Tja.
Måste bara lägga upp en liten tråd ang Logitechs Mulitfjärrar.
Det var i vintras som jag köpte mig min Harmony 885
![http://imgs.idnes.cz/digital/A050323_PSP_HARMONY_885_(01)_N.JPG]()
Och har steg för steg efter inköpet bara blivit mer nöjd över köpet.
Det är en programmerbar multifjärr som kan styra allt och då menar jag allt som haft fjärr innan.
Logitech har ett enormt register/databas med fjärrkoder så man kan lätt i installationsguiden ställa in vilka produkter man har som den ska ersätta och sen lägga till Aktiviteter med en rad kommandon som den utför.
En litet exempel.
Det är ett jäkla strul bara att kolla på TV här med originalfjärrarna, nu har jag en aktivitet som heter "Kolla TV"
När jag trycker det på fjärren så skickar den en rad med kommandon i följande steg
1. Startar TVn och ställer den på ingång "AV 2"
2. Startar digitalboxen
3. Startar Hemmabion och ställer den till rätt ingång, samt ställer in ljudet för TV-profil.
Sån enkel sak hade krävts 3 fjärrkontroller och ett antal knapptryckningar för att komma till samma resultat.
Självklart har jag lagt till olika profiler så den ställer om TV och stereo till rätta kombinationer om jag nu kollar på HTPCn eller DVD mm mm.
Det som verkligen fick mig att höja på ögonbrynen var när jag i förra veckan följde med en polare till Elgiganten att hämta hem ett kylskåp.
Det var väl sommarens hittills varmaste dag och jag råkar bara springa på en fläkt av golvmodell:
![http://www.bestekeus.nl/shop/images/BASF1522nieuw.jpg]()
Då det följde med en väldigt plastig och tråkig originalfjärr så självklart fick logitechen ta över jobbet.
Då man i värsta fall får sitta och lära kontrollen knapp för knapp med hjälp av originalfjärren så vart jag riktigt överaskad när fläkten redan fanns med i databasen så det var bara att lägga till enhet och börja använda.
Sedan dess har det kommit ett antal reaktioner när man suttit med några polare och bara tagit "tv-fjärren" och startat fläkten, ökat farten och satt den i rotation mm

"va, hur fan gick det till?" mm

Har de senaste dagarna satt upp Spotlights i taket vilket jag självklart beställt fjärrstyrd dimmer till. och gissa vad man kommer ersätta den tråkiga originalkontrollen med? Just det.
Funderar på att lägga till Aktivitet "Kolla TV - Varm kväll" så att den gör lika som jag skrev innan men lägger till kommandot att starta fläkten på låg hastighet och sätta den i rotation, slå på spotlightsen och automatiskt dimma ner lite.
Nu har även tanken slagit mig att den måste vara underbar att ha i bilen för att styra Stereo, multimedia och effektljus som neon och liknande, perfekt på utställningar eller bara leva upp till en sann "prylnisse"
Kan hittills inte se några nackdelar med produkten, det den inte kan, kan man lära och efter lite knappande kan man enkelt justera profiler och kontroller.
Allt ifrån ställa fördröjningen mellan kommandon i millisekunder till att lägga in favoritkanaler och listor direkt i fjärren.
Uppladdningsbart batteri som räcker förvånandsvärt länge (klarar en månad vid normalt använande lätt) och laddar upp på ett par timmar.
Så till er som funderar på Universalfjärr eller nu har blivit intresserad av vad man kan göra med den så Köp Harmony 885, ni blir inte besviken.
![http://images.tomshardware.com/2005/05/17/logitech_harmony_pilots/harmony880-8.jpg]()
Självklart enorm kvalitetskänsla, som alltid ifrån Logitech...
Frågor?