Försäkring 9-3 aero

C-Andersson
26 juli 2010 · 18 Inlägg

Hur ligger 9-3 aero i pris på försäkring jämfört med en 2.0t för en 65:årig man tror ni?
tänker på årsmodellerna runt -01

(Ska stå på farsan)

Ändå bra att veta innan man köper en smile

Tacksam för svar!

sweTYSK3N
26 juli 2010 · 26 Inlägg

gå in på tex. länsförsäkringar och kolla? du kan beräkna det på typ alla försäkringsbolgets hemsidor

Andromeda Rumpmas
26 juli 2010 · 3 860 Inlägg

Den dyra delen av försäkringen för en ungdom är trafikförsäkringen. Som exempel betalar jag 503 kr/månad för helförsäkring på min 900 2,3i -95 och 644 kr/månad för min 9-3 Aero. Trafikförsäkringen är alltså dyr oavsett vad man har för bil och motor. Det beror naturligtvis på att man kan orsaka stor sakda på andra fordon och personer med en gammal motorsvag bil såväl som en ny motorstark.

Omvänt är trafikförsäkringen lägre för en 65-årig man, oavsett motorstyrka inom vissa gränser förstås. Men 154 och 205 hk tror jag inte gör många kronors skillnad för din far i månadspremie. Det är nog värt den tian för utrustningen och draget i en Aero.

Du har säkert tänkt igenom det här noga, men jag tänker ändå klargöra vissa saker om skenförsäkring.

1. Försäkringsbolaget (FB) försäkrar en risk. Premien sätts efter den risk bilen enligt statistik löper att råka ut för en olycka som kostar dem pengar. Exempel: Skadekostnader för personskador, fordonsskador, egendomsskador, stöld, brand, allt som kostar FB pengar, orsakade av förare i åldern 18-24 år i Kungälvs tätort med en 9-3 Aero MY01-02 dividerat med antalet ovanstående plus en vinstmarginal ger premien för en sådan bil för en person i det åldersspannet. Och vinstmarginalen är inte flera hundra procent. Det kostar bolaget stora pengar att ha ungdomar på vägarna, nästan oavsett bil, och därför är också premierna höga.

2. Bara den som har det "ekonomiska intresset" i ett fordon kan försäkra det. Den som har det ekonomiska intresset i ett fordon skall också stå som ägare. Det innebär att den som lider ekonomisk skada om fordonet är inblandat i en olycka, och den som förlorar mest på att inte kunna använda fordonet ska stå som ägare. Det är inte din far, det är du. Du betalar ju bilen, och du använder den säkerligen mesta delen av tiden. Det här innebär också att man inte ens kan göra så att din far köper dig en bil som du sedan använder mer än honom. Att du använder den mer placerar i alla fall det ekonomiska intresset hos dig i FB's ögon.
Föräskringsbrevet är ett kontrakt mellan dig och FB, eller mellan din far och FB. De förbinder sig att hålla sin part, och din far att allt han uppgivit är korrekt. Skriver du bilen på honom fastän du använder den och han tecknar en försäkring är den juridiskt sett ogiltig.

3. Bor du på samma adress som din far blir det svårt att bevisa att han inte har det ekonomiska intresset i bilen. Men det går. FB kan om de finner det nödvändigt granska din och din fars ekonomi. Hittar de då en transaktion på ett passande belopp från ditt konto till den förra ägaren av bilen är du körd. Eller om de hittar ett passande belopp från dit konto till din fars och sedan till förre ägaren.

4. Bor du inte hemma hos pappa blir FB's jobb betydligt lättare. Man kollar om du hyr en parkeringsplats. Varför göra det om man bara lånar pappas bil ibland? Man frågar din grannar och arbetskamrater var bilen brukar stå på nätterna och om du tar den till jobbet ofta. De kan bli tillfrågade att vittna i ett eventuellt civilmål, och det är inte säkert att dina grannar vill ljuga i rätten för din skull.

5. Det värsta som kan hända är inte att du kvaddar din bil för 50-60k och blir utan ersättning på helförsäkringen! Det värsta som kan hända är att du blir inblandad i en olycka där människor faktiskt dör eller skadas svårt. Sådana olyckor kan med lätthet kosta mångmiljonbelopp för ditt FB. De betalar ut pengarna, och om de finner att din försäkringspremie är felaktigt satt i och med skenförsäkringen kan de besluta sig för att kräva dig på de pengarna. Din vagnskadeförsäkring kan de lagligen skita i att betala ut eftersom de pengarna går till ägarens fordonsskada, men andras skador du orsakat måste de lagligen reglera. Detta får sedan du betala tillbaka till FB. Inte kul att kanske ligga på sjukhus med svåra skador och få ett krav som skuldsätter dig för mycket lång tid framöver.

6. FB kan godtyckligt besluta om utbetalning av ersättningar. De kan alltså bara säga rätt upp och ned att "så här tycker vi, du får inga pengar". Oavsett om de kan bevisa något eller inte. Det är sedan upp till dig att stämma FB i ett civilmål för att få ut dina pengar. Förlorar du får du betala FB's rättegångskostnader eftersom det är frågan om ett civilmål. I regler gör de ju inte så utan misstankar eftersom de inte vill förlora kunder, men får de vittring kan det mycket väl inträffa och har inträffat.

Min moster jobbar som just skadereglerare. Det händer då och då att de undersöker fall om skenförsäkring, och de är absolut inte dumma. De vet hur det brukar gå till. Förra året berättade hon om en 19-åring som totalkvaddat en BMW M3 värd 250k. Bilen stod reggad på pappan, men en snabb koll visade att sonen bodde på annan ort, hyrde en parkering och tankade för 2k varje månad trots att han inte ägde någon bil. Han hade också en stående överföring på just månadspremien till sin fars konto. Pappan fick hem ett brev som lydde att "vi kan inte finna att ägaren har det ekonomiska intresset i fordon XXX123 och kommer därför inte att ersätta skadorna." Killen sparade en tusenlapp i månaden, men förlorade 250 på ett bräde.

Visa gärna detta inlägg för din far så att han vet vad han ger sig in på. Kanhända att han fortfarande är positiv till idén, men jag tycker inte det är rätt att undanhålla honom den informationen.

Edit: Om du söker finner du flera trådar där folk kraschat/fått bilen stulen etc och blivit utan ersättning då någon annan stått som ägare. Detta är ännu vanligare när det gäller motorcyklar, som ju kan vara fruktansvärt dyra att försäkra. Har du sambo kan ni givetvis välja vem som ska stå för bilen, och är din sambo 65 år får du ju billig försäkring smile

Senast redigerat av Andromeda (26 juli 2010)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Pendulum
27 juli 2010 · 1 298 Inlägg

Min Aero -02 kostar 3177:-/år för halvförsäkring plus tillägget MER där de bland annat ingår viltförsäkring osv. Bilen står på morsan och jag bor strax utanför Göteborg. Bolaget är Länsförsäkringar.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Hamilton
27 juli 2010 · 8 873 Inlägg

Låser tråden då det redan finns massor av liknande trådar om "skenförsäkringar"
Sök och du skall finna


Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang