Hej är de nån som har bra ritning på en 12" låda

Polaren
31 augusti 2010 · 352 Inlägg

kör på den basen du har och prova dig fram lite, man måste ju alltid börja någonstans liksom.
jag har haft 2st 8" basar på 250W styck och det spelade väldigt bra tyckte jag för att vara billiga mindre värsting basar så prova på du att bygga en låda först och testa dig fram big_smile vart ska man annars få erfarenhet ifrån och lära sig till nästa gång?

MVH

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
M_icke_
1 september 2010 · 3 466 Inlägg

henke_92 skrev:

Streethawk skrev:

henke_92 skrev:

1. han nämde väl att han inte har "Den nyare NXS 124" basen? han sa väl att den va rätt gammal och läste av den till 300w?
2.tänk så bestämmer han sig för 10' eller 15'? bättre å bygga efter man köpt basen...tycker jag...

1. Jovisst var det nämnt, men det spelar inte riktigt någon roll vad den är specad till i watt. Därför finner jag ingen anledning till att säga att basen är klen. Drev själv på 3 basar specade till 300w matat med ca 500w rms styck (3 gånger så mycket den var specad till) och det spelade på grymt bra ändå.
2 Om man nu får för sig att köpa en 10 eller 15" så får man alltid bygga om hur man än gör.

1.jag nöjer mig inte med det iaf, jag hade velat ha värre grejor och därför tycker jag den va klen även om de flesta kanske tycker den e siiick, det e bara en personlighets fråga
2.det har du rätt i men t.ex jag har inte råd med så mykt material som jag så är det bra att bygga efter man köpt basen för att vara lite konservativ, men han kanske kan strö pengar runt sig till nya kreationer..inte jag iaf

Att basen är "siiick" har ingen sagt? men att kolla på hur många watt basen är specad till är som att säga hur fort en bil går efter vilka däck den har..

Anledningen till att jag ens drog upp vad den nyare NXS basen egentligen tär är för att detta är en bas av samma märke och jag tror att den mycket väl går att mata med mer än 300w utan problem.

Om man nu har en perfekt 12" låda som funkar till en hel mängd basar, varför inte köpa en bas som kommer passa i den lådan? Eller helt ekelt sälja lådan så har man pengar att bygga en ny?
Eller köper man ny bas kan man ju hel enkelt para ett par hundringar så man har råd till lite material.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Golf_GTI_danne
1 september 2010 · 52 Inlägg

jag ska prova å bygga en ny låda till min bas ser om den blir bätre. Tycker ni att jag ska köpa mig en nytt slutsteg eller vad sig ni?

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
Streethawk Billjuds Wannabe
2 september 2010 · 1 771 Inlägg

Danne_ford92 skrev:
jag ska prova å bygga en ny låda till min bas ser om den blir bätre. Tycker ni att jag ska köpa mig en nytt slutsteg eller vad sig ni?

Först och främst vad har du för slutsteg? skummade igenom tråden lite snabbt och stod ingenting om vad du hade för steg.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
henke_92 TBM NINJA
2 september 2010 · 917 Inlägg

Danne_ford92 skrev:
oki jag ska har min bass kvar och köpa mig ett anat slutseg eller hur menar ni smile

ja gör det, för om du köper annan bas sen så har du redan bra steg så det låter som en bra början

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Golf_GTI_danne
2 september 2010 · 52 Inlägg

jag har ett slutsteg som mankan säta in i lådan

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
Polaren
2 september 2010 · 352 Inlägg

Danne_ford92 skrev:
jag har ett slutsteg som mankan säta in i lådan

berätta för oss vad du har för ett slutsteg eller ta gärna en bild på det.

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Golf_GTI_danne
4 september 2010 · 52 Inlägg

http://i232.photobucket.com/albums/ee30/Danne_bilder/Bil%20och%20ljud%20bilder/848_big.jpg har kommer bilden på slutsteget

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
Golf_GTI_danne
4 september 2010 · 52 Inlägg

Överblick
Maxeffekt:  600Watt
Kontinuerlig effekt 4 Ohm:  150Watt
Ingångskänslighet:  90dB
Frekvensomfång:  20-250Hz
Säkringar:  1x25A
Inställningsmöjligheter
Delningsfilter:  Lågpassfilter
Fasomkopplare:  Rev-Norm
Bass Boost:  0/6/12dB
Dimensioner
Mått (hxbxd)::  180x238x50mm

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
SportPilot Ubåtsingenjör
4 september 2010 · 7 218 Inlägg

bygg en låda efter de måtten du fått här i tråden sen köper du ett bättre slutsteg

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
RoPPiN__
4 september 2010 · 101 Inlägg

henke_92 skrev:

Streethawk skrev:

henke_92 skrev:
1. han nämde väl att han inte har "Den nyare NXS 124" basen? han sa väl att den va rätt gammal och läste av den till 300w?
2.tänk så bestämmer han sig för 10' eller 15'? bättre å bygga efter man köpt basen...tycker jag...

1. Jovisst var det nämnt, men det spelar inte riktigt någon roll vad den är specad till i watt. Därför finner jag ingen anledning till att säga att basen är klen. Drev själv på 3 basar specade till 300w matat med ca 500w rms styck (3 gånger så mycket den var specad till) och det spelade på grymt bra ändå.
2 Om man nu får för sig att köpa en 10 eller 15" så får man alltid bygga om hur man än gör.

1.jag nöjer mig inte med det iaf, jag hade velat ha värre grejor och därför tycker jag den va klen även om de flesta kanske tycker den e siiick, det e bara en personlighets fråga
2.det har du rätt i men t.ex jag har inte råd med så mykt material som jag så är det bra att bygga efter man köpt basen för att vara lite konservativ, men han kanske kan strö pengar runt sig till nya kreationer..inte jag iaf

så himlans dyrt ä de ju inte att köpa t,ex en spånplatta .. där ja köper mina spånplattor kostar en som ä 2x1,5 meter 300kr å de behöver man inte va miljonär för att kunna köpa

edit: ett zachry k1200d skulle väl kunna passa bra till den basen, kostar 1500kr på blekingebilradio.se

Senast redigerat av RoPPiN__ (4 september 2010)

Volvo V70 (2006)
Golf_GTI_danne
5 september 2010 · 52 Inlägg

oki då ska jag göra de som har sakt har i tråden jag hör av min sen efter jag har köpt ett slutsteg smile

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
kalle_kalle
6 september 2010 · 2 914 Inlägg

prova med dom sakerna du har. är du nöjd så är det bara spela på, är du missnöjd kan du börja fundera på att uppgradera t.ex. slutsteget

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang