5115
Sök

CPU ultimattemp på AMD

679 Inlägg
22 juni 2006
Trådstartare
Någon som vet vad den ultimata arbetstempen är på en AMD 3200+ CPU?

Ja jag vet att ju kallare ju bättre men jag menar hur varm får den vara innan den börjar prestera sämmre?

I vilken temp preseterar den allra bäst?

8 156 Inlägg
22 juni 2006
Den presterar som bäst i temperaturer kring -35 grader. Kallare än så och du får problem med kondens och liknande. Det kan till och med krävas lite värmning på processorn innan den kommit upp i arbetstemperatur. Annars är allt under 35-40 grader bra wink
Om den kommer upp i över 60 grader så kan du få problem om du överklockar. Över 70 grader så ökar risken för problem för varje grads ökning. En välanvänd "inbränd" processor klarar mer än en ny.

Min kylfläns är lite för tung för att jag ska kunna ha lådan ståendes. Det upptäckte jag när körde Prime 95 och processornkärnan rapporterade 90 grader C. Efter att jag la ner lådan så sänktes tempen till 35-45 grader under full belastning. Processorn går som en klocka fortfarande. Aldrig att en sprillans ny cpu skulle ha klarat den värmen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Old School Ford
600 Inlägg
23 juni 2006
normalt kör jag min AMD64 3500+ på 35 grader men jag har vid enstaka tillfällen lögge på 21.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

8 156 Inlägg
23 juni 2006
Catling:
Det är precis lagom. wink
Men det krävs ganska så bra kylning för att komma ner under 25 grader?
Det är ungefär vad värmesensorn på mitt moderkort rapporterar för temperatur i min låda typ.
(och då kör jag lådan öppen)
Antar att du har datorn på ett riktigt kallt ställe och kanske kör ett vattenkylt system?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

911 Inlägg
23 juni 2006
hmm, Kmr inte ihåg riktigt, men jag tror min är precis vid gränsen tongue haha
Köpte en jävla midtower låda med en display, Ganska ofta den började pipa när graderna steg uppåt big_smile har dock tagit bort funktionen ^^ !

pic up the phone, wazzzaaa

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 juni 2006
tror inte på att en 3200+ presterar bäst vid -35 för så fort du kommer ner till sådanna kylningslösningar som kyler kallare än omgivningstempen så krävs kondensskydd.

Luft och vatten kan inte kyla kallare än luften i rummet om det inte är nån slags värmeväxlare / peltier inblandad och redan då bör man ha kondensskydd.

Finns massor av exempel och tester på att en processor presterar bättre ju kallare den är.

En cascadekylning får en cpu att prestera mer än en vanlig komressorkylning.

Går du värre än en cascade och lägger dig under -100c med kemiska lösningar, typ flytande syre mm så klarar den mer.

Men vad jag kan se så är en vanlig kompressorkylning den mest stabila till ett 24/7-system.

Säljer förövrigt min Modifierade Vapo PE, den kan du lägga dig runt -30 grader med och klocka rätt duktigt. komplett med s939-kit.
Senast redigerat av Martin 9-3 (23 juni 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

8 156 Inlägg
23 juni 2006
zortep skrev:
hmm, Kmr inte ihåg riktigt, men jag tror min är precis vid gränsen tongue haha
Köpte en jävla midtower låda med en display, Ganska ofta den började pipa när graderna steg uppåt big_smile har dock tagit bort funktionen ^^ !

Du kanske borde skaffa dig ett par tysta fläktar? Sätta en fram och en bak, om möjligt? Själv ska jag beställa 5 nya fläktar till min burk.
(har 3 insug fram, varav 2 framför hårddiskarna, och så 2 utsug bak. Köper man fläktar som låter mindre än 20dB så hör man dom knappt. Funderar på att byta ut min 120mm fläkt på cpukylflänsen också. Den är inte tillräckligt tyst längre wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
23 juni 2006
Martin 9-3 skrev:
tror inte på att en 3200+ presterar bäst vid -35 för så fort du kommer ner till sådanna kylningslösningar som kyler kallare än omgivningstempen så krävs kondensskydd.

Luft och vatten kan inte kyla kallare än luften i rummet om det inte är nån slags värmeväxlare / peltier inblandad och redan då bör man ha kondensskydd.

Finns massor av exempel och tester på att en processor presterar bättre ju kallare den är.

Går du värre än en cascade och lägger dig under -100c med kemiska lösningar, typ flytande syre mm så klarar den mer.

Men vad jag kan se så är en vanlig kompressorkylning den mest stabila till ett 24/7-system.

Säljer förövrigt min Modifierade Vapo PE, den kan du lägga dig runt -30 grader med och klocka rätt duktigt. komplett med s939-kit.

Jag har för mig att det inte var så stor skillnad på -35 och -45,
men att det fanns skillnader mellan -15 och -35. Så processorn i sig fungerar nog som bäst vid den temperaturen. Men sen ska ju övriga systemet fungera också...

Så klart krävs det kondensskydd. Men det kan ju behövas även vid vattenkylning om du har vattenbehållaren utanför datorlådan. Men ju kallare, desto svårare blir det ju med kondens...

Hur tyst är din Vapochill? En kompis till mig vann ett sådant kylsystem på DH för ett par år sedan.
Jag försöker få mitt system riktigt tyst (men ändå kallt.)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 juni 2006
Jag förstår inte hur folk kan ha sådanna problem med värme.

i mitt chassi har jag 2st 120mm (insug i fronten framför diskarna + utblås bak) fläktar som nu är nerställd på 7Volt vilket sänker varvtalet och gör dem stort sett ljudlös utan att minska flödet så mycket.

Cpu-kylaren har jag original och på 9Volt så den låter knappt heller lika moderkortskylaren på 9V

Processorn går inte över 45 grader när det är som varmast här hemma och då kan jag tillägga att 6st hårddiskar värmer rätt mycket också.

Grafikkortet har en Zalman 700 som sänkte ljudnivån rätt bra men när det gäller att hålla lådan kall är det inte antal fläktar som gäller.

Ser man till att bygga och modifiera för att få ett bra flöde så räcker 2st 120mm gott å väl, de kan transportera in och ut luft tillräckligt till att kyla en dator om man bygger på rätt sätt.

visst skulle jag kunna montera in ett par 80mm till i datorn men det skulle bara störa nuvarande flödet, öka ljudnivån och troligen minska kylningen.

Med flödet jag har i lådan nu har jag kallare luft åt grafikkortet med lådan stängd än öppen.

Så att pula in 5 nya fläktar måste vara onödigt?
Senast redigerat av Martin 9-3 (23 juni 2006)

Biltokig
345 Inlägg
23 juni 2006
Min dator dör när den kommer upp i 50c. hmm Dessutom tror jag mina fläktar samlar på sig damm som segar upp fläktarna och därmed datorn. Vad kan jag göra åt det?

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 juni 2006
Phaetoon skrev:
Martin 9-3 skrev:

Jag har för mig att det inte var så stor skillnad på -35 och -45,
men att det fanns skillnader mellan -15 och -35. Så processorn i sig fungerar nog som bäst vid den temperaturen. Men sen ska ju övriga systemet fungera också...

Så klart krävs det kondensskydd. Men det kan ju behövas även vid vattenkylning om du har vattenbehållaren utanför datorlådan. Men ju kallare, desto svårare blir det ju med kondens...

Hur tyst är din Vapochill? En kompis till mig vann ett sådant kylsystem på DH för ett par år sedan.
Jag försöker få mitt system riktigt tyst (men ändå kallt.)

själva kompressorn låter en del men ljuddämpningsmatta i överdelen minskar ljudet mycket.

Sätt sedan en tyst 120mm bak som underlättar flödet mycket så kan du ställa ner originalkylfläkten fram också. då är kompressorn tyst så det räcker, sen att resten av datorn har resonans som en tom kyrka måste fixas med dämpning även där.

Nackdelen och problemet i vapolådorna är att få ut värmen bak pga nätaggets placering. men med en sticksåg och lufttunnel får du en bra lösning på problemet... i värsta fall får en 80mm plats men kommer vibrera och sen får du nästan öppna upp och sätta riktigt fläktgaller istället.

Beror på hur varma grejor du har i övrigt och hur mycket som krävs...

Fisketokig
2 997 Inlägg
23 juni 2006
TyranN skrev:
Min dator dör när den kommer upp i 50c. hmm Dessutom tror jag mina fläktar samlar på sig damm som segar upp fläktarna och därmed datorn. Vad kan jag göra åt det?

Ställ ut datorn och öppna upp. ta sedan en madrasspump eller liknande och blås ur allt damm, glöm inte att blåsa ur nätagget samtidigt. alla kylflänsar ska vara helt dammfria.

Sen monterar du bort processorkylningen och rengör den noga.

Rengör processorn och lägg på ett tunnt lager med bra kylpasta. polera sedan kylaren för bästa kontakt och montera tillbaka. kontrollera gärna att du får ett bra avtryck på kylflänsen.

Sen ska den ha optimal kylning. eller lika bra som nytt iaf, oftast bättre smile

Biltokig
345 Inlägg
23 juni 2006
Martin 9-3 skrev:
TyranN skrev:

Ställ ut datorn och öppna upp. ta sedan en madrasspump eller liknande och blås ur allt damm, glöm inte att blåsa ur nätagget samtidigt. alla kylflänsar ska vara helt dammfria.

Sen monterar du bort processorkylningen och rengör den noga.

Rengör processorn och lägg på ett tunnt lager med bra kylpasta. polera sedan kylaren för bästa kontakt och montera tillbaka. kontrollera gärna att du får ett bra avtryck på kylflänsen.

Sen ska den ha optimal kylning. eller lika bra som nytt iaf, oftast bättre smile

Grejen är den att jag inte har en aning om hur jag öppnar min dator. Har försökt en gång tidigare och skruvat upp den, när jag skruvade loss nätagget så har datorn börjat låta efter det. :S Ett lite rispande ljud då och då (som dock försvinner med en miniputt på "fronten").

679 Inlägg
23 juni 2006
Trådstartare
Så här ser temperaturerna ut i min burk och den är så gott som ljudlös.
Här står fläktstyrningen till CPU och GPU på långsammaste läget.
Brukar dock vara svalare då jag har 25 grader inne i rummet nu. Och datorn står ganska inkapslat i ett databord.
Har jag runt 20 grader i rummet brukar CPU ligga under 25grader.

Sensoregenskaper:
      Sensortyp                                         ITE IT8712F  (ISA 290h)
      GPU sensortyp                                     National LM63  (ATI-I2C 4Ch)
      Moderkortsnamn                                    Gigabyte K8NF / K8N Pro-SLI / K8NS / K8N-SLI / K8N Ultra / K8NXP Series
      Chassiintrång upptäckt                            Ja

Temperaturer:
      CPU                                               29 °C  (84 °F)            Zalman 7000B smile
      GPU                                               40 °C  (104 °F)          Orginal
      GPU omgivning                                     45 °C  (113 °F)     In 80 i fronten och en 90 i bak
      Maxtor 6L200P0                                    38 °C  (100 °F)     Inget

Kylfläktar:
      CPU                                               1350 RPM
      System                                            1654 RPM

Voltvärden:
      CPU kärna                                         1.39 V
      +3.3 V                                            3.30 V
      +12 V                                             12.16 V
      DIMM                                              2.58 V
      Debug Info F                                      7D FF 66
      Debug Info T                                      25 29 253
      Debug Info V                                      57 A1 CE 83 BE CA B4 (77)
Senast redigerat av BoraV6 (23 juni 2006)

252 Inlägg
23 juni 2006
Ca 48-50*C
AMD Sempron 2800+

//Janne

Old School Ford
600 Inlägg
23 juni 2006
Phaetoon skrev:
Catling:
Det är precis lagom. wink
Men det krävs ganska så bra kylning för att komma ner under 25 grader?
Det är ungefär vad värmesensorn på mitt moderkort rapporterar för temperatur i min låda typ.
(och då kör jag lådan öppen)
Antar att du har datorn på ett riktigt kallt ställe och kanske kör ett vattenkylt system?

jag kör med öppet chassi och Zalman kylning på CPU och GPU..
http://i5.tinypic.com/11lriq9.jpg

fundera på vad en 3500 + ligger på för volt orginal. Min ligger på 1.44v. normalt? kan jag sänka?
Senast redigerat av Catling (23 juni 2006)

134 Inlägg
23 juni 2006
Jag ahr en amd 3000+ (1.8ghz) över klockad till 2.4Ghz nu. Ligger på stadiga 40grader

Evolution
1 627 Inlägg
23 juni 2006
nån som har tips på nått bra program man kan annvända för att kolla temp

Fäll ner pungen och landa

Old School Ford
600 Inlägg
23 juni 2006
"Everest Home Edition"

8 156 Inlägg
24 juni 2006
Karlzzon The One:
Speedfan eller Motherboard monitor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök