Köpt ny polermaskin och fick med trissor. vilka trissor till vilket moment?

FreddeLi Studerande maskiningenjör
12 juli 2010 · 1 903 Inlägg

hej!

har köpt mig en dubbeltrissig polermaskin och fick ett gäng trissor med.

fick 3 olika sorter.
en som känns som skumgummi
en som är något tygliknande
och en lamullshätta (om det är lamull vet jag inte men enklast att beskriva den så)

nu undrar jag vilken jag ska använda till vilket medel?

jag tänkte polera bilen med cleaner först för att få bort tvättrepor och bygga upp glansen och sen lägga på ett waxskydd.

såhär ser maskinen ut:
http://www.power-craft.com/log/images/normal/vare_112_1.jpg

tack på förhand.
MVH Fredrik

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Dubs I got Dubs!
12 juli 2010 · 2 423 Inlägg

Släng dem och köp nya hos mekonomen,clas ohlsson eller annan butik. 100-115mm passar.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
12 juli 2010 · 1 903 Inlägg

Dubs skrev:
Släng dem och köp nya hos mekonomen,clas ohlsson eller annan butik. 100-115mm passar.

happ. vad ska jag köpa för några då? finns väl olika färger har ja för mig?

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Dubs I got Dubs!
12 juli 2010 · 2 423 Inlägg

gula eller orangea är väl det dom har på hyllorna

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
VRT
12 juli 2010 · 10 Inlägg

Släng trissorna! Köp gula/orange använd dom till att köra cleaner med... Använd sedan vita eller svarta beroende på märke och lägg på vaxet med.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
13 juli 2010 · 1 903 Inlägg

VRT skrev:
Släng trissorna! Köp gula/orange använd dom till att köra cleaner med... Använd sedan vita eller svarta beroende på märke och lägg på vaxet med.

tack så mycket! smile
dom jag fick till, duger inte dom att använda alls? hmm köpte nämligen med ett par extra till av samma sort så jag skulle ha några att byta med tongue var ju sura pengar då hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juli 2010 · 10 427 Inlägg

Jag brukar köpa "vanliga" Turtle-hättor till en maskin av den där typen (Co-tech från Clas Ohlson. Snarlik Biltemas, eller vilken du nu kan tänkas ha som också ser likadan ut smile) som jag använder till lackrengörning/polish.

Brukar funka hyfsat.

Lergubbe Mästerputsare
18 juli 2010 · 88 Inlägg

Gula och orangea kör jag stenhårt med när det gäller polering.
Brukar beställa carpads rondeller http://www.waxdog.se/category.php?id_category=18

FreddeLi Studerande maskiningenjör
20 juli 2010 · 1 903 Inlägg

2ooSX skrev:
Dom vita du fick med duger bra till vax/lackskydd.. dom andra kan du slänga om du inte vill använda dom till något annat tongue

vilka vita? tongue dom är liksom vita allihopa wink skumgummi, tygliknande eller lamull? tongue

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
20 juli 2010 · 1 903 Inlägg

2ooSX skrev:
haha tongue dom stora skumgummi ;P

okejokej smile trodde det var lamull som var till för vax?
är dom andra värdelösa eller? har svårt att förstå varför dom skulle vara så dåliga? handlar det om att dom inte ger lika bra resultat eller är det så illa att jag kan skada lacken? hmm

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Lergubbe Mästerputsare
21 juli 2010 · 88 Inlägg

Dom vita skumgummi som följer med kommer kollapsa efter 10 min. Limmet lossnar från fästytan etc.
Släng dom och köp bättre rondeller på en gång.
Det kommer du tjäna på i längden.

Senast redigerat av Lergubbe (21 juli 2010)

FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 juli 2010 · 1 903 Inlägg

2ooSX skrev:

Lergubbe skrev:
Dom vita skumgummi som följer med kommer kollapsa efter 10 min. Limmet lossnar från fästytan etc.
Släng dom och köp bättre rondeller på en gång.
Det kommer du tjäna på i längden.

Dom fungerade för mig, när man vaxar ska man ju inte köra på fullvarv, de ska ju inte ge nån avverkning, utan bara lägga på medlet..så 1-2an duger fint.. då funkar dom bra, iaf för mig som sagt..ditt kanske var ett måndagsexemplar wink

finns bara en hastighet på min maskin hmmroll

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Dubs I got Dubs!
22 juli 2010 · 2 423 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

2ooSX skrev:

Lergubbe skrev:
Dom vita skumgummi som följer med kommer kollapsa efter 10 min. Limmet lossnar från fästytan etc.
Släng dom och köp bättre rondeller på en gång.
Det kommer du tjäna på i längden.

Dom fungerade för mig, när man vaxar ska man ju inte köra på fullvarv, de ska ju inte ge nån avverkning, utan bara lägga på medlet..så 1-2an duger fint.. då funkar dom bra, iaf för mig som sagt..ditt kanske var ett måndagsexemplar wink

finns bara en hastighet på min maskin hmmroll

Rustas bruksbo?

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 juli 2010 · 1 903 Inlägg

Dubs skrev:

_Fredde_volvo_ skrev:

2ooSX skrev:

Dom fungerade för mig, när man vaxar ska man ju inte köra på fullvarv, de ska ju inte ge nån avverkning, utan bara lägga på medlet..så 1-2an duger fint.. då funkar dom bra, iaf för mig som sagt..ditt kanske var ett måndagsexemplar wink

finns bara en hastighet på min maskin hmmroll

Rustas bruksbo?

nope! beställde hem den på jobbet. från danska HPV-verktyg.

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
FreddeLi Studerande maskiningenjör
22 juli 2010 · 1 903 Inlägg

2ooSX skrev:
Kasta åt ****** wink haha, nä men..det är mycket bekvämare att växla mellan hög och låg varv..t.ex när man ska lägga medel är det skönt att dra runt på 1-2an för att inte få så mycket stänk..samt vid trånga utrymmet kan man köra på långsamt för att inte stöta i någon kant eller så..

haha, vafan! ja köpte den ju just av den aledning att ja läst här på garaget att dubbeltrissig maskin var mycket bättre än den med en stor trissa yikes

aja, jag ska ju bara ha den till hemmabruk så den duger nog gott till mig! smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
Torlejf Bilvårdstönt.
22 juli 2010 · 1 109 Inlägg

_Fredde_volvo_ skrev:

2ooSX skrev:
Kasta åt ****** wink haha, nä men..det är mycket bekvämare att växla mellan hög och låg varv..t.ex när man ska lägga medel är det skönt att dra runt på 1-2an för att inte få så mycket stänk..samt vid trånga utrymmet kan man köra på långsamt för att inte stöta i någon kant eller så..

haha, vafan! ja köpte den ju just av den aledning att ja läst här på garaget att dubbeltrissig maskin var mycket bättre än den med en stor trissa yikes

aja, jag ska ju bara ha den till hemmabruk så den duger nog gott till mig! smile

MVH

Du behöver inte oroa dig. smile
Polering kan du köra maxfart på en sådan maskin, lackskydd och vax funkar även det bra på maxfart.
Men på maxfart vid applicering av vax så får du jobba snabbare över bilen än om du hade kunnat köra långsamt. Det lär du dig fort. smile

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang