du köra högsta upplösningen på de senaste spelen så behöver du rätt kraftfullare grafikkort till högre kostnad. Dessutom så kräver du ett större nätaggregat därmed också.

Ghz-kriget är över för länge sen, nu är det egentligen helt meningslöst att ha en snabb cpu, skillnaden är väl att ju snabbare man har - ju längre håller den. Den regeln stämmer fortfarande. smile

Hårddiskar känns ju relativt löst nu men SSD-diskarna genomfart, det tråkiga är att det är lite dyrt och man får lite mb. Men man får köpa en till satadisk på 1TB så löser det sig med lagringen.

På mitt ena kontor så sitter jag på en P4 3.0 ghz. smile duger alldeles finfint... heh

Ehh jag har ett grafikkort för dryga 900 och spelar de flesta nya spelen. Men i övrigt kan jag ju hålla med dig att processorn inte spelar så stor roll nu för tiden.

Och sen hårddiskarna är ju som sagt bara att köpa till en eller 2 lagom stora hårddiskar. Jag kör med en 50BG och en 320GB och en ssd-disk som OSdisk

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

347 Inlägg
16 januari 2011
linuslinje skrev:
davel skrev:

Svarade på Linux kontra windows big_smile tyckte att det där hur fort man läser in saker via olika filsystem osv känns lite onödigt mtp hur snabba dagens win7 datorer är trots sin brister

ssd är ju grymt på bärbara pga hastighet, värmeutveckling, stöttålighet och energiförbrukning. Men visst kostar det...

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
16 januari 2011
linuslinje skrev:
ToTTeN skrev:
Såhär ser mitt nätverk ut hemma

Kör trådlöst ifrån bredbands modemet till alla 3 datorer.

Har en kabel imellan min laptopp och htpc´n för snabbare överföring av större filer.

När jag för över så prioriterar den alltid det trådlösa nätverket och går långsamt. Rycker jag ur trådlösa kortet ur htpc´n så kör den igenom kabeln direkt. Eller om jag ryckt ur de trådlösa innan. Hur får jag den att prioritera kabeln?

win 7 på båda datorerna

The hidden menu!!! smile

0 köp en bra router som stödjer gigabit istället. smile

1. gå till Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar

2. Markera inget nätverkskort, klicka utanför om du har råkat markera en.
3. Tryck på ALT en gång. Då dyker menyn upp.
4. Klicka på Avancerat och sedan "avancerade inställningar"
Välj det nätverkskort du vill först prioritera.

Ska genast prova!. Routern står på andra sidan lägenheten och vill inte ha kablar.. skrivbordet är brevid tv bänken smile.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

715 Inlägg
17 januari 2011
En ny fråga, jag har laddat ner en ringsignal och öppnat den i itunes. Har synkronoserat den med iphonen men får den ej in den i iphonen. Jag har även kollat att filändelsen är m4r. Vad kan vara fel?

4 005 Inlägg
17 januari 2011
mulleina skrev:
En ny fråga, jag har laddat ner en ringsignal och öppnat den i itunes. Har synkronoserat den med iphonen men får den ej in den i iphonen. Jag har även kollat att filändelsen är m4r. Vad kan vara fel?

Har du köpt låten eller har du den på disk?

Har du köpt den genom itunes så är det inga problem, har du redan låten på disk så finns denna guide:
http://gizmodo.com/298649/how-to-8-ways … our-iphone

715 Inlägg
17 januari 2011
linuslinje skrev:
mulleina skrev:

Har du köpt den genom itunes så är det inga problem, har du redan låten på disk så finns denna guide:

Jag ladda ner den från zedge.net

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
26 januari 2011
Har kopplat in tv:n till min dator som jag använder som "extra" skärm. Brukar slå på film på tv:n medans jag använder datorn som vanligt. Problemet jag har är att om jag använder firefox för att kolla på youtube. Då utökar jag till helskärm på tv:n, men när jag ska tex använda msn på vanliga skärmen. då stängs helskärmen ner på tv:n. Funkar som det ska med windows media player och vlc.

Går det att fixa eller är det något jag måste leva med?

Sen en till grej. Jag har tv:n till vänster om dataskärmen, men för att komma till tv:n måste jag gå ut från datorskärmen till höger. Hur ändrar man det? Om det ens går?

Använder windows 7.

Hoppas någon sitter på en lösning smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

4 005 Inlägg
26 januari 2011
AD_ skrev:
Har kopplat in tv:n till min dator som jag använder som "extra" skärm. Brukar slå på film på tv:n medans jag använder datorn som vanligt. Problemet jag har är att om jag använder firefox för att kolla på youtube. Då utökar jag till helskärm på tv:n, men när jag ska tex använda msn på vanliga skärmen. då stängs helskärmen ner på tv:n. Funkar som det ska med windows media player och vlc.

Sen en till grej. Jag har tv:n till vänster om dataskärmen, men för att komma till tv:n måste jag gå ut från datorskärmen till höger. Hur ändrar man det? Om det ens går?

Använder windows 7.

Använd tangentbordkommandot CTRL + P och välj där. smile

Flytta skärmar kan du göra under bildskärminstlälningar i kontrollpanelen.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
26 januari 2011
linuslinje skrev:
AD_ skrev:

Använder windows 7.

Hur menar du? Har valt att utvidga skärmen. Jag väljer att utvidga youtube klippet i firefox till helskärm på tv:n, men när jag ska börja skriva på ex msn på som ligger på dataskärmen, stängs helskärmen av youtube klippet.

Förstår du hur jag menar? Annars får jag försöka förklara lite bättre.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 januari 2011
mulleina skrev:
linuslinje skrev:
mulleina skrev:

Jag ladda ner den från zedge.net

Ladda ner programmet Iringer, med det kan du spela in egna ringsignaler från mp3, du kan starta och klippa som du vill att den ska vara, sen bara skicka till itunes så får du den på iphonen.

4 005 Inlägg
26 januari 2011
AD_ skrev:
linuslinje skrev:
AD_ skrev:

Använder windows 7.

Hur menar du? Har valt att utvidga skärmen. Jag väljer att utvidga youtube klippet i firefox till helskärm på tv:n, men när jag ska börja skriva på ex msn på som ligger på dataskärmen, stängs helskärmen av youtube klippet.

Förstår du hur jag menar? Annars får jag försöka förklara lite bättre.

Jaha, ja nu förstår jag.

Jag tror inte att detta är möjligt faktiskt. Låter det vara osagt.
Jag vet att man inne i vissa program (tror det är VLC) så kan man tvinga att bilden ska visas på den andra skärmen. I övrigt så kommer fokus att flyttas ja.

1 808 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
Har ett dataspels problem, När jag ska installera Call of duty 5 - World at war ( KÖPT SPEL ) så väljer jag allt som man brukar och sen bara installera, sen när det är klart och jag ska börja spela så kommer det en ruta upp där det står.. Call of duty (R): World at War har slutat att fungera. Jag har inte spelet installerat på någon annan dator eller liknande, samt jag installerar Punkbuster ( stavaning)

Har alltid fungerat förr när jag hade XP, nu har jag win7
jag har bra dator som slår systemkravet med hästlängder.

Vad kan det blivit för fel?

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 mars 2011
Gronwalls skrev:
Har ett dataspels problem, När jag ska installera Call of duty 5 - World at war ( KÖPT SPEL ) så väljer jag allt som man brukar och sen bara installera, sen när det är klart och jag ska börja spela så kommer det en ruta upp där det står.. Call of duty (R): World at War har slutat att fungera. Jag har inte spelet installerat på någon annan dator eller liknande, samt jag installerar Punkbuster ( stavaning)

DirectX och de senaste drivrutinerna är såklart installerade?

Högerklicka och kör som administratör? Högerklicka och kör i kompabilitetsläge för Vista?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 808 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Gronwalls skrev:

Högerklicka och kör som administratör? Högerklicka och kör i kompabilitetsläge för Vista?

är det nå skillnad på att köra på Directx 11 eller 9 ??
Och hur uppdaterar man det då? på grafikkort och det är det de senaste dirvarna installerade.
Jag kan ju spela andra spel som är nyare utan att de händer någe

MOTÖRHEAD <3

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 mars 2011
Gronwalls skrev:
LeafBox skrev:
Gronwalls skrev:

är det nå skillnad på att köra på Directx 11 eller 9 ??
Och hur uppdaterar man det då? på grafikkort och det är det de senaste dirvarna installerade.
Jag kan ju spela andra spel som är nyare utan att de händer någe

Stor skillnad på dx11 och 9.
Men för att köra dx11 behöver man ett kort som stödjer det, vilket är kort ifrån -10/-11.
Men ditt spel stödjer dx 10.1 så vitt jag vet

Spelet ska fråga om det ska installera det senaste dx-versionen.

4 005 Inlägg
15 mars 2011
Installera win7 med inbyggt dx11 så ska du se att problemet löser sig.

Alternativt installera om winxp.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 mars 2011
Nää, vänta här nu. Jag tror det är samma visa med det som med Dead Rising

Kontrollpenelen > Hårdvara och Ljud > Ljud > Välj högtalaren med en grön symbol på > Egenskaper > Avancerat > Och ändra ljudet till "24bit 48000"

1 808 Inlägg
15 mars 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Nää, vänta här nu. Jag tror det är samma visa med det som med Dead Rising

Kontrollpenelen > Hårdvara och Ljud > Ljud > Välj högtalaren med en grön symbol på > Egenskaper > Avancerat > Och ändra ljudet till "24bit 48000"

Hahaha se på fan, det funka big_smile hur fan kom du på det där?? tongue

MOTÖRHEAD <3

Sök