Vw golf mk2 projekt. "Försöka få ett skönt stuk"

dahlens SÄNK MER!
25 juli 2010 · 389 Inlägg

ej tänkte lägga upp en liten projekt tråd på min golf.
bilen fick jag av min mor efter några års tjat. den är senast besiktigad 2006 men den gick inte igenom pga avgasvärdena, så ställdes bilen av.
huven har flugit upp så den vek sig och fästena gick åt fanders.
ska försöka göra den besiktnings duglig för att se hur det är med rost. är det inte allt för farligt så kommer jag försöka göra något tyskstuk av den, iaf skapligt för att kunna ha den som första bil:)
kommer nog inte några breda fälgar om jag inte hittar några riktigt billiga, man har ju tyvärr inte så mycket pengar när man går på gymnasiet

nu till lite bilder.

http://i28.tinypic.com/21lmvls.jpg

http://i28.tinypic.com/2q8r2gg.jpg

hoppade tillbaka huven så den går att använda
http://i26.tinypic.com/mtsftd.jpg

sen tog jag bort huven för att lyckas få bort gångjärnen och passade på att sätta dit en bättre beg kylare.
http://i32.tinypic.com/6s6nwj.jpg

gångjärnen, lite skeva
http://i26.tinypic.com/33cncwp.jpg

sen fick jag för mig att tvätta bilen 8)
http://i29.tinypic.com/ppsar.jpg

http://i30.tinypic.com/f584d0.jpg

sen fixade jag nya gångjärn och en framlampa. skulle ta med mig en ny huv med men den var totalt sönderrostad så jag fick behålla min gamla huv så länge.

dom nya gångjärnen. sportigt med rött \big_smile/
http://i29.tinypic.com/jpbdw8.jpg

bytte till dom nya sommarfälgarna big_smile  den finaste skärmkanten också
http://i31.tinypic.com/2qdmqh4.jpg

http://i32.tinypic.com/34h7xbp.jpg

http://i28.tinypic.com/68bw2a.jpg

fälgarna gjorde mkt! måste tvätta huven med


en bild till på det skitiga motorutrymmet. 1,8L 8)
http://i31.tinypic.com/p14i9.jpg

the inside. kan nog bli bra efter lite tvätt.
http://i25.tinypic.com/33op3y9.jpg

imorgon börjar ska jag försöka mig på att byta lambdasond.

har tyvärr ett problem med motorn. när den börjar komma upp i temperatur så ökar varvtalet, och gasar man till så går tomgången upp till det varvtalet man gasade upp till.  funderar lite på om det är tomgångsmotorn som krånglar, men då ska den väll inte öka varvet bara för att motorn blir varm.  kan det vara lamdan som spökar annars?

hoppas detta projekt kan vara intressant.

Senast redigerat av dahlens (10 mars 2011)

Volvo 240 GL "Max" (1988)
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
25 juli 2010 · 224 Inlägg

ska följas!

dahlens SÄNK MER!
25 juli 2010 · 389 Inlägg

Nn1ck3 skrev:
ska följas!

tack så mkt:) ska göra mitt bästa för att hålla tråden intressant:D

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Bebben Legitimerad besserwisser
25 juli 2010 · 921 Inlägg

Ett lagomt förstabilsprojekt! smile

Lycka till, detta kommer bli intressant!

Askelius VW NÖRD
26 juli 2010 · 409 Inlägg

Kul med fler Golf-projekt! hoppas att du kommer på felet varför den varvar när den e varm, har ngt liknande problem med jettan jag har, lite smått störande med en tomgång på ca 2000 rpm, Ska följa detta iaf!
Lycka till! big_smile

Hälsn. Askelius

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Dansken_fire
26 juli 2010 · 254 Inlägg

Trevligt trevligt, har själv skaffat en mk2:a blir oxå en tråd om den senare:D lycka till

Bosskelso
26 juli 2010 · 126 Inlägg

Det var inte lite shiit i underhuven!
tips plastkassar och lite tejp sen motor tvätt gör undervärk smile
Lycka till med bilen.

dahlens SÄNK MER!
26 juli 2010 · 389 Inlägg

Bebben: det tycker jag med:) tack så mkt.

jerkan_saab: tror det är en givare som leker rövare:cool:

dansken_fire: tack så mkt:D

bosskelso: jo lite skit är det allt:P motortvätt blir direkt efter bess har jag tänkt.

nu ska jag ut och täta avgasrörcool återkommer

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Papillon Power by cosworth
26 juli 2010 · 31 Inlägg

lyckades få fason på en polares golf som hade samma problem med tomgången, släppte på spjällägesgivaren och justerade den lite, sen kunde man inte spänna den för hårt för då började den rusa igen.

dahlens SÄNK MER!
26 juli 2010 · 389 Inlägg

Papillon skrev:
lyckades få fason på en polares golf som hade samma problem med tomgången, släppte på spjällägesgivaren och justerade den lite, sen kunde man inte spänna den för hårt för då började den rusa igen.

vart sitter den och hur gör man?smile

Volvo 240 GL "Max" (1988)
dahlens SÄNK MER!
26 juli 2010 · 389 Inlägg

tänkte filma hur motorn uppförde sig när den blev varm, bara för det gick den knappt upp i varv.
när den var kall pendla tomgången mellan ca 950-1000v/m men när den blev varmare ökade det till 1000-1100v/m. inte så mkt men den har ändå ökat. ibland har den t.o.m ökat till 4000 v/m.
vet fan inte vad det kan va för fel.

filmen då, var lite småmörkt i garaget.
View My Video

Volvo 240 GL "Max" (1988)
habomaster
26 juli 2010 · 463 Inlägg

Jag hade liknande problem på min Renault.. Tomgång på allt mellan 1100 och 1700. Lite bättre när den precis var startad, men direkt när den blev ljummen så var det hög tomgång. Jag hade en spricka på avgassystemet precis intill lambdasonden.. Så kolla att avgassystemet är tätt hela vägen från motorn och i alla fall en bit bakom sonden. Annars prova med startgas runt allt som kan tänkas dra tjuvluft, t.ex. insugspackning, eventuella slangar som går rakt in i insuget efter spjället osv.

dahlens SÄNK MER!
26 juli 2010 · 389 Inlägg

okej vet att jag har hål innan katten iaf, kan det vara de som gör det?

Volvo 240 GL "Max" (1988)
habomaster
26 juli 2010 · 463 Inlägg

dahlens skrev:
okej vet att jag har hål innan katten iaf, kan det vara de som gör det?

Inte alls omöjligt, nu vet jag inte var sonden sitter på en golf, men om det är som på Renault runt 90 så brukar de sitta intill katten.. Då kan jag tänka mig att det ger liknande fenomen.. Jag höll på och felsöka väldigt länge och bytte tomgångsmotor och spjällhus utan någon skillnad.. Jag skulle börja med att fixa det och se vad som händer.. Det måste ju ändå fixas för att det ska gå att besiktiga..

Andra tips att kolla är vatten och lufttempgivare.. På min finns det en vattentempgivare för instrumentet i bilen och en som insprutningen kollar mot, när sprutets givare var dålig gick den också dåligt, men då med fenomenet att den inte tände på alla cyllindrar och att cylindern den inte tände på varierade..

dahlens SÄNK MER!
26 juli 2010 · 389 Inlägg

habomaster skrev:

dahlens skrev:
okej vet att jag har hål innan katten iaf, kan det vara de som gör det?

Inte alls omöjligt, nu vet jag inte var sonden sitter på en golf, men om det är som på Renault runt 90 så brukar de sitta intill katten.. Då kan jag tänka mig att det ger liknande fenomen.. Jag höll på och felsöka väldigt länge och bytte tomgångsmotor och spjällhus utan någon skillnad.. Jag skulle börja med att fixa det och se vad som händer.. Det måste ju ändå fixas för att det ska gå att besiktiga..

Andra tips att kolla är vatten och lufttempgivare.. På min finns det en vattentempgivare för instrumentet i bilen och en som insprutningen kollar mot, när sprutets givare var dålig gick den också dåligt, men då med fenomenet att den inte tände på alla cyllindrar och att cylindern den inte tände på varierade..

den sitter på grenröret. får ta och försöka täta vit katten och se ifall den går renare. jag funderar på att byta givaren.smile

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Askelius VW NÖRD
27 juli 2010 · 409 Inlägg

Kolla bilden i mitt galleri: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=935601   du kan ju kolla där, finns lite beskrivningar smile

Varför krångla till det och inte köpa GOLF från början?=)
Fogelgren
27 juli 2010 · 437 Inlägg

ska följas!

dahlens SÄNK MER!
27 juli 2010 · 389 Inlägg

Har sprutat på slangar och skit nu för att se om den drog tjuvluft men ingenting. får väll prova byta den blå givaren och hoppas att det är den.

är det inte givaren så tror jag att jag ger upp denna bil. har inte råd att köpa massa saker när jag inte ens vet om den är besiktningsduglig. tyvärr.

Volvo 240 GL "Max" (1988)
dahlens SÄNK MER!
28 juli 2010 · 389 Inlägg

liten uppdate

hade en lambda som jag (tror?) att funkar så provade att byta ut den gamla.
http://i26.tinypic.com/2v14y74.jpg

den gamla sonden.
http://i29.tinypic.com/3312b8p.jpg

tog en bild medans jag väntade på att motorn skulle blir varm.
http://i32.tinypic.com/j13tde.jpg

den går fortfarande upp i varv när den blir varm men nu har jag ett till problem. när motorn är kall! så ligger tomgången på ca 500v/m och gasar jag till lite sen släpper så håller bilen på och dö, men när den har stått någon minut är tomgången som den ska vara.

får åka till mekonomen och köpa en ny kylvätske temp givare och hoppas att det är den som krånglar.

Volvo 240 GL "Max" (1988)
dahlens SÄNK MER!
28 juli 2010 · 389 Inlägg

åkte till mekonomen förut och köpte mig en ny blå givare. inget bättre, motorn varva upp till ca 1700 ist, rekordet ligger ännu på 4000, tror inte det är godkänt som tomgång;)

vad kan felet vara annars? är den lamdasonden jag böt till också slut? idéerna vad det kan vara för fel är slut nu.

Volvo 240 GL "Max" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang