Tänkte köpa en saab 900 eller 9-3

zedthepunk Rocknroller
29 juli 2010 · 296 Inlägg

tjenare tänkte som sagt köpa saab och undrar då över 900 och 9-3 hur mycket bensin drar dom.och  för och nackdelar med dom smile
Tacksam för svar smile

Senast redigerat av zedthepunk (29 juli 2010)

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
Sarge
29 juli 2010 · 2 337 Inlägg

Vilken motor har du tänkt dig? De drar allt från 0.6 till 1.5 beroende på motor och körstil.

kwansa Hmm, vet inte?
29 juli 2010 · 1 775 Inlägg

jaadu, landsväg ligger man runt 0,65-0,8....blandat blir runt 0,9....stad blir runt litern om man kör som folk. lite beroende på motorval förstårs.

Tipset är och köpa en og9-3 98-99! smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Journeyman2
29 juli 2010 · 373 Inlägg

Låter härligt!smile
Lite om 900 9/3 satsa på en Saab 9/3 lite bättre säkerhet, och ngra säger satsa på en T 5(motor) What?T 7 kör jag med helt ok(motor) läs längre ner)
Köpte en Ltt T7 150 pollar!Har nu trimmat lite ..drar ca 0.9-1.1 liter milen (har ju trim)!
Men viktigt att tänka på!Oljebyte(service) var 700-1000 mil och väghållning kanske ingen hit'men sänk bilen och ett par hårdare fjädrar så smile

Annars har du pengar köp en Viggen;)

Mvh /Journeyman2''

''Hugin-Hachiko''
zedthepunk Rocknroller
29 juli 2010 · 296 Inlägg

Låter ju jätte bra tack för infon !smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
Lozinmust "Unloaded"
29 juli 2010 · 1 557 Inlägg

Satsa på en OG9-3 med T5 styrsystem/motor, så plockar du ut många fler hästar innan du måste byta innehåll i motorn. Om man ser till effekt osv, du kanske bara diggar bilen i sig, då funkar det väl med vilket som, helst senare årsmodell isåfall(och då förmodligen med T7, så att du får se upp med vevhusventilationen/oilsludge osv). Så jag håller med Kwansa. Köp icke en 900, 9-3:an är många gånger bättre.

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
onej84
30 juli 2010 · 1 854 Inlägg

Min 9-3 2001 /T7 med steg 3

1.1 blandat
0.7 långfärd

fördelar billiga att äga, går bra, stort bagage mm

nackdelar har inte märkt nått än smile

trippelturbo Trucker
30 juli 2010 · 2 710 Inlägg

Haft min i drygt 1.5år. Lika nöjd med den som första dagen, ligger på 0.75 i stan. Snål o härlig att köra smile Råkade ut för oilsludge när jag köpte den.. Inget mer sen dess. Gick på tusingen o fixa de. Billig att äga, härlig o köra! Många som snackar skit om Saab, sanningen är ju att man ej får samma komfort NÅNSTANS för dom pengarna!

Rekomendrar 9-3 Aero, alt TS som har lite mindre utr, men samma motor som Aero. Den jag har smile

Mvh

Mvh

Fart missbrukare
snaku
31 juli 2010 · 155 Inlägg

Var det inte så att det gick på en tusenlapp för att det täcktes av den förlängda motorgarantin? Är väl inte jätte vanligt att man har garantin kvar. Den låg väl på 8 år eller 8000 lr 12000 mil? Kommer ej ihåg hur det var.

Oilsludge går annars INTE att laga för en tusenlapp. Det är mer eller mindre ny motor som gäller då. 

Däremot! Så kostar uppdateringssatsen till vevhus-venten typ en tusing.

anyway räkna med 0,7-1 liter milen beroende på körstil och så.
Skaffa en 98-99 om du vill trimma, då sparar du garanterat en hel hög med pengar och bekymmer i framtiden. Skaffa för allt i världen inte en 900 om du inte vill ha en hög med bekymmer!

Finns som sagt flera anledningar till namnbytet. Bla för att saab inte ville att 9-3 som var kraftigt förbättrad jämfört med 900 skulle förknippas för mycket med den. 9-3 känns oxå som en mycket nyare bil tycker jag. Sen har den hydralisk koppling.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
tjanne ljusdal
31 juli 2010 · 1 Inlägg

köp en med t5 styrsystem.

Volkswagen caddy "monster" (1988)
zedthepunk Rocknroller
1 augusti 2010 · 296 Inlägg

fan vad bra tips man får här då tack så jätte mycket big_smile

Jag ska ha lika många hamburgare som min *** är lång!. eeeh va?. ja än halv alltså
trippelturbo Trucker
1 augusti 2010 · 2 710 Inlägg

snaku skrev:
Var det inte så att det gick på en tusenlapp för att det täcktes av den förlängda motorgarantin? Är väl inte jätte vanligt att man har garantin kvar. Den låg väl på 8 år eller 8000 lr 12000 mil? Kommer ej ihåg hur det var.

Oilsludge går annars INTE att laga för en tusenlapp. Det är mer eller mindre ny motor som gäller då. 

Däremot! Så kostar uppdateringssatsen till vevhus-venten typ en tusing.

anyway räkna med 0,7-1 liter milen beroende på körstil och så.
Skaffa en 98-99 om du vill trimma, då sparar du garanterat en hel hög med pengar och bekymmer i framtiden. Skaffa för allt i världen inte en 900 om du inte vill ha en hög med bekymmer!

Finns som sagt flera anledningar till namnbytet. Bla för att saab inte ville att 9-3 som var kraftigt förbättrad jämfört med 900 skulle förknippas för mycket med den. 9-3 känns oxå som en mycket nyare bil tycker jag. Sen har den hydralisk koppling.

Måste ha missuppfattat detta ganska grovt.

Oilsludge: Motorlampan börjar lysa..? Vad mer händer :S

Fart missbrukare
Janneutanb
1 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

BMWgrabben skrev:

snaku skrev:
Var det inte så att det gick på en tusenlapp för att det täcktes av den förlängda motorgarantin? Är väl inte jätte vanligt att man har garantin kvar. Den låg väl på 8 år eller 8000 lr 12000 mil? Kommer ej ihåg hur det var.

Oilsludge går annars INTE att laga för en tusenlapp. Det är mer eller mindre ny motor som gäller då. 

Däremot! Så kostar uppdateringssatsen till vevhus-venten typ en tusing.

anyway räkna med 0,7-1 liter milen beroende på körstil och så.
Skaffa en 98-99 om du vill trimma, då sparar du garanterat en hel hög med pengar och bekymmer i framtiden. Skaffa för allt i världen inte en 900 om du inte vill ha en hög med bekymmer!

Finns som sagt flera anledningar till namnbytet. Bla för att saab inte ville att 9-3 som var kraftigt förbättrad jämfört med 900 skulle förknippas för mycket med den. 9-3 känns oxå som en mycket nyare bil tycker jag. Sen har den hydralisk koppling.

Måste ha missuppfattat detta ganska grovt.

Oilsludge: Motorlampan börjar lysa..? Vad mer händer :S

Oljan koksar ihop och smörjer inte längre.
Har väl ingenting att göra med motorlampan att göra?

PetteRR
1 augusti 2010 · 151 Inlägg

tänkte göra en liten intstickare, sitter precis i samma sits, väljer mellan 900 och 9-3. Vågar man sig på dom äldre 9-3? (98-00) Har hört snack om barnsjukdomar, eller finns de problem med dom?

trippelturbo Trucker
2 augusti 2010 · 2 710 Inlägg

Brains skrev:

BMWgrabben skrev:

snaku skrev:
Var det inte så att det gick på en tusenlapp för att det täcktes av den förlängda motorgarantin? Är väl inte jätte vanligt att man har garantin kvar. Den låg väl på 8 år eller 8000 lr 12000 mil? Kommer ej ihåg hur det var.

Oilsludge går annars INTE att laga för en tusenlapp. Det är mer eller mindre ny motor som gäller då. 

Däremot! Så kostar uppdateringssatsen till vevhus-venten typ en tusing.

anyway räkna med 0,7-1 liter milen beroende på körstil och så.
Skaffa en 98-99 om du vill trimma, då sparar du garanterat en hel hög med pengar och bekymmer i framtiden. Skaffa för allt i världen inte en 900 om du inte vill ha en hög med bekymmer!

Finns som sagt flera anledningar till namnbytet. Bla för att saab inte ville att 9-3 som var kraftigt förbättrad jämfört med 900 skulle förknippas för mycket med den. 9-3 känns oxå som en mycket nyare bil tycker jag. Sen har den hydralisk koppling.

Måste ha missuppfattat detta ganska grovt.

Oilsludge: Motorlampan börjar lysa..? Vad mer händer :S

Oljan koksar ihop och smörjer inte längre.
Har väl ingenting att göra med motorlampan att göra?

Ofan.. missförstått det hela ganska frovt :S. Så jag har inte råkat ut för de.. smile Har väll med o göra att servicen är rätt utförd med rätt olja osv osv smile

Mvh
Nöjd SaabÄgare

Fart missbrukare
trippelturbo Trucker
2 augusti 2010 · 2 710 Inlägg

PetteRR skrev:
tänkte göra en liten intstickare, sitter precis i samma sits, väljer mellan 900 och 9-3. Vågar man sig på dom äldre 9-3? (98-00) Har hört snack om barnsjukdomar, eller finns de problem med dom?

Barnsjukdomar har väl dom felsta bilarna..

Som jag skrivit i tidigare inlägg, sköter man bilen som rekomenderat så ska det inte vara nåra som helst problem smile

98-00 har ju T5 systemet, vilket är bättre oxå smile VIll du ha bättre utr så är det ju nyare du ska ha

Mvh

Fart missbrukare
ascona-tic
2 augusti 2010 · 1 497 Inlägg

BMWgrabben skrev:

PetteRR skrev:
tänkte göra en liten intstickare, sitter precis i samma sits, väljer mellan 900 och 9-3. Vågar man sig på dom äldre 9-3? (98-00) Har hört snack om barnsjukdomar, eller finns de problem med dom?

Barnsjukdomar har väl dom felsta bilarna..

Som jag skrivit i tidigare inlägg, sköter man bilen som rekomenderat så ska det inte vara nåra som helst problem smile

98-00 har ju T5 systemet, vilket är bättre oxå smile VIll du ha bättre utr så är det ju nyare du ska ha

Mvh

Vad är det som är bättre med T5 vs T7.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
NiV3Rt
2 augusti 2010 · 371 Inlägg

T5 är samma motor som 9000 hade i slutet. Riktigt stabila doningar wink
T7 är samma motor som kom när 9-5 lanserades. Inte fullt så stabila doningar wink

Angående årsmodell av og9-3 så spelar det ingen roll. Indirekt gör det ju det iom att t5-motorerna fanns enbart under -98, -99 (och i viss mån -00 då lättryckaren fortfarande hade t5-motor). Håller du dig inom dessa årtal och får tag i ett fräscht exemplar finns det inte mycket att oroa sig över smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85
ascona-tic
2 augusti 2010 · 1 497 Inlägg

ascona-tic skrev:

BMWgrabben skrev:

PetteRR skrev:
tänkte göra en liten intstickare, sitter precis i samma sits, väljer mellan 900 och 9-3. Vågar man sig på dom äldre 9-3? (98-00) Har hört snack om barnsjukdomar, eller finns de problem med dom?

Barnsjukdomar har väl dom felsta bilarna..

Som jag skrivit i tidigare inlägg, sköter man bilen som rekomenderat så ska det inte vara nåra som helst problem smile

98-00 har ju T5 systemet, vilket är bättre oxå smile VIll du ha bättre utr så är det ju nyare du ska ha

Mvh

Vad är det som är bättre med T5 vs T7.

T5 och T7 är benämningar på sprut och tändsystem
Motororna heter "T5" B2X4 och "T7" B2x5 men vad är bättre med T5 än T7

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
trippelturbo Trucker
2 augusti 2010 · 2 710 Inlägg

ascona-tic skrev:

ascona-tic skrev:

BMWgrabben skrev:

Barnsjukdomar har väl dom felsta bilarna..

Som jag skrivit i tidigare inlägg, sköter man bilen som rekomenderat så ska det inte vara nåra som helst problem smile

98-00 har ju T5 systemet, vilket är bättre oxå smile VIll du ha bättre utr så är det ju nyare du ska ha

Mvh

Vad är det som är bättre med T5 vs T7.

T5 och T7 är benämningar på sprut och tändsystem
Motororna heter "T5" B2X4 och "T7" B2x5 men vad är bättre med T5 än T7

Bland annad oilsludge är ju betydlig vanligare med T7 än T5.. O oilsludge är en kostandsfråga!

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang