350 åkbara hästar ur en B5234T4

Rosersberg
28 juli 2010 · 229 Inlägg

Tjena igen ! Nu har jag kollat runt ...på era kunniga inlägg , kollat med Turbo återförsäljare ....kollat andra forum o snackat med egna Turbo polare .......................

  Alltså ....Jag tänker bygga en maskin som ger 350 hkr sju dagar i veckan .......Inte en som toppar 350hkr som max i en broms bänk !  Har fått intrycket att T19 turbon INTE räcker till riktigt .....

Jag gör som jag har gjort med mina V8 byggen ...Motorn kanske KAN leverera 400-450 hkr , då är den safe o snäll på 350hkr .....Har lovat Gumman att det faktiskt ska gå att åka i detta bygge ( hon vill ju åka o fika o sånt roll)....

Så ....Ett BRA seriöst motorrecept på detta med utgångs punkt en B5234T4 ....

Bearbetad topp.
H-profil stakar.
Original kolvar.
Större spridare.
Original kammar ?
Hur stor IC ?
Och till sist Vilken Turbo ?

Tackar på förhand för seriösa svar /////////// KIM

Senast redigerat av Rosersberg (28 juli 2010)

Mr_EmCom Med.lem
28 juli 2010 · 3 759 Inlägg

Så du ska köra utan sprut?
Lycka till.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Rosersberg
28 juli 2010 · 229 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Så du ska köra utan sprut?
Lycka till.

Just ett sånt svar man söker på ett forum......SUCK sad

Xabin
29 juli 2010 · 391 Inlägg

irx450 turbo låter som du ska ha smile

Spurt finns ju mång Megasquirt link autronic Vems vipec etc etc men räkna med 10000:- på ett bra fungerader sprut med alla givare

karlitoo
29 juli 2010 · 263 Inlägg

Tycker att turbo-Olas recept i början är det billigaste alternativet och ganska bra. Har själv funderingar på det fast då ska ja ha i H-profil.. Ett flowpreppat 19t, gör det mycket skillnad? Beror ju också på hur mycket pengar du vill lägga ner? Låter riktigt kul iaf!! Är bilen bakhjulsdriven?

Senast redigerat av karlitoo (29 juli 2010)

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Tommy_P
29 juli 2010 · 396 Inlägg

Rosersberg skrev:

Mr_EmCom skrev:
Så du ska köra utan sprut?
Lycka till.

Just ett sånt svar man söker på ett forum......SUCK sad

jag tror också han ska köra utan sprut, rent utav förgasare kanske?!

behövs inget sprut till 350 hästar ur Motronic 4.3, det finns till och med chip klart för det....

Rosersberg
29 juli 2010 · 229 Inlägg

karlitoo skrev:
Tycker att turbo-Olas recept i början är det billigaste alternativet och ganska bra. Har själv funderingar på det fast då ska ja ha i H-profil.. Ett flowpreppat 19t, gör det mycket skillnad? Beror ju också på hur mycket pengar du vill lägga ner? Låter riktigt kul iaf!! Är bilen bakhjulsdriven?

Tjena karlitoo ! Ja ! Den är bakhjuls driven .....

Snitch Ointresserad.
29 juli 2010 · 936 Inlägg

För det första skulle jag aldrig åka över 300 hästar med original stakar, inte med den maskinen. Sen är ett sprut alltid bättre. Om du så bara ska åka med MS så är det bättre än Autotech och bla bla bla...

Börja med o riva sönder motorn o byt vevlager och ramlager. Samla ihop en slant och byt till h-profil stakar.

Som sagt, du vill ha 350 åkbara hästar. Då ska du också bygga ordentligt så det håller.

Senast redigerat av Snitch (29 juli 2010)

Teabag appreciation club.
Matte_s
29 juli 2010 · 128 Inlägg

Klart att det alltid är bättre. Men i första inlägget frågar han efter vad som "behövs" för att bygga en 350hk körbar maskin.
Man är inte i behov av ett EfterMarknadsSprut vid dessa ändringar.

Mvh Mattias

Snitch skrev:
För det första skulle jag aldrig åka över 300 hästar med original stakar, inte med den maskinen. Sen är ett sprut alltid bättre. Om du så bara ska åka med MS så är det bättre än Autotech och bla bla bla...

Börja med o riva sönder motorn o byt vevlager och ramlager. Samla ihop en slant och byt till h-profil stakar.

Som sagt, du vill ha 350 åkbara hästar. Då ska du också bygga ordentligt så det håller.

Zulu
29 juli 2010 · 98 Inlägg

Rosersberg skrev:
Så ....Ett BRA seriöst motorrecept på detta med utgångs punkt en B5234T4 ....

Bearbetad topp.
H-profil stakar.
Original kolvar.
Större spridare.
Original kammar ?
Hur stor IC ?
Och till sist Vilken Turbo ?

Tackar på förhand för seriösa svar /////////// KIM

För 350 behöver du inte bearbeta toppen... (om du inte vill), orginal går att ta ut 500hk med... (har jag läst och fått som råd, av leif hermansson och PAcman). Spara här ock köp annat trim istället. Ex. totalt genomgång av motorn brukar väck döda hästartill liv!! vi snackar 50hk i bästa fall på en "trött orginal motor"

H-profil: måste, org tål endast 1.2bar i längden!!!
orginal kolvar (atech kör upp till 500hk med org).
större spridare: gröna R spridare runt 450cc eller siemens deca på 630cc är ok.
Glt kammar är inte fel, men då måste du ha glt gasspjäll för att få ut fullt nytta, effekten kommer lite högre utt i varvregistret.
IC, om vi snackar volvo 850 org, bolt on så största du hittar smile eller 60mm.

19t rekommenderas enl. turbotech till 350hk som "lämpligt effektuttag. (du kan ju porta turbon istället för toppen...)
Men större turbo är inte alls fel. (då är gtl kammar nästen ett måste)

ett japangrenrör är inte alls fel! dom håller bättre (spricker inte lika lätt).

tändspole, MSD blater SS.. org räcker långt men är en billigt och bra investering.
tändstift: enl autotecj rekommendation bosh platinum 5DPOR (tror jag dom hette).

MAPPNING...!!!! motronic 4.3 räcker ganska bra, inte världens knepigaste system men det duger.

samt minst 3" dp... 3.5 eller 4" är bättre smile

om åkbara hästar innebär mjukt fint drag så är en liten turbo att rekkomndera... 19t passar då men är så gott som maxad...
(kompisens portade 19t laddade 1.7bar och gav runt 365 hk i en presisionsbänk med hacking gång och lambdavarning, efter inställning till gav motorn 302hk vid 1.1 bar... chippet atech steg3 räckte inte till mera)

ett annat knep är ett bänka bilen till 350hk där "man får bra siffror", alla bänkar är inte så exakta ju!


Så i praktien skall du bygga en motor som går att bromsa runt 400hk ur och backa till 350 för att få en hållbar och bra motor.

Senast redigerat av Zulu (29 juli 2010)

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Fire-Fox
29 juli 2010 · 632 Inlägg

TM-Racing har bänkar över 700HK med ett original sprut i Volvo 850. Så det behöver absolut inte bytas på långa vägar till dina effekter.

Mvh/Tobias.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Rosersberg
29 juli 2010 · 229 Inlägg

Tack för alla råd o recept , det gör det hela mycket lättare smile......!

Motorn är i molekyler .....kommer att gå igenom ALLT .....Bygger från grunden.

Men om jag sammanfattar :

H profil stakar : Ja
Större spridare 450 eller 630 : Ja
3.5 - 4" DP : Ja
Bearbetad Topp : Ja
Original kammar : Ja
IC minst 60mm : Ja
Mappning : Ja
Original kolvar : Ja
TURBO ?????
ARP bult till allt ? eller funkar original ?

Marlboroman
29 juli 2010 · 8 228 Inlägg

Rosersberg skrev:
IC minst 60mm : Ja
ARP bult till allt ? eller funkar original ?

Minst 60mm..? Mja, Det beror ju på. Det rä ju inte bara tjockleken som räknas, och du lär ju knappast använda en modellanpassad till 850. Diemension på ic beror lite på vad man får plats med. Och vad gäller bultarna så är ju arp fint om man har råd och anser det vara värt pengarna, Men original duger utan bekymmer.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Fire-Fox
29 juli 2010 · 632 Inlägg

Rosersberg skrev:
Tack för alla råd o recept , det gör det hela mycket lättare smile......!

Motorn är i molekyler .....kommer att gå igenom ALLT .....Bygger från grunden.

Men om jag sammanfattar :

H profil stakar : Ja
Större spridare 450 eller 630 : Ja
3.5 - 4" DP : Ja
Bearbetad Topp : Ja
Original kammar : Ja
IC minst 60mm : Ja
Mappning : Ja
Original kolvar : Ja
TURBO ?????
ARP bult till allt ? eller funkar original ?

Glöm inte 76mm luftmassemätare till spridarna också smile. Sedan är nog 60mm tjock IC lite overkill till dina effekter. Räcker gott och väl med 50mm

Ett annat grenrör skulle sitta fint också. Ett Japan eller S60R.

Mvh!

Senast redigerat av Fire-Fox (29 juli 2010)

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
Volvo V70N (2003)
Snitch Ointresserad.
30 juli 2010 · 936 Inlägg

Matte_s skrev:
Mycket text...

Skillnad på körbart och hållbart.

Men men.

Teabag appreciation club.
Zulu
30 juli 2010 · 98 Inlägg

orginal kammar... NOOOOOOOO

GLT kammar och större turbo trivs bra ilag (+ glt spjällhus)...

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Matte_s
30 juli 2010 · 128 Inlägg

Snitch skrev:

Matte_s skrev:
Mycket text...

Skillnad på körbart och hållbart.

Men men.

Och med det menar du att en motor inte är hållbar med 350hk på motronic?

Mvh Mattias

Matte_s
30 juli 2010 · 128 Inlägg

Rosersberg skrev:
Tack för alla råd o recept , det gör det hela mycket lättare smile......!

Motorn är i molekyler .....kommer att gå igenom ALLT .....Bygger från grunden.

Men om jag sammanfattar :

H profil stakar : Ja
Större spridare 450 eller 630 : Ja
3.5 - 4" DP : Ja
Bearbetad Topp : Ja
Original kammar : Ja
IC minst 60mm : Ja
Mappning : Ja
Original kolvar : Ja
TURBO ?????
ARP bult till allt ? eller funkar original ?

Ang downpipe så har du bara fullt tryck i systemet till förarstolens bakre infästning ungefär. Därefter kan man smalna av för att få bättre bottenvrid och en tystare maskin.

Ex, Precision SC6262 kan du ta ur iaf 700hk ur och det avgashuset använder sig av 3" V-band.

Mvh Mattias

Senast redigerat av Matte_s (30 juli 2010)

Zulu
30 juli 2010 · 98 Inlägg

Snitch skrev:
Sen är ett sprut alltid bättre. Om du så bara ska åka med MS så är det bättre än Autotech och bla bla bla...

Stämmer, Eftermarknadssprut har stora fördelar jämfört med motronic 4.3

Men min personlig åsikt är att det inte är nödvändigt. Så som många redan konstaterat, motronic räcket gott och väl till 350hk... t.o.m. dubbelt så högt.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
perzy Snål gnällspik
30 juli 2010 · 402 Inlägg

Ursäkta en dum fråga men kan man verkligen besiktiga en sån bil på 800 kg (ombyggt fordon i guess) med en turbofemma?

"Ett ombyggt fordon får ha ett maximalt effekt/viktförhållande på 15 kW/100 kg tjänstevikt. "

Original turbofemma: 166 kw.   8x15 kw = 120 kw.

166/15 =11,1  alltså minst 1110 kg bil.

Volvo S80 2,9.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang