Hur ska jag koppla för bästa effekt?

Humpee
23 juli 2010 · 45 Inlägg

Hej!

har nu fastnat med tanken på hur jag ska koppla min bas med bästa effekt och hoppas jag kan få lite råd av ngn mer kunnig än mig inom det här med ohm osv när man kommer till dubbla talspolar på basen...
jag skriver ner basens och stegets Specifikationer.

steget som är Mds spl 1400 monoblock.
Tillverkare: MDS
Typ  Monoslutsteg
Maxeffekt:  1400 Watt
Effekt (RMS, 1ohm): 700 Watt
Effekt (RMS, 2ohm): 350 Watt
Effekt (RMS, 4ohm): 175 Watt
Filter:  Lågpass (50-150 Hz) Subsonic (15-40 Hz)
Kanaler:  1 kanal

på basen har jag inte så mycket information men det är en 10 tummare med dubbla talspolar och 700watt rms.
kommer ej ihåg om talspolarna var på 2x2ohm eller 2x4ohm sad

men hur tycker ni ska koppla?
har fastnat så frågar nu istället.
säg vad ni tror blir bäst och sen funderar jag även på att koppla in ännu en likadan bas på samma steg vet att det är ett monoblock men kanske funkar bra ändå?

tacksam för svar! Mvh

micke7406
23 juli 2010 · 1 400 Inlägg

Humpee skrev:
Hej!

har nu fastnat med tanken på hur jag ska koppla min bas med bästa effekt och hoppas jag kan få lite råd av ngn mer kunnig än mig inom det här med ohm osv när man kommer till dubbla talspolar på basen...
jag skriver ner basens och stegets Specifikationer.

steget som är Mds spl 1400 monoblock.
Tillverkare: MDS
Typ  Monoslutsteg
Maxeffekt:  1400 Watt
Effekt (RMS, 1ohm): 700 Watt
Effekt (RMS, 2ohm): 350 Watt
Effekt (RMS, 4ohm): 175 Watt
Filter:  Lågpass (50-150 Hz) Subsonic (15-40 Hz)
Kanaler:  1 kanal

på basen har jag inte så mycket information men det är en 10 tummare med dubbla talspolar och 700watt rms.
kommer ej ihåg om talspolarna var på 2x2ohm eller 2x4ohm sad

men hur tycker ni ska koppla?
har fastnat så frågar nu istället.
säg vad ni tror blir bäst och sen funderar jag även på att koppla in ännu en likadan bas på samma steg vet att det är ett monoblock men kanske funkar bra ändå?

tacksam för svar! Mvh

För att kunna ge dig ett förslag så måste vi veta med säkerhet vad det är för talspolar

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Så länge som du kör en bas så är det bara att parallellkoppla spolarna och köra, den lägsta impedansen du kommer ner i då är 1Ohm (om det är dubbla 2Ohms spolar, är det däremot dubbla 4Ohms så blir det 2Ohm). Men om du sen ska koppla in en till bas så blir det lite annat, då måste vi, som micke sa, veta vad det är för basar.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
kalle_kalle
23 juli 2010 · 2 914 Inlägg

med tanke på att det kan bli 1 ohm så kommer det ta mycket ström, se till att ha bra med ström åt steget, (grova kablar med mera)
tips på kablar man lätt glömmer om man inte är erfaren ljudbyggare
jordkabeln från karossen till batteriet (stadig renslipad plåt)
jordkabeln från slutsteget till karossen (samma där, stadig renslipad plåt så det blir bra kontakt)
pluskabeln mellan generator och batteri,

Humpee
23 juli 2010 · 45 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Så länge som du kör en bas så är det bara att parallellkoppla spolarna och köra, den lägsta impedansen du kommer ner i då är 1Ohm (om det är dubbla 2Ohms spolar, är det däremot dubbla 4Ohms så blir det 2Ohm). Men om du sen ska koppla in en till bas så blir det lite annat, då måste vi, som micke sa, veta vad det är för basar.

Du menar alltså att dra från plus på steget och in på båda plus spolarna på basen och likadant med minus?
har jag fattat rätt? smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Korrekt! smile Iaf så länge som du har en bas, när du sen skaffar en till så kan det få lov att kopplas om.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Humpee
23 juli 2010 · 45 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Korrekt! smile Iaf så länge som du har en bas, när du sen skaffar en till så kan det få lov att kopplas om.

tackar för hjälpen Mvh

AndrAAx
25 juli 2010 · 742 Inlägg
Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab
Buick Grand National "Fast And The Furious" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang