6212
Sök

Spridarna funkar inte...trolig orsak? 945 gl -91*LÖST*

406 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
Bilen tvärdog för sambon........
Inga felkoder!
Gnista finns!
Torra stift trots mycket kirrande på starten!
Bensin/tryck ända fram till fuelrailsen!
Detta får mig att tro att nått elektriskt som styr spridarna inte funkar.....men vad? o hur många olika grejor kan det vara?
Enl. en volvomek så ev. relä(jord) som styr spridarna el. ev hall/svänghjulsgivare.
Någon som känner igen detta problem?
Mvh Tomas
Senast redigerat av xc90 (4 augusti 2010)

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....

Whatever :)
1 652 Inlägg
16 juli 2010
Mätt upp spridrar motståndet ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 008 Inlägg
16 juli 2010
Byt ut eller löd om "spridarreläet" - sitter på expansionskärlet i motorutrymmet.
Korrekt menämning på reläet är "radioavstörningsrelä"
Relät förser spridarna med +12v.

406 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
240bns skrev:
Byt ut eller löd om "spridarreläet" - sitter på expansionskärlet i motorutrymmet.
Korrekt menämning på reläet är "radioavstörningsrelä"
Relät förser spridarna med +12v.

På expansionskärlet sitter 2 st likadana relä med vardera 4 sladdar.........vilket av dom är det?
För det är väl inte dubbla relä till spridarna, sannolikheten att bägge går sönder samtidigt.....njaee

1 562 Inlägg
18 juli 2010
haft exakt samma drog ur kabeln till lambda sonden bilen starta direkt, gratis att kolla.

406 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
mange_240 skrev:
haft exakt samma drog ur kabeln till lambda sonden bilen starta direkt, gratis att kolla.

Nope hjälpte inte!

Har plockat loss reläerna o delat på dom, finns tydliga sprickor på bägge, frågan e om det uppstod när jag dela på dom eller om det har vatt så.........jaja får vänta till måndag o köpa nya.....vill inte hålla på o löda.

1 008 Inlägg
18 juli 2010
Har du 2 likadana relän där så är nog det ena till ac-kylarens fläkt.

Whatever :)
1 652 Inlägg
19 juli 2010
De ser ut så här. De är motstånden längst upp till höger de vita små runda.
http://www.home.no/performance-egon/11.jpg
Senast redigerat av XeptiQ (19 juli 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

406 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
XeptiQ skrev:

Njae ser inte ut så på min, sitter 2 st på exp.kärlet (på vänster sida) o dom ser ut ungefär som det svarta reläet till vänster om dina vita(4 sladdar).

1 008 Inlägg
19 juli 2010
XeptiQ skrev:

Felpostat ?
Det är spridarrelät (svarta på bilden) några spridarmotstånd finns inte på en 940 GL-91 som tråden handlar om.
bilen på bilden är väl en 360 ?

406 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
240bns skrev:
Har du 2 likadana relän där så är nog det ena till ac-kylarens fläkt.

Har nu bytt bägge reläerna(visste inte vilket av dom som va till spridarna).......utan resultat.
Har provat med 3olika....så det känns som att det inte är det iaf. som är fel.
Har gjort "knacktestet" o då lät det från spridarna iaf.  vet ej vad man kan avläsa från det.
Vad kan man kolla som nästa grej.........innan ett ev. boxbyte?
Svänghjulsgivaren? då borde det väl blitt felkod.....?

1 008 Inlägg
19 juli 2010
Om spridarna tickade när du gjorde diagnostestet så kan man ju konstatera att både matningen (från spridarrelä) och styrutgången för spridarna på bränsleboxen bör vara hel.
Svänghjulsgivaren kan nog oxå uteslutas eftersom du har gnista.

Iochmed detta så borde dom släppa fram bränsle, är du säker på att bränslepumpen arbetar vid startförsök och skickar på soppa? 

Om pumpen inte går så skulle jag kika på antingen bränsepumpsrelät (vitt, bakom askkoppen)eller själva pumpen.
Om pumpen nu skulle fungera så kanske det är igensatt bränslefilter eller helt enkelt kanske slut på soppa?

406 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
240bns skrev:
Om spridarna tickade när du gjorde diagnostestet så kan man ju konstatera att både matningen (från spridarrelä) och styrutgången för spridarna på bränsleboxen bör vara hel.
Svänghjulsgivaren kan nog oxå uteslutas eftersom du har gnista.

Iochmed detta så borde dom släppa fram bränsle, är du säker på att bränslepumpen arbetar vid startförsök och skickar på soppa? 

Om pumpen inte går så skulle jag kika på antingen bränsepumpsrelät (vitt, bakom askkoppen)eller själva pumpen.
Om pumpen nu skulle fungera så kanske det är igensatt bränslefilter eller helt enkelt kanske slut på soppa?

Bränslefilter o bränslereläet är bytt för mindre än 3 mån sen i förebyggande syfte o pumpen hör man tydligt(ca 2 sek) när man vrider på tändningen o även för/tank pumpen är bytt.
Och jag hade ju bra tryck vid fuelrailsen när jag lossade lite på muttern vid frammatande slang.....men visst man kan ju slå i 5 liter i testsyfte.......även om mätaren visar halv tank o den har stämt hittills.
Såna här problem e jobbiga.........e säkert ett skitfel i slutändan......men just nu vet ja inte var ja ska leta.
Tackar för tipsen/förslagen än så länge..........fler ideer mottages gärna.

406 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Hur gör man förresten för o mäta upp bränsletrycket?? Vilka verktyg/instrument behövs o var nånstans kopplar man in sig?

406 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Jaha så pinsamt det kan bli då........men nu ska jag berätta vad (skit)felet var.
Efter att ha bytat diverse givare o reläer o kollat de felkoder ja kunde så började jag bli riktigt gråhårig o fundera på vad man kunde få för bilen på skroten 
MEN så fick jag för mig att hälla i c:a 4 liter soppa o testade(sista utväg, borde varit första)).........fan ta mig så starta bilen.......JAHA tänkte jag, varför dådå?? Tankmätaren visade ju halv tank+att det kom ju soppa vid fuelrailsen..........så jag tänkte kolla rent fysiskt i tanken hur mycke soppa där fanns så jag skruvade/bankade loss den stora plastringen till tankarmaturen men jag behövde lossa slangarna för att ta ut den så jag gick o hämta en skruvmejsel......men blev sugen o testa starta bilen igen......O DÅ funkar helt plötsligt tankmätaren tydligen för den visade ingen bensin/lampan lös.....alltså hade tydligen armaturen "hängt" sig.....o bensinen framme vid fuelrailsen va nog bara ren "bränsledimma" som förmodligen gick rakt tillbaks i returen...... 
Tur för bilen att jag "smöget" i mig en grogg(eller 2 ) annars hade jag nog plågat sönder henne......blev så j-a irriterad över en sån skitgrej......men OM nu någon är med om nått liknande så KOLLA BENSINEN först hahaha........

Personligt meddelandeE-post
Senast redigerat av xc90 (3 augusti 2010)

Sök