Köpråd nu grabbar. Liten köra-till-jobbet bil.

caromania Forummoderator
27 juli 2010 · 9 296 Inlägg

vadsomhelst skrev:
Hur är Roovern att skruva i och köpa delar? Det låter lite på dig som om det inte behövs men jag säger OM något råkar gå sönder.... Hittade en 200 för ett vettigt pris.

Inga problem. Allt som du kan behöva finns på Mekonomen. Om man är lite driftig köper man saker från Tyskland eller England så tjänar man en massa pengar, men det gäller alla bilmärken. Jag har haft flera Roverbilar och min mor o far har kört Rover 200 och 25 i många år utan några (!) problem. Det är idag välbyggda bilar med ett oerhört negativt rykte som går 30 år bak i tiden då vissa modeller var rena sopor.

Det finns bara en svag punkt på K motorn (1,4 och 1,6 men även sexorna i R75) och det är topplockspackningen. Ett kraftigt överdrivet rykte, men för att vara på säkra sidan ska man:

1: Aldrig köra som en idiot med kall motor framförallt på vintern.
2: Se till att man har korrekt kylarvätska OAT (den är orange)

vadsomhelst skrev:
Volvo 480 tyckte hon såg intressant ut..... vad är det med min kvinna?

Äh, det är väl så enkelt att hon är jävligt snygg, och då gör man ju det där lilla extra. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
habomaster
27 juli 2010 · 463 Inlägg

Kom just på att många tjejer brukar gilla Renault Twingo för att den är söt.. här är ett exempel på Twingo OpenAir med canvas-tak..
http://www.blocket.se/kalmar/Renault_Tw … 21&w=2

Min syster har en svart sådan med Benetton-inredning big_smile

Lite nyare Twingo har glastak istället för canvas.. Många sådana har gått som hyrbilar från bl.a OKQ8

och Renault är definitivt inte så illa som alla påstår.. om man bara ser till att sköta service på den så håller de minst lika bra som något annat.. visst de hade problem med rost på 60-70 talet och slutat av 80 var det en del elproblem, men det är inget som är kvar nuförtiden. Tänk på att Audi hade samma rykte på 80 och början av 90-talet.. Det är dessutom bara i Sverige som de har så dåligt rykte..

Knugcab
27 juli 2010 · 5 111 Inlägg

Alex_M skrev:
fyfan maken till toffel har jag aldrig sett förut. Det är väl förfan inte din kärring som vet nåt om bilar. eller det vet ju inte jag iof. men vafan du kan ju inte byta tysk kvalitet mot franskt skit. för det är vad det är. riktigt runk ! om kärringen vägrar VW så kan du väl köpa en cykel åt na då. så kanske hon kniper igen.

Det är ju HON som ska köra med bilen, är det då så särskilt mycket tofflande att hon ska ha en bil som hon trivs med? roll Lugna ner er några hekto ni som säger så...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
lodiseN
27 juli 2010 · 806 Inlägg

Alex_M skrev:
fyfan maken till toffel har jag aldrig sett förut. Det är väl förfan inte din kärring som vet nåt om bilar. eller det vet ju inte jag iof. men vafan du kan ju inte byta tysk kvalitet mot franskt skit. för det är vad det är. riktigt runk ! om kärringen vägrar VW så kan du väl köpa en cykel åt na då. så kanske hon kniper igen.

haha jag får väl hålla med här då

BMW 525i "LågtryckarN" (1990)
volvoentusiasten
27 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Jag förstår inte vitsen med tråden då ni (hon) uppenbarligen redan har bestämt er för en fransk liten skitbil? (även om inte alla franska bilar är skit självklart)

vadsomhelst
27 juli 2010 · 97 Inlägg

Toffel måhända. Hon ska välja bil denna gången. Jag har valt två redan.
Jag har inga problem med att skruva i en fransk skitbil. Snarare kul att lära sig...

Dock ska även JAG köra bilen. Och jag har lite mer krav än att den ska vara söt.
Den Twingon var ju lite sådär skitful, men en utmaning att få lite stuk på.

Det kommer bara vara en som åker i bilen, MAX 2 pers så ett baksäte är helt onödigt.
Har kollat lite på Smart Fortwo men den känns väldigt tveksam i driftsäkehet, dyrare men skithäftig.
Har kört en sådan från stockholm till markaryd och det var ingen trevlig resa.

Toffel?
Skitsnack, jag är mest macho i markaryds socken.

http://www.youtube.com/watch?v=C-z-_FG8 … re=related

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
vadsomhelst
27 juli 2010 · 97 Inlägg

linuslinje skrev:
Jag förstår inte vitsen med tråden då ni (hon) uppenbarligen redan har bestämt er för en fransk liten skitbil? (även om inte alla franska bilar är skit självklart)

Det är långt från bestämmt.
Civic ska vi kika på en med och se hur det kan passa.

Nu verkar det lite som om hon börjar ge upp.
En Polo Gti som jag har hittat och gett som föreslog verkade nästan lite aktuellt.

Men har även fått några nya kriterier efter att tittat på Seat. Inte blå, gul eller grön.

Förstår att ni måste tycka att jag bor i ett litet helvete.
Men jag tror det handlar lite om att hon inte ska köpa en bil som jag gillar "bara för att".
Men det kommer vara jag som kör den halva veckorna och jag som skruvar med den så lite har jag att säga till om.


Det finns ju faktiskt olika franska skitbilar.

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
volvoentusiasten
27 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Polo GTI är rätt vettig bil, liten, drar inte så mkt soppa och rolig bil att köra. Hur det är i reparationskostnader osv vet jag inte.

mattiaaas
28 juli 2010 · 164 Inlägg

Opel corsa gsi e en liten och rolig bil http://meinekarre.de/cars/Opel_Corsa_B_GSi_G400.jpg rolig som fan o köra o man kan pressa kurvor med den:)

Noxxer
28 juli 2010 · 1 482 Inlägg

Jag har en Seat Ibiza 1.6 -99. Slöaste bilen jag ägt. As tråkig att köra. Men den går ruskigt billigt.

Liten är den också. Ful som stryk så man bryr sig knappt om att tvätta av den heller.

Kör 6mil/dag med den utan problem. Drar ca 0.4-0.6 milen.

BLT Service
Theracords Music Label
Fiesta_Racing Ford fantast
29 juli 2010 · 1 607 Inlägg

http://www.blocket.se/alvsborg/Ford_Fie … 21&w=3

här har du något fint rätt ny med smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Bjork OEM <3
29 juli 2010 · 6 957 Inlägg

Min Golf 3a som syns till vänster används till just samma skäl, åka till jobbet, slit å släng bil typ tongue
Den kostar mig ca 350kr i veckan i bensin (6 mil t o r till jobbet), man åker rätt gött i den,
267kr i försäkring (halv), 1263kr skatt/år.

Annars är väl Toyota Corolla, Honda Civic, BMW 318 kring 92-95 rätt bra bilar till ändamålet.

OEM <3
ascona-tic
29 juli 2010 · 1 497 Inlägg

Polo är väl en fin bil men lådorna är av ganska dålig kvalité och dyra ca 4.5k-10k.

Men lägg fram att antingen väljer du en bil som du tycker är vettig och kan mecka med eller så köper hon en bil som hon vill ha och hon ser till att fixa reperationerna hos någon som vill skruva med dom.
Förvisso är det säkert inga problem att skruva franskt trots dom har lite konstiga konstruktioner.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
OphanWitehall
29 juli 2010 · 1 335 Inlägg

Opel Vectra A är en perfekt bil, drar lite och pigg wink

vadsomhelst
29 juli 2010 · 97 Inlägg

Har tittat på Corsa Gsi och andra gamla racer-oplar men har kommit fram till att de i min prisklass ser ut att vara sönderkörda vrak.
Jag är ingen opelfantast, jag har aldrig kört en opel och jag har inga planer på att göra det. Har dock inga förutfattade meningar mot opel, det bara tilltalar inte mig.
Sätter jag mig i en Gsi eller liknande i bra skick så blir det säkert helt annat.


Noxxer -  Skulle du kunna säga att din Seat är utan själ och karaktär? Ett enkelt transportmedel utan glädje?
För det är ju inte det jag söker. Jag vill ha körglädje i bilen men som även fungerar som pendlarbil.


Så lådorna i polon har en tendens till att gå sönder? Det är ju inte bra det. Sen är det ju självklart hur man plågar bilen. Jag kan köra hårt men ändå inte plåga den....

Volkswagen Golf GLS mk1 "Kärringkärra" (1980)
ascona-tic
29 juli 2010 · 1 497 Inlägg

Titta precis på blocket på dom billigaste polona och av 10 anonnser var det 5st som nämde växellåda antingen bytad eller missljud. och då var det inga stylade 18års räsrar.

Där är en uppsjö av vettiga bilar om man söker i prisklassen 20-30K

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Rille0
29 juli 2010 · 2 021 Inlägg

323 från tidigt 90 tal med 16v motor tex. http://www.blocket.se/sodermanland/Mazd … =9&w=3
Är roliga och snåla bilar, Toyota,honda och mitsubishi har liknande bilar som också är vettiga.

Undvik Franska bilar samt bilar med avancerad teknik, som gjort för problem.
Undataget må va Peugeot 306 som är helt ok.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
caromania Forummoderator
29 juli 2010 · 9 296 Inlägg

vadsomhelst skrev:
Jag vill ha körglädje i bilen men som även fungerar som pendlarbil.

Då skulle jag avstyra från Rover 200/25, för det är ju en jäkligt tråkig bil att köra. smile Känns som man sitter på en hög pall. Kanon att åka motorväg med dock så bra att pendla med.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sanizz
29 juli 2010 ·

caromania skrev:

vadsomhelst skrev:
Jag vill ha körglädje i bilen men som även fungerar som pendlarbil.

Då skulle jag avstyra från Rover 200/25, för det är ju en jäkligt tråkig bil att köra. smile Känns som man sitter på en hög pall. Kanon att åka motorväg med dock så bra att pendla med.

Inget fel med en Rover 200 smile Perfekt rövförflyttare som tar en från pungt A till B. Billig i drift som fan, tankar min 400kr så har du en fulltank och kan glida runt hur mycket som helst. Vill man ha nått roligt och köra så får man leta vidare.. Men jag kan rekommendera en 200:a



EDIT: Jag har inte läst igenom tråden.

Senast redigerat av Sanizz (29 juli 2010)

caromania Forummoderator
29 juli 2010 · 9 296 Inlägg

Sanizz skrev:

caromania skrev:

vadsomhelst skrev:
Jag vill ha körglädje i bilen men som även fungerar som pendlarbil.

Då skulle jag avstyra från Rover 200/25, för det är ju en jäkligt tråkig bil att köra. smile Känns som man sitter på en hög pall. Kanon att åka motorväg med dock så bra att pendla med.

Inget fel med en Rover 200 smile Perfekt rövförflyttare som tar en från pungt A till B. Billig i drift som fan, tankar min 400kr så har du en fulltank och kan glida runt hur mycket som helst. Vill man ha nått roligt och köra så får man leta vidare.. Men jag kan rekommendera en 200:a



EDIT: Jag har inte läst igenom tråden.

Håller helt med, en mycket underskattad och bekväm bil samt snål i drift. Jag brinner lika mycket för Rover som Rquired gör för BMW (nästan) så du behöver inte övertyga mig, men det var ju det där med körglädje just i en 200. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang