3537
Sök

Dränkt motor? Subaru legacy -93

1 200 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Hej alla Garaget användare! Inatt var vi ute och åkte runt lite i stan där jag bor, när det plötsligt började ösa ner regn. Detta gjorde att brunnarna översvämmades och vattnet inte åkte undan. Det blev en enorm vattensamling på ett ställe, där vi åkte igenom. Vattnet forsade över motorn som dog strax efter vatten"pölen" (havet).

Lät bilen stå ca 2 minuter innan jag fick igång den. Den gick som väntat ganska kasst, för att sedan inte gå bättre. Den tryckte ur vatten ur luftburken, och filtret hade torkat av värmen från motorn när jag väl fått ur de. Lät bilen vara igång ca en halvtimma, med lite olika varv för att försöka få ur lite vatten ur systemet men den vägrade gå på alla fyra cylindrar. Åkte sedan hem (1.5 mil) och den gick fortfarande på tre. Inga varningslampor, inklusive "Engine check" lyser.

Min fråga är, vart tror ni felet sitter? Hade inga verktyg med mig (utom en stjärnskruvmejsel), så kunde inte göra något alls. Men som sagt, vart tror ni felet sitter?

Så lite om bilen!

Subaru legacy 2.2 Classic
1993
19600 något mil

Med vänliga hälsningar, men tråkiga nyheter // Subaruisten Rickard
Senast redigerat av Stackarn (18 juli 2010)

509 Inlägg
18 juli 2010
Fukt i fördelarlocket eller vid någon tändkabel.

3 235 Inlägg
18 juli 2010
Om du säger att den tryckte ur vatten ur luftfiltret kan det ha kommit massa vatten i insuget, och du har en krökt stake.
Komptesta motorn, så får du mer översikt.

1 200 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Kollade lite idag, fick ingen gnista på 4:an. Bytte stift och provade en annan tändkabel men den var fortfarande gnistlös. Ska byta tändspole imorgon och kika om det är den.

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
19 juli 2010
Är det separata t-spolar för varje cyl? Är det inte det så kan det ju knappast vara t-spole. Låter ju inte nyttigt att ha fått in vatten i insuget...

"Den kan vara bra att ha"

1 200 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Sotar_n81 skrev:
Är det separata t-spolar för varje cyl? Är det inte det så kan det ju knappast vara t-spole. Låter ju inte nyttigt att ha fått in vatten i insuget...

Ja de ska va separata vad jag vet. Mitt största problem just nu är att jag inte har en fungerande bil att hämta delar med sad

84 Inlägg
19 juli 2010
Vad jag vet så är tändspolar jätte känsliga för vatten, Så testa byt den annars är det väl bara o lämna tillbaka den smile

1 200 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Rättelse, det är INTE separata tändspolar. Men bytte skiten idag, får gnista till tändkabeln men ville ändå inte gå igång. Ska ut snart och kolla om den får gnista till stiftet eller om tändkabeln är trasig ändå...

1 200 Inlägg
21 juli 2010
Trådstartare
Har gnista, rengjort givaren till spridaren men går ändå på tre. Ska kolla imorgon om givaren till spridaren är problemet, annars får jag riva ner och kolla om kamremmen har kuggat, vilket känns väldigt otroligt isf.

Sök