Konstiga vibrationer i framvagnen (saab 9-3)(ny fråga inlägg nr3)

Mr_Felix
20 juni 2010 · 134 Inlägg

Igår var jag ute och körde med bilen och helt plötsligt så börjar den vibrerar/skaka (80-90km/H). Tar mig hem och börjar skruva bort vänster framdäck.
Skruvar bort bromsok och känner på skivan. Den glappar ytterst lite så tar bort den och gör rent bakom och slipar så den liggar plant, skruvar sen dit den ordentligt.
Kollar även de andra däcken så dem sitter ordentligt. På vänster bakdäck så sitter 4 av 5 bultar löst. Skruvar åt dem och testkör. Vibrationerna har förändrats men är fortfarande där.

Nu undrar jag därför vad ni tror kan ha orskat detta?

Ska nämna att bilen besiktades för en vecka sedan och där påpekade dem att "krängshämmare fram båda sidor, fastsättning glapp". Kan det vara detta som orskar skakningarna?

Senast redigerat av Mr_Felix (22 juni 2010)

Mr_Felix
21 juni 2010 · 134 Inlägg

Problemet hittat. Inre drivknut som glappar. (ifall nån annan får samma problem)

Mr_Felix
22 juni 2010 · 134 Inlägg

Nytt problem!
Nu när problemet är hittat kom ju nästa fråga, är det svårt att byta den inre drivknuten själv? Vart kan man hitta en ny? Speedparts verkade inte ha den.
Är det ett ingrep som man ska låta en verkstad fixa? Vad kan en sån operation kosta?

FLindgren
22 juni 2010 · 5 089 Inlägg

Varför tror du att den är dålig?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Mr_Felix
22 juni 2010 · 134 Inlägg

Vet inte om den är dålig. Men jag kan vicka den ca 5mm-1cm åt alla håll. Kan kanske gå att trycka dit den igen, men jag lyckades inte idag när jag försökte. Tänkte om det är något jag måste lossa/ändra på innan jag trycker in knuten den biten som den har flyttat sig.

Kvisten_89
22 juni 2010 · 43 Inlägg

Inredrivknuten glappar så orginalt så du vet tongue det är så på saabs växellådor och knutar ;P fick en ny växellåda till min, och den gick också att vicka på sådär smile så det behöver nog inte vara det som är felet..

*** edit: glömde av att jag satt på min polares sida och jag har själv en saab 9-3..

Senast redigerat av Kvisten_89 (22 juni 2010)

demk
22 juni 2010 · 680 Inlägg

vf inte bara lämna in den och kolla vad de är för fel??se vad de kostar och om du kan laga det sj el ej??

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
FLindgren
22 juni 2010 · 5 089 Inlägg

Ja drivaxeln ska ju glappa. Har du testat med att köra in bilen till en däckverkstad å balansera däcken? dom hittar troligtvis felet, oavsätt om det sitter på bilen, eller i däcken.
Skakar det i ratten eller hela bilen?
Och om k´rängarna är dåliga så vore det ju lika bra å byta dom först?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Mr_Felix
23 juni 2010 · 134 Inlägg

Har haft en bilmekaniker här som har tittat på det. Han konstaterade att drivknuten hade åkt rakt ur sitt fäste med ca en cm. Bara rakt ut emot själv däcket.

Jag har kännt på andra sidan och den sidan är helt stum. Går knappt att röra den 1mm åt något håll.

Men om det är så som ni säger att den ska glappa så får jag väl ta den till en däckverkstad och låta dem kolla på alla däcken.
Och det skakar i hela bilen.

Eeo
22 juli 2010 · 1 Inlägg

Jag har samma problem, kanske. Kraftigt skak i ratten mellan 80 och 95, tydligast när jag inte har gaspådrag.
Utesluter fälgarna, det är likadant på både vinter och sommardäcken. Har bytt båda p-ändarna förra året men det påverkade inte alls.

BelAir62
22 juli 2010 · 9 Inlägg

Ofta när folk tror att det är fel på knutarna or det oftast ett kärvande bromsok, problemet brukar uppstå efter bilen/bromsarna är varmkörd. Enklast att kolla, stoppa in ett finger och känn på bromsskivan när
bilen "börjar skaka". Men stanna bilen först!! Knutarna är sällan ett problem så länge damaskerna är hela.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang