350 åkbara hästar ur en B5234T4

Marlboroman
30 juli 2010 · 8 233 Inlägg

perzy skrev:
Ursäkta en dum fråga men kan man verkligen besiktiga en sån bil på 800 kg (ombyggt fordon i guess) med en turbofemma?

Finns ju en 163hk (120kW) 2 liters turbofemma även om det är ett jäkla jobb att få ner en sån. Sen kan man komma runt det där OM bilen bedöms som konstruktionsmässigt sund av sfro.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Snitch Ointresserad.
30 juli 2010 · 936 Inlägg

Matte_s skrev:

Snitch skrev:

Matte_s skrev:
Mycket text...

Skillnad på körbart och hållbart.

Men men.

Och med det menar du att en motor inte är hållbar med 350hk på motronic?

Mvh Mattias

Inte direkt. Men det är jävligt lätt o råka skruva lite på pysventilen. Med taskigt resultat som följer.

Som sagt. Tydligen ingen skillnad på åkbart och hållbart.

Teabag appreciation club.
Marlboroman
30 juli 2010 · 8 233 Inlägg

Snitch skrev:
Inte direkt. Men det är jävligt lätt o råka skruva lite på pysventilen. Med taskigt resultat som följer.

Som sagt. Tydligen ingen skillnad på åkbart och hållbart.

Är man dum nog att börja pilla på pysventil (och installera en sån början) så spelar det ingen roll vad du har för sprut - det kan gå illa oavsett. Och att få en sån motor TS vill bygga att hålla med standardsprut är inga som helst bekymmer, det är bevisat sen länge.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Snitch Ointresserad.
30 juli 2010 · 936 Inlägg

Inte det jag säger.

Men med dom grejerna han tydligen ska stoppa i så är det bättre med sprut om han vill ha mera effekt. Du kan inte göra så mkt mer med ett chip. Du sitter liksom fast sen.

Teabag appreciation club.
Janneutanb
30 juli 2010 · 7 271 Inlägg

Snitch skrev:
Inte det jag säger.

Men med dom grejerna han tydligen ska stoppa i så är det bättre med sprut om han vill ha mera effekt. Du kan inte göra så mkt mer med ett chip. Du sitter liksom fast sen.

Orginalsprutet är väl ändå mappningsbart?

Snitch Ointresserad.
30 juli 2010 · 936 Inlägg

Brains skrev:

Snitch skrev:
Inte det jag säger.

Men med dom grejerna han tydligen ska stoppa i så är det bättre med sprut om han vill ha mera effekt. Du kan inte göra så mkt mer med ett chip. Du sitter liksom fast sen.

Orginalsprutet är väl ändå mappningsbart?

Visst är det så.

Men frågan är hur pass lätt det är jämfört med något av eftermarknads spruten som finns.

Men visst, allt går. Eftermarknadssprut verkar vara lite tabu.

Teabag appreciation club.
JoeyJ
2 augusti 2010 · 502 Inlägg

Snitch skrev:

Brains skrev:

Snitch skrev:
Inte det jag säger.

Men med dom grejerna han tydligen ska stoppa i så är det bättre med sprut om han vill ha mera effekt. Du kan inte göra så mkt mer med ett chip. Du sitter liksom fast sen.

Orginalsprutet är väl ändå mappningsbart?

Visst är det så.

Men frågan är hur pass lätt det är jämfört med något av eftermarknads spruten som finns.

Men visst, allt går. Eftermarknadssprut verkar vara lite tabu.

Det finns ju faktiskt flera företag som mappar originalsystemet utan problem så ett eftermarkandssprut känns ju bara onödigt till den effekten

det är en jäkla skillnad mot tex det som satt på min supra original, inga som har några bra verktyg för att mappa om original så då var bytet ett lätt val, + att jag ville lära mig mer om olika sprut

Rosersberg
2 augusti 2010 · 229 Inlägg

Ok ! Tack för alla råd o recept.....smile

Så här blir det till att börja med ......

Modifierad topp
Större spridare 450 eller 630
H-profil stakar
MSD
"japan grenrör"
Original kammar
Original kolvar
Mappning
3.5 - 4" DP
76mm luftmassemätare
IC optimerad till resten
T19 turbo (kanske !)
Ang. sprutet har jag inte bestämt mig ännu.....
+ ALLT genomgånget och balanserat .......

Tack för alla tips o råd ....Jag återkommer när motorn är färdigbyggd. Kan ta ett tag ! lol......Att hoppa från V8:åttor till sånä här små motorer.....hmmm ! Viss skillnad .....lol

Rosersberg
21 augusti 2010 · 229 Inlägg

Hittade en spricka i Volvo blocket !!!!! Helt plötsligt har jag en Nissan SR20DET på 370hkr istället !!!! Hmmmm ! Så kan det gå ! Men provade motorn i bilen den satt i innan jag köpte den......Fan va den gick !!!! Undra hur den kommer att gå i 800kg Ford Anglia big_smilebig_smile

Senast redigerat av Rosersberg (21 augusti 2010)

Revotech Pedal To The Metal
5 november 2010 · 750 Inlägg

Rosersberg skrev:
Hittade en spricka i Volvo blocket !!!!! Helt plötsligt har jag en Nissan SR20DET på 370hkr istället !!!! Hmmmm ! Så kan det gå ! Men provade motorn i bilen den satt i innan jag köpte den......Fan va den gick !!!! Undra hur den kommer att gå i 800kg Ford Anglia big_smilebig_smile

Hahaha tror det kan gå bra hårt... Ska du bygga om motorn också eller? smile vad är det för Spec på den? smile


Mvh Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
B14sK
17 december 2010 · 41 Inlägg

Mycket bra tråd, tack för alla bra svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang