Vad är sanningen bakom Farkameror?

RobiinK Rust Is Not A Crime
3 september 2010 · 1 215 Inlägg

det där med mythbusters, dom använde väl en jetbil för att dom skulle "klara" sig från kameran ? eller var det nått jag drömde, men har för mig jag såg det förra året på discovery.

men när vi ändå snackar fartkameror så har jag nog läst det sjukaste i mitt liv. en motorcyckel körde om en traktor strax över över 200 km/h och traktorn blir bötfälld för fortkörning lol Hur fan är svenska polisen funtad ?
Någon mer som har hört det ? det hände på öland kommer inte ihåg när.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
RobiinK Rust Is Not A Crime
3 september 2010 · 1 215 Inlägg

Bullet--- skrev:

BunnA skrev:
det där med mythbusters, dom använde väl en jetbil för att dom skulle "klara" sig från kameran ? eller var det nått jag drömde, men har för mig jag såg det förra året på discovery.

men när vi ändå snackar fartkameror så har jag nog läst det sjukaste i mitt liv. en motorcyckel körde om en traktor strax över över 200 km/h och traktorn blir bötfälld för fortkörning lol Hur fan är svenska polisen funtad ?
Någon mer som har hört det ? det hände på öland kommer inte ihåg när.

hört om det också har jag för mig, tror dock inte han fick böta tongue

hehe ok, jag vet inte heller var en kompis som visade mig på hans dator. men det låter ju helknas ^^

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
Mortalis VW-nörd?
3 september 2010 · 4 332 Inlägg

låter ju precis som de ska vara...finns ju massvis med traktorer som fått trängselskatträkningar hemskickade också för de fått sina plåtar stulna av Alfons Åberg som inte ville pröjsa, men man tyckte det var troligt att Åsa Nisse från Katthult åkt upp till sthlm med sin traktor o lattjat runt Stureplan

SatansWrath Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
3 september 2010 · 661 Inlägg

min farsas brorsans son, körde en gång förbi en kamera i 250 km/H men satte en traktor utan motor och en regskylt på den så räkningen skickades hem till Olle på landet... hihi hoho hehe, Baron Trenck !

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !
Ford Mustang Mach 1 "Trinity" (2003)
Noxxer
4 september 2010 · 1 482 Inlägg

Ja man kan bli av med körkortet genom fartkameror. En nära släkting blev av med sitt i måndags. 2 månader. 110 på 70 väg fottad av kamera.

Både han o jag trodde man bara fick böter men tydligen så stämde inte det.

BLT Service
Theracords Music Label
FoXoN
4 september 2010 · 502 Inlägg

Vet att mythbusters på discovery har spelat in 2 program med fartkameror. Dom försökte lura den på alla sätt och viss, men minns jag rätt så lyckades dom inte.

Velocitas by proxy
4 september 2010 · 167 Inlägg

Har för mig att Top Gear testade en fartkamera. Vid 270kmh hängde kameran inte med utan det
blev en bild på en tom väg.
Go for it..

Dura lex, sed lex
Volvo S60 2.5T "Limited Sports Edition" (2004)
RobiinK Rust Is Not A Crime
4 september 2010 · 1 215 Inlägg

FoXoN skrev:
Vet att mythbusters på discovery har spelat in 2 program med fartkameror. Dom försökte lura den på alla sätt och viss, men minns jag rätt så lyckades dom inte.

precis har dessutom för mig att dom var upp i över 500km/h för att det inte skulle synas.

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)
Opel Kadett C "OldSparky" (1973)
sk8ville
7 september 2010 · 653 Inlägg

BunnA skrev:
det där med mythbusters, dom använde väl en jetbil för att dom skulle "klara" sig från kameran ? eller var det nått jag drömde, men har för mig jag såg det förra året på discovery.

men när vi ändå snackar fartkameror så har jag nog läst det sjukaste i mitt liv. en motorcyckel körde om en traktor strax över över 200 km/h och traktorn blir bötfälld för fortkörning lol Hur fan är svenska polisen funtad ?
Någon mer som har hört det ? det hände på öland kommer inte ihåg när.

http://www.youtube.com/watch?v=CvFf5mZ9JjM

Bildas många myter fort... roll

Smoke tires not drugs
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Eddy Galen, inte dum.
12 september 2010 · 1 324 Inlägg

Lajning skrev:
En fråga till de visa.

Norde skriver att radarn i skåpen börjar mäta fordon som är 150 meter bort.
Jag vet flera kameror som är placerade kortare sträcka än detta ifrån en hastighetsändring. Är dessa omkalibrerade för att mäta från det att skylten är uppställd?

Enligt svensk lag får man inte ha en stationär fartkamera utan att markera var den mäter. Så om man kör på en väg ska man helt enkelt köra i den lagliga hastigheten när man kommit fram till skylten.

Senast redigerat av eddhedd (12 september 2010)

Jock
12 september 2010 · 40 Inlägg

eddhedd skrev:

Lajning skrev:
En fråga till de visa.

Norde skriver att radarn i skåpen börjar mäta fordon som är 150 meter bort.
Jag vet flera kameror som är placerade kortare sträcka än detta ifrån en hastighetsändring. Är dessa omkalibrerade för att mäta från det att skylten är uppställd?

Enligt svensk lag får man inte ha en stationär fartkamera utan att markera var den mäter. Så om man kör på en väg ska man helt enkelt köra i den lagliga hastigheten när man kommit fram till skylten.

Gäller även mobila kameror...

Eddy Galen, inte dum.
12 september 2010 · 1 324 Inlägg

Jock skrev:

eddhedd skrev:

Lajning skrev:
En fråga till de visa.

Norde skriver att radarn i skåpen börjar mäta fordon som är 150 meter bort.
Jag vet flera kameror som är placerade kortare sträcka än detta ifrån en hastighetsändring. Är dessa omkalibrerade för att mäta från det att skylten är uppställd?

Enligt svensk lag får man inte ha en stationär fartkamera utan att markera var den mäter. Så om man kör på en väg ska man helt enkelt köra i den lagliga hastigheten när man kommit fram till skylten.

Gäller även mobila kameror...

Nu lärde man sig något nytt smile

Edit: innan någon missförstår, polis med laser behöver inte skylta.

Senast redigerat av eddhedd (12 september 2010)

Smajly
13 september 2010 · 3 059 Inlägg

eddhedd skrev:
Edit: innan någon missförstår, polis med laser behöver inte skylta.

Nä, de skyltar dom ju aldrig med.. Har själva aldrig sett det iallafall. Dom tillomed gömmer sig bakom stolpar eller träd.


Att fälla ner solskyddet hjälper oftast inte heller eftersom vinkeln mellan bilen och kameran är så pass låg när bilden tas så det inte räcker som skydd för att täcka ansiktet.. Är du dock 2,50 lång så du sitter med snudan i taket är du kör så kanske de funkar..

Senast redigerat av Smajly (13 september 2010)

IDMUD
13 september 2010 ·

kinnunen4321 skrev:
det finns laservarnare (olagligt här i sverige) som varnar när bilen blir träffad av en laser så behöver man bara bromsa in så fort den varnar så klarar man sig smile (kanske inte om man ligger i 200 på en 70 väg)

Fartkamerorna använder Radar. Finns dock kombinerade Laser/Radarvarnare.

Smajly
13 september 2010 · 3 059 Inlägg

kinnunen4321 skrev:
det finns laservarnare (olagligt här i sverige) som varnar när bilen blir träffad av en laser så behöver man bara bromsa in så fort den varnar så klarar man sig smile (kanske inte om man ligger i 200 på en 70 väg)

Är det sant? Ingen myt alltså? Är dte nån ny uppfinning? smile smile smile

I min GPS har jag ständigt uppdaterad info om var kamerorna finns så den varnar när man kommer i närheten.. men det är ingen nyhet.. vardagsmat..

Slash Saabifierad
14 september 2010 · 2 026 Inlägg

Smajly skrev:

eddhedd skrev:
Edit: innan någon missförstår, polis med laser behöver inte skylta.

Nä, de skyltar dom ju aldrig med.. Har själva aldrig sett det iallafall. Dom tillomed gömmer sig bakom stolpar eller träd.


Att fälla ner solskyddet hjälper oftast inte heller eftersom vinkeln mellan bilen och kameran är så pass låg när bilden tas så det inte räcker som skydd för att täcka ansiktet.. Är du dock 2,50 lång så du sitter med snudan i taket är du kör så kanske de funkar..

Vad är detta för kamera du pratar om? pratar du om när polisen skjuter med laserpistol så bygger det inte på om dom får med ditt ansikte eller ej utan det bygger på att du blir stoppad kort därefter och erkänner din handling alternativt att dom identifierat dig.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Smajly
14 september 2010 · 3 059 Inlägg

Slash skrev:

Smajly skrev:

eddhedd skrev:
Edit: innan någon missförstår, polis med laser behöver inte skylta.

Nä, de skyltar dom ju aldrig med.. Har själva aldrig sett det iallafall. Dom tillomed gömmer sig bakom stolpar eller träd.


Att fälla ner solskyddet hjälper oftast inte heller eftersom vinkeln mellan bilen och kameran är så pass låg när bilden tas så det inte räcker som skydd för att täcka ansiktet.. Är du dock 2,50 lång så du sitter med snudan i taket är du kör så kanske de funkar..

Vad är detta för kamera du pratar om? pratar du om när polisen skjuter med laserpistol så bygger det inte på om dom får med ditt ansikte eller ej utan det bygger på att du blir stoppad kort därefter och erkänner din handling alternativt att dom identifierat dig.

Öhhh, nä.. självklart fartkamerorna..

Slash Saabifierad
16 september 2010 · 2 026 Inlägg

Smajly skrev:

Slash skrev:

Smajly skrev:
Nä, de skyltar dom ju aldrig med.. Har själva aldrig sett det iallafall. Dom tillomed gömmer sig bakom stolpar eller träd.


Att fälla ner solskyddet hjälper oftast inte heller eftersom vinkeln mellan bilen och kameran är så pass låg när bilden tas så det inte räcker som skydd för att täcka ansiktet.. Är du dock 2,50 lång så du sitter med snudan i taket är du kör så kanske de funkar..

Vad är detta för kamera du pratar om? pratar du om när polisen skjuter med laserpistol så bygger det inte på om dom får med ditt ansikte eller ej utan det bygger på att du blir stoppad kort därefter och erkänner din handling alternativt att dom identifierat dig.

Öhhh, nä.. självklart fartkamerorna..

Jag skulle vilja påstå att det du snackar om är struntprat, vi säger att vinkeln är lägre så kameran tar fotografier lite lägre än vad en vanlig fartkamera gör, så pass lågt att den går under solskyddet (detta blir problematiskt om det skiljer ca 20 centimeter mellan solskyddet och ratten men vaddå) då behöver man bara sträcka på sig lite extra för att inte komma med på bild förutsatt att man inte sitter i en väldigt högbyggd bil.

Men det räcker ju inte enligt dig, kameran tar bild på ditt ansikte ändå hur man än gör lol

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Smajly
16 september 2010 · 3 059 Inlägg

Slash skrev:

Smajly skrev:

Slash skrev:
Vad är detta för kamera du pratar om? pratar du om när polisen skjuter med laserpistol så bygger det inte på om dom får med ditt ansikte eller ej utan det bygger på att du blir stoppad kort därefter och erkänner din handling alternativt att dom identifierat dig.

Öhhh, nä.. självklart fartkamerorna..

Jag skulle vilja påstå att det du snackar om är struntprat, vi säger att vinkeln är lägre så kameran tar fotografier lite lägre än vad en vanlig fartkamera gör, så pass lågt att den går under solskyddet (detta blir problematiskt om det skiljer ca 20 centimeter mellan solskyddet och ratten men vaddå) då behöver man bara sträcka på sig lite extra för att inte komma med på bild förutsatt att man inte sitter i en väldigt högbyggd bil.

Men det räcker ju inte enligt dig, kameran tar bild på ditt ansikte ändå hur man än gör lol

Du.. kanske ska lugna dig ett par hekto va.. Ville inte fjällan med dig i morse eller har du kanske ingen o vakna på fel sida om sängen..?

Leta du upp bilder som fartkameror tagit så ska du få se hur dom ser ut.. Gör det och visa dom sen så ska vi se..

Exempel: Här hjälper inte solskydd: http://linacamilla.blogg.se/images/2008 … 517964.jpg (från blogg på nätet)

En till: http://swm.pp.se/fartkamera2.jpg (från zatzy)

Här e solskyddet nere o de hjälper NADA: http://kurtlundgren.webblogg.se/images/ … 406338.jpg (från blogg på nätet)

Hjälper inte här heller: http://iloapp.mickeahlgrens.se/blog/blo … 15766.jpeg

Och inte här heller: http://gfx2.aftonbladet-cdn.se/multimed … 20365l.jpg (från aftonbladet)

Här kvittar de nock va man gör smile : http://www.maciej.se/fartkamera.jpg (från zatzy)

Inte hade det hjälpt här heller: http://tobi.blogg.se/images/2009/p4210457_36157960.jpg (från blogg på nätet)

Nock inte här heller: http://www.hell-man.se/wp-content/Fartkamera.jpg (från blogg på nätet)


Aja.. skitsamma.. inte jag som behöver bevisa något.
Tror du verkligen inte dom har räknat med nått genomsnitt på höjd och vinkel gällande placering med tanke på bilars solskydd och backspegel..

Senast redigerat av Smajly (16 september 2010)

Volvo_Mannen Volvoskadad
16 september 2010 · 6 017 Inlägg

Norde skrev:
- En radar sitter i skåpen som känner av fordon i flera filer på 150 meters avstånd. Avstånd och hastighet mäts 20 gånger i sekunden. Så även om du kör i fel körfält blir du ändå registrerad.
http://www.trafikverket.se/Privat/Resan … a-fragor1/
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=32466 (Citerat inlägg ur tidskriften NyTeknik om fartkameror)

Personligen anser jag att det med 150 m är skitsnack, eller så har jag sån tur att kamerorna aldrig är på när jag kör förbi. Jag saktar ner när det är ca 50 m eller mindre kvar och borde sådeles bli fotad.

Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang