Volvo 740 b230f rycker till då och då

volvo____
23 juli 2010 · 60 Inlägg

Jag har en volvo 740 gl med b230f motorn med ett ganska störande fel.

Det som händer är att den snabbt rycker till en gång lite då och då, ganska svårt att beskriva men man kan säga att den dör i typ en halv sekund. Men i övrigt så märks ingenting och den går som en klocka.

Detta upprepar sig lite då och då och det spelar ingen roll om jag kör jämn gas eller full gas det blir samma sak ändå.


någon som vet vad det kan vara?

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
almqvist__89
23 juli 2010 · 1 140 Inlägg

samma sak med min charmant från 87 lite då och då, har absolut ingen aning varför men det händer oftast när jag växlar upp å sen gasar igen så känns det som den dör å sen kommer igång igen.. har du förgasarmotor på din?

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
volvo____
23 juli 2010 · 60 Inlägg

okej nä jag har elektronisk insprutning

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)
almqvist__89
23 juli 2010 · 1 140 Inlägg

okej, får se om någon händig garagare kan lösa det hät smile

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!
Ford Crown victoria "P71" (2004)
pladd021 Orginal är för gubb jävlar :)
23 juli 2010 · 57 Inlägg

Jah hade så på min förra. jävligt otrevligt att köra med, prova att byta soppa filter om det inte hjälper så kan det vara pumpen, det var felet på min igen satt soppa filter efter gick den som en klocka smile hoppas det löser sig

Orginal är för gubb jävlar ;)
engolf
23 juli 2010 · 3 235 Inlägg

Kan också vara bränslepumpsreläet som spökar. Hade samma fel på min förra bil, då upplevde jag det samma du beskriver.

ajonasson
23 juli 2010 · 583 Inlägg

Hejsan

Min bror hade exakt samma fel på sin volvo 740, kändes som vi felsökte allt ifrån tändning till batteri & brännslesystem.
Tillslut kollade jag generatorkolet på hans bil. Det var väldigt nära slut.

Efter vi bytte det fungerade den som en klocka. Inga hackningar eller något.

Givetvis kommer folk säkert säga "kan inte vara det då batterit har laddning". Men mitt råd är att kolla eller kanske byta då det inte alls är dyrt eller svårt. Liksom testa de lätta sakerna först.

Håll tråden uppdaterad för att få hjälp smile

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Adde129
27 augusti 2010 · 34 Inlägg

Vad är generatorkol/kolet, vart sitter det, vad har det för funktion och kan man byta det eller måste man byta hela generatorn?

ajonasson
27 augusti 2010 · 583 Inlägg

För att se ifall det är generatorkolet eller någon del i generatorn skall man testa att starta bilen och ta bort batteriet först. Tvärdör bilen så är det något fel på generatorn då bilen skall vara självförsett på ström.

Man ska dock inte köra utan batteriet då det fångar upp ojämnheter i strömen. Men det är lätt sätt att testa under kort tid.

Jag vet ej exakt vart kolet sitter på en generator till en 740. Men jag har för mig att de sitter under någon lucka med en eller två vanliga skruvar. Man behöver ej skruva isär generatorn utan går att göra på plats med generatorn i motorn. Har du köpt ett sådant kol ifrån volvo eller biltema förstår du säkerligen hur den sitter. Du behöver inte byta generator utan kolet går att byta och köpa nytt. Finns många generatorer som fungerar perfekt men generatorkolet är slut så de slängs pga okunskap.

Kolets uppgift är lite lulligt, men generatorkol finns överallt. Utan kol, ingen ström.

Mvh
Anders

Senast redigerat av ajonasson (27 augusti 2010)

Even with cruise control.. you still have to steer.
Adde129
28 augusti 2010 · 34 Inlägg

Okej, för jag har aldrig hört talas om att det ens finns kol i generator, att det ens gick att byta och att det kunde ta slut men jag ska kolla det och tack för beskrivningen och svaret på frågorna, det hjälpte mig att förstå och lära mig nåt nytt .

Detta kanske låter lite som en dum fråga men vad är det som gör så att generator kolet "tar slut"?

Har generator kol något annat namn typ som laddningsregulator?

Andréas

Dagge88
28 augusti 2010 · 629 Inlägg

Har själv haft samma fel på min 940, var tändstiften / tändkablarna (bytte i samma veva) , sedan försvann problemet.

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
r3zz1 mulle mek
28 augusti 2010 · 679 Inlägg

Adde129 skrev:
Okej, för jag har aldrig hört talas om att det ens finns kol i generator, att det ens gick att byta och att det kunde ta slut men jag ska kolla det och tack för beskrivningen och svaret på frågorna, det hjälpte mig att förstå och lära mig nåt nytt .

Detta kanske låter lite som en dum fråga men vad är det som gör så att generator kolet "tar slut"?

Har generator kol något annat namn typ som laddningsregulator?

Andréas

Kolen ligger emot  en grej i generatorn som snurrar runt och kolen slits då när det ligger emot. ungefär som bromsbelägg och när kolen blir dålig så funkare det inte som det ska och följden blir då att generatorn inte laddar som den ska riktigt.

är lätt att se om kolen är slut. Är dom ganska korta och snedslitna så är det bara o byta ut. finns på biltema för en 100 lapp.  Om dom ser bra ut är det bara att skruva tillbaka .

Det är en vit plast bit som är skruvad med två skruv. Skruvar du löst den, då är det bara att dra ur den så ser du kolen, kolen sitter på den plast biten.

Gasar tills det Rasar !!!
Saab 9-5 2.3 T "One of a kind" (2006)
ajonasson
9 september 2010 · 583 Inlägg

Se ifall generatorkolet är slut, isåfall kan du bara stoppa tillbaka det och sparat dig 100kr och uteslutit generatorn som felorsak.

Diagnostik "is the shit" big_smile

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Adde129
9 september 2010 · 34 Inlägg

Kollade kolet men det såg bra ut, det va inte snedslitet, utan det var halvmåne format, såg ut som det gjorde i biltema katalogen så jag uteslöt de som felorsak. Ska byta hallgivaren o lmm för jag har en liggandes från en -88, sen när felet dyker upp igen.

ajonasson
10 september 2010 · 583 Inlägg

Kanon, hade det vart kolet så hade det ju vart förargerligt ifall man bytt en massa saker innan tongue.

Lycka till och håll tråden uppdaterad!

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
macke91
14 september 2010 · 10 Inlägg

hade något liknande fel på min 740 att den typ dog i någon halv sekund men hoppa igång sen igen men ja bytte samtliga stift samt tändkablar och då försvann de.

mvh markus

VidarM
14 september 2010 · 42 Inlägg

Hadde ungefär samma symptom på min -88 volvo 740 med B230F motor. Som att den inte fick bränsle och så plötsligt vaknade och ryckte till, alternativt gick ojämnt. Bytte bensinpump, filter och gjorde rent luftmassemätaren och då försvann det. Om du har sport luftfilter, kolla LMM och själva kontakten från LMM. Öppet filter = mer skit som kommer in = mätar "tråden" klarar inte att bränna bort all skit vid start och stopp.  Är iaf min teori   smile

Adde129
14 september 2010 · 34 Inlägg

Tändkablar, rotor och fördelare är redan bytta då motorn va defekt sedan tidigare men så dök det här upp igen. Har bytt relä till bränslepumpen, stift och effektsteg oxå. Utesluter nog att tidigare ovanämnda delar är slut igen.

Men lmm värmer upp tråden till 1000 grader efter varje avstängning av motorn för att bränna bort all smuts på platinatråden så det tycker jag låter lite konstigt för jag har sportluftfilter men jag bytte tebax till original filter men det vart ingen skillnad så jag satte tebax sportfiltret. Men jag ska byta till den andra beg lmm snart, sen byta hallgivaren för att det brukar oxå vara vanligt att kabeln o givare säger upp sig, sen när felet visar sig igen för det va ett tag sen det kom upp.

Ison
14 september 2010 · 54 Inlägg

du måste ju lägga ur växeln eller koppla när du ska torr gasa inför tjejerna smile




Jaaaa, vilket dåligt skämt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang