Rost look alá tyskland

OUTLAW1
21 juni 2011 ·

dumpis skrev:
pensalde huven med batterisyra nu så vi får väl se vad som händer nu smile

förmodligen hål i plåten då batterisyra är aggresivt mot plåten...

dumpis
21 juni 2011 · 133 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

dumpis skrev:
pensalde huven med batterisyra nu så vi får väl se vad som händer nu smile

förmodligen hål i plåten då batterisyra är aggresivt mot plåten...

inget har hänt på 4 timmar iaf. huvar till golf finns det gott om smile det finns ju ingen bra tråd om detta ngnstans bara massa olika råd så jag får väl starta en där expriment utförs och uppdateras

id_
21 juni 2011 · 130 Inlägg

dumpis skrev:
inget har hänt på 4 timmar iaf. huvar till golf finns det gott om smile det finns ju ingen bra tråd om detta ngnstans bara massa olika råd så jag får väl starta en där expriment utförs och uppdateras

Jävla bra initiativ, ska följas!
Va sugen för nåt år sen o köpa en golf1/2 o göra rå ratlook på den.. men de blev lixom aldrig av..
nu kanske man får en nytändning smile

christofer_k Vorsprung durch Technik
21 juni 2011 · 2 432 Inlägg

har försökt få en huv till min bil att rosta de var ju nästa omöjligt .. körde med rondellen i huven  men  fick inte  nåp rost på den sad

FLindgren
21 juni 2011 · 5 089 Inlägg

christofer_k skrev:
har försökt få en huv till min bil att rosta de var ju nästa omöjligt .. körde med rondellen i huven  men  fick inte  nåp rost på den sad

galvad kanske?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
christofer_k Vorsprung durch Technik
21 juni 2011 · 2 432 Inlägg

FLindgren skrev:

christofer_k skrev:
har försökt få en huv till min bil att rosta de var ju nästa omöjligt .. körde med rondellen i huven  men  fick inte  nåp rost på den sad

galvad kanske?

joo den är ju de men kört med rondellen så djupt i plåten så ska ju  inte gallven finnas kvar

Potkin Dawndrifter -"The Black Curse"
21 juni 2011 · 301 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=166239

fråga honom hur han gjorde.

som sagt, inget rostar på några timmar/dagar i ett varmt och torrt garage, även om du har salt på.. ställ ut bilen istället, tänk dig dina broms skivor, hur fort dom rostar om bilen står ett tag och dom vart blöta..

dumpis
21 juni 2011 · 133 Inlägg

bord eju rosta när man penslat huven med helt ny batterisyra..det fräste av saltet jag sprayat på innan när jag pänslade på syran. den har blivit liiite rostig men mer grön på sina ställen...galv kanske?

fish Allfixare
21 juni 2011 · 1 475 Inlägg

Kolla min gamla bubbla i mitt galleri. Den blästrades, sedan blandades 1000l saltvatten till och sprayades på med en typ avfettningsspruta varje dag utomhus i ca 2v. Sen började den rosta på riktigt. Detta är nu 6 eller 7 år sedan och det är lååååångt ifrån hål i den än! Rom skapades inte över en natt, tålamod är det som krävs.

dumpis
21 juni 2011 · 133 Inlägg

fish skrev:
Kolla min gamla bubbla i mitt galleri. Den blästrades, sedan blandades 1000l saltvatten till och sprayades på med en typ avfettningsspruta varje dag utomhus i ca 2v. Sen började den rosta på riktigt. Detta är nu 6 eller 7 år sedan och det är lååååångt ifrån hål i den än! Rom skapades inte över en natt, tålamod är det som krävs.

nice..nu har jag järnpulver på väg från tyskland. det ska man tydlgen kunna måla på över original färgen. men jag fann endast blästerspån med järn i men det funkade inget vidare. är vän med en riktig rat legend i tyskland så han har skickat upp det dom använder.

1000 liter saltvatten...phu det var en del hur många kilo salt gick det åt? jag tror ju mer på batterisyra.

kanske ska ha in huven och blästra den istället..... efter allt slit att slipa den ren haha

fish Allfixare
21 juni 2011 · 1 475 Inlägg

Jag förstår vad han menar med att ha originallacken kvar och det är INTE att du kan bevara den eller ta fram den igen när du ledsnat på rosten utan den ska vara kvar som ett skyddande lager menar han så att det inte rostar hål i plåten på din bil. Han menar helt vanligt spån som du får från t,ex en vinkelslip. Vet inte hur mycket salt det gick åt, ett par saltkar kanske wink Batterisyra tror inte jag är grejen iaf då det fräter alldeles för aggresivt för att det ska hinna bli bara ytrost du har nog hål i plåten innan det blir brunt.

dumpis
21 juni 2011 · 133 Inlägg

fish skrev:
Jag förstår vad han menar med att ha originallacken kvar och det är INTE att du kan bevara den eller ta fram den igen när du ledsnat på rosten utan den ska vara kvar som ett skyddande lager menar han så att det inte rostar hål i plåten på din bil. Han menar helt vanligt spån som du får från t,ex en vinkelslip. Vet inte hur mycket salt det gick åt, ett par saltkar kanske wink Batterisyra tror inte jag är grejen iaf då det fräter alldeles för aggresivt för att det ska hinna bli bara ytrost du har nog hål i plåten innan det blir brunt.

ja vi får väl se vad syran gör.. jo polaren målade sin polo med ngn speciell gummifärg och hade i järnspån och han gjorde den "ren" sen och den såg kanon ut.. tror ju inte syran fräter hål i plåten så snabbt då...har sprängt ngt batteri i motorrum som aldrig blev rengjorda och det var ingen fara alls.

jo men ska du stå och slipa ihop så mycket pulver så det täcker en hel front tex så har man att göra smile

dumpis
22 juni 2011 · 133 Inlägg

genväg eller inte..detta är huven efter knappt 24 timmar. men det är en galvad huv och jag har inte fått bort allt galv ser jag. huven är rensad från lack med stålborste på vinkelslip. sedan srayad med salt, penslad med batterisyra , sprayad med salt igen och nu idag sprayade jag den med en lösning av hjorthornssalt,citronsyra och salt. som sagt genväg eller inte men detta lär ju inte ta flera veckor iaf trots galvet.

http://i284.photobucket.com/albums/ll36/mrwolf81/huvdag2.jpg

dumpis
22 juni 2011 · 133 Inlägg

efter mera sprutande och ca 30 timmar

http://i284.photobucket.com/albums/ll36/mrwolf81/22.jpg

ZonaX Svetsare
22 juni 2011 · 3 150 Inlägg

Det börjar ta sig  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
dumpis
22 juni 2011 · 133 Inlägg

ZonaX skrev:
Det börjar ta sig  tongue

ja för att ha gått på 30 timmar smile. den ska få stå ute över midsommar. då regnar det ju alltid smile lagt på olika salter på den nu smile

dumpis
25 juni 2011 · 133 Inlägg

3 dygn...tog med mig 5 liter havsvatten hem nu som ska sprayas på

http://i284.photobucket.com/albums/ll36/mrwolf81/3dygn.jpg

dumpis
28 juni 2011 · 133 Inlägg

kommer mer bilder snart..huven börjar se riktigt nice ut

Stoner_fuzz Bitter optimist.
3 juli 2011 · 1 561 Inlägg

fan vad skoj tråd, har också haft funderingar förr! detta kommer följas!

Citroën 2CV "deux chevaux" (1972)
Volkswagen Golf GLI "1.8 8v GTi" (1986)
Mattsson_91 Självlärd
3 juli 2011 · 3 083 Inlägg

Hur går det med bilen? Blir det nån rost?

Har själv funderat på att skaffa en MK1 o rosta ner (A). Oj vad hatad jag kommer bli nu

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang