2681
Sök

Hur låg får en bil vara?

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
Tjenare,

Jag satt och funderade på förut hur låg en bil får vara egentligen?

Beror det kanske på hur trafiksäker själva säkningen är?
Tänker kapade fjädrar VS. riktiga sänkningssatser (coilovers osv.).

Bilen kanske inte får skrapa i marken?

Får man göra en bil så låg som det bara går eller är det något i trafiklagen som säger stopp? smile

Ha det gött!

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

311 Inlägg
29 juni 2010
Har också funderat på detta men aldrig funnit något svart! Kom igen nu någon big_smile

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

16 197 Inlägg
29 juni 2010
rickylicious skrev:
Tjenare,

Jag satt och funderade på förut hur låg en bil får vara egentligen?

Beror det kanske på hur trafiksäker själva säkningen är?
Tänker kapade fjädrar VS. riktiga sänkningssatser (coilovers osv.).

Bilen kanske inte får skrapa i marken?

Får man göra en bil så låg som det bara går eller är det något i trafiklagen som säger stopp? smile

Ha det gött!

bilen måste gå att köra på ett trafiksäkert sätt utan att däcken/fälgarna tar i nånstans,   de e jävligt mycke upp till den som besiktar att bedömma de.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Muttley
29 juni 2010
Sen får ingenting skrapa i i vägbanan, skadar du vägen och kör sönder bilen får du ersätta skadorna på vägen och du får ingen ersättning för att du kört sönder din bil.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 juni 2010
En bil får vara hur låg som helst bara inte någon karossdel kan nå i vägbanan och bilen har tillräcklig fjädringsväg dvs. även fullt ihopfjädrad får ingen del av bilen komma i kontakt med vägen.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
29 juni 2010
Trådstartare
hotrodder skrev:
En bil får vara hur låg som helst bara inte någon karossdel kan nå i vägbanan och bilen har tillräcklig fjädringsväg dvs. även fullt ihopfjädrad får ingen del av bilen komma i kontakt med vägen.

Då är följdfrågan, finns det någon regel för hur mycket fjädring man måste ha? Har man det helt stumt så kommer det ju aldrig att fjädras något, då kan man ju sänka så att man har 1 cm till marken, det kommer ju inte tryckas ner helt (vägbulor är en annan femma.... smile ).

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

16 197 Inlägg
29 juni 2010
rickylicious skrev:
hotrodder skrev:

Då är följdfrågan, finns det någon regel för hur mycket fjädring man måste ha? Har man det helt stumt så kommer det ju aldrig att fjädras något, då kan man ju sänka så att man har 1 cm till marken, det kommer ju inte tryckas ner helt (vägbulor är en annan femma.... smile ).

en bil får inte vara stum.. med undantag på A/epa traktorer.

Team VeboTrim
322 Inlägg
30 juni 2010
evilaudio skrev:
rickylicious skrev:
hotrodder skrev:

Vem bedömmer det då? bilprovningen?

Team VeboTrim @ Facebook

RMR-Crew
478 Inlägg
30 juni 2010
TurboAnton skrev:
evilaudio skrev:
rickylicious skrev:

Dem som har ett omdöme, och bilprovningen förstås.

16 197 Inlägg
30 juni 2010
TurboAnton skrev:
evilaudio skrev:
rickylicious skrev:

vem skulle annars göra de??   du själv elle?

1 594 Inlägg
30 juni 2010
rickylicious skrev:
hotrodder skrev:

80mm total fjädringsväg står det i SFRO´s handbok, alltså i princip 40mm in och 40mm ut.

men även en å annan Saab

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
30 juni 2010
Från vad jag har hört senaste är att med full last så måste bilen vara 5cm ovanför marken. Dock så vet jag inte om det bara är en grinig lokal besiktningsman som har klämt ur sig det eller inte.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

KHRacing
30 juni 2010
hotrodder skrev:
rickylicious skrev:
hotrodder skrev:

80mm total fjädringsväg står det i SFRO´s handbok, alltså i princip 40mm in och 40mm ut.

haha då har jag problem,,, jag har typ 2-3cm...

KHRacing
30 juni 2010
Rinnegan skrev:
Från vad jag har hört senaste är att med full last så måste bilen vara 5cm ovanför marken. Dock så vet jag inte om det bara är en grinig lokal besiktningsman som har klämt ur sig det eller inte.

Besiktningsmännen brukar inte ha full koll säger JAG.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
30 juni 2010
Du ska ha tillräcklig fjädringsväg.
Däcken får inte ta i någon stans varken vid full fjäderväg eller fullt styrutslag.
Bilen får inte skrapa i backen.

Utöver det får den vara hur låg du vill.

DOK finns det ett fint dokument som transportstyrelsen/vägverket skrivigt. Där det står hur farthinder med mera ska vara utformade. Där finns även Rekommendationer!! på lägsta höjd på fordon med mera.

Följer man ej dessa får man helt enkelt skylla sig själv om det tar stop/skrapar vid farthinder.

Samt om du skrapar sönder ett farthinder stämmer det även att du kan bli ersättningsskyldig (inte troligt att någon kommer se eller bry sig).

Sök på transportstyrelsen/vägverket så kommer ni hitta.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Amatör
444 Inlägg
30 juni 2010
En på jobb som fick 2a på sin Vw passat för att den var för låg och den är sänkt med hr sänkfjädrar dock vet jag inte hur mycket dem sänker ..
Besiktigade min förra veckan o då mätte dem även markfrigången på den tur så hade man höjt den för att slippa klydd i bromsrullarna

1 594 Inlägg
30 juni 2010
beathacker skrev:
En på jobb som fick 2a på sin Vw passat för att den var för låg och den är sänkt med hr sänkfjädrar dock vet jag inte hur mycket dem sänker ..
Besiktigade min förra veckan o då mätte dem även markfrigången på den tur så hade man höjt den för att slippa klydd i bromsrullarna

Inga problem om bilen inte går upp på rullarna. Då måste dom göra ett manuellt bromsprov på väg istället. Alltså inget som ska innebära en anmärkning om allt annat i fråga om genomslagsgummin, fjädersetup etc. är som det ska. Fast det spär givetvis på en redan anti "blårock" på bilprovningen som givetvis då kan göra sitt yttersta att hitta fel.
Senast redigerat av hotrodder (30 juni 2010)

men även en å annan Saab

Team VeboTrim
322 Inlägg
30 juni 2010
evilaudio skrev:
TurboAnton skrev:
evilaudio skrev:

vem skulle annars göra de??   du själv elle?

Dom senaste besöken på bilprovningen jag vart på med min E30 har dom sagt en sak iform av " haha..här var det lågt."
och då finns det knappt nån fjädring i min. Stum rakt igenom.

Team VeboTrim @ Facebook

854 Inlägg
30 juni 2010
På BMW:n klagade dom på att den var för hård och muttrade om att man skulle studsa av vägen och att det var trafikfarligt m.m... Men det gick till slut igenom efter lite diskussion.

Hjultomte
1 500 Inlägg
30 juni 2010
Min 200a går inte ner i bromsrullarna så fick de på väg o har inte mycket till markfrigång pga avgasröret ^^ bilen är rätt så stum o tja de va absolut inga probs smile

SÅ ja tror som folket säger att sålänge du inte skadar vägen med din kaross så e de lugnt tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Sök