2199
Sök

starta Styling företag

16 197 Inlägg
1 augusti 2010
#21
conny1990 skrev:
kameramannen skrev:
Tror iofs att fabriksgarantin inte gäller utanför dess marknad, men det är en annan diskussion.
Vad är det att inte tjäna pengar på? Jag rullar in bilen och i bakluckan ligger ett magnaflow catback system. Firman monterar, testar och rullar ut bilen och tar 2500 för jobbet som tog under 90 min att göra. Minus moms minus avgifter säkert en tusenlapp kvar - ingen dålig timpenning.

vist är där pengar om man bara tar in det men jag vet själv från där jag jobbade innan där ville dom inte ta in något sådant, och det stör mig för det finns inte alla som kan göra det själv men ändå vill ha en snygg bil och det är dom jag har tänkt inrikta mig på:)

fast de e ofta så att dom som vill ha en cool bil men inte kan göra de själv har ingen aning om hur lång tid saker å ting tar..

har själv haft massor me folk som frågat om ja kan bygga ljud i deras bilar å sen när man talar om va de kostar så dör dom nästan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

602 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#22
kameramannen skrev:
Precis. du kan få montera på min dodge så rekommenderar jag dig på min hemsida och alla events jag är på smile

åter kom om 3-4mån när verkstaden är fixad:)

602 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#23
evilaudio skrev:
conny1990 skrev:
kameramannen skrev:
Tror iofs att fabriksgarantin inte gäller utanför dess marknad, men det är en annan diskussion.
Vad är det att inte tjäna pengar på? Jag rullar in bilen och i bakluckan ligger ett magnaflow catback system. Firman monterar, testar och rullar ut bilen och tar 2500 för jobbet som tog under 90 min att göra. Minus moms minus avgifter säkert en tusenlapp kvar - ingen dålig timpenning.

vist är där pengar om man bara tar in det men jag vet själv från där jag jobbade innan där ville dom inte ta in något sådant, och det stör mig för det finns inte alla som kan göra det själv men ändå vill ha en snygg bil och det är dom jag har tänkt inrikta mig på:)

fast de e ofta så att dom som vill ha en cool bil men inte kan göra de själv har ingen aning om hur lång tid saker å ting tar..

har själv haft massor me folk som frågat om ja kan bygga ljud i deras bilar å sen när man talar om va de kostar så dör dom nästan.

vist kostar det att få något  gjort men det är ju stor skillnad på vad som ska göras med tex montera kjolpaket om vi tar en audi så tar man av orginal front sidokjolar och orginal stötfångare på 1timme och 40 min om inte  någon skruv går av(från egen erfarenhet) då jag är plåtslagare och in passning och montering av kjolpaket kan man räkna med att det kanske tar 4timmar och inget ska spacklas för att det ska passa. så runt 8-10tim det är i mellan 2400-3000kr + lack som tillkommer vilket som om man gör det själv eller inte

16 197 Inlägg
1 augusti 2010
#24
finns nog inget eftermarknadskit i värden som passar bult-on utan att spacklas..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Finraggare
2 381 Inlägg
1 augusti 2010
#25
Jag har fått allt från 7 papp till 25 utan lackering för att sätta en kjol på firmor runt stockholm. De för 25 ville liksom inte ha jobbet...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

16 197 Inlägg
1 augusti 2010
#26
kameramannen skrev:
Jag har fått allt från 7 papp till 25 utan lackering för att sätta en kjol på firmor runt stockholm. De för 25 ville liksom inte ha jobbet...

för att de ofta e mer "problem" än va de ger pengar..



de som ger mest pengar e ju försäkringjobb-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

303 Inlägg
1 augusti 2010
#27
evilaudio skrev:
finns nog inget eftermarknadskit i värden som passar bult-on utan att spacklas..

vart köper du dina grejor själv har jag aldrig haft några problem

heter numera blyfot_racing här på garaget

16 197 Inlägg
1 augusti 2010
#28
Evert_ skrev:
evilaudio skrev:
finns nog inget eftermarknadskit i värden som passar bult-on utan att spacklas..

vart köper du dina grejor själv har jag aldrig haft några problem

bygger mitt själv men ja har monterat ett antal kit på div bilar, på glasfiberkit så e de alltid nåt som inte passar som de ska..  elle nåt som slagit sig,sjunkigt elle sprukigt.


ofta man ser på events bilar med "bolt-on" kit som passar halv kasst.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Det heter STEREO
893 Inlägg
1 augusti 2010
#29
evilaudio skrev:
Evert_ skrev:
evilaudio skrev:
finns nog inget eftermarknadskit i värden som passar bult-on utan att spacklas..

vart köper du dina grejor själv har jag aldrig haft några problem

bygger mitt själv men ja har monterat ett antal kit på div bilar, på glasfiberkit så e de alltid nåt som inte passar som de ska..  elle nåt som slagit sig,sjunkigt elle sprukigt.


ofta man ser på events bilar med "bolt-on" kit som passar halv kasst.

Håller med. Vet om en hel JÄVLA massa kända å okända märken å de passar fan som skit.

men tar du 2400:- för att ta av orginal å montera på det nya så e det billigt. Typ halva priset av vad de flesta tar. Iofs kanske du har gräsligt billig hyra där nere

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

602 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#30
inte för att förlämpa någon eller vara elak mot någon som har kommenterat här men jag frågade om någon visste vad det är för regler för att driva verkstad från miljö synpunkt vad som måste finnas på plats för att få driva enskild verkstad. jag har inte frågat om det är lönsamt att starta eller något sådant jag vet att det finns en ett litet intresse för styling och det är inte bara det som kommer finnas där. så det behövs inte diskuteras här

men jag är tacksam för alla kommentarer som rör det jag undrade över.MVH C

744 Inlägg
1 augusti 2010
#31
Prata med det lokala näringslivs centret, de hjäper dig med allt smile
Jag vet av egen erfarenhet när jag startade firma i början av året.

Edit:

Lyssna inte på alla som kommer med negativ kommentarer, satsa på det du vill!

Ett exempel:
Jag köpte min front från ett företag, kapade bort listerna, plastade igen listerna, lämnade bort fronten på spackling och lackerning.
Sedan köpte dimljus från ett annat företag, monterade dessa tillsammans med grillen.
Sen monterade jag fronten på bilen om kopplade in dimljusen på bilens elsystem.


Kunden vill kanske inte själv köpa fronten, transportera den till någon som vill/kan kapa och plasta igen listerna.
För att sedan hämta den och transportera den till lackverkstaden
För att sedan hämta den och få ett annat företag att montera ihop allt,

Hur dyrt blir detta i slutänden gentemot att du gör hela jobbet?
Senast redigerat av Jimmu (1 augusti 2010)

100% ninja
342 Inlägg
1 augusti 2010
#32
inte för att vara sånn. men vem åker hela vägen till tomelilla för en sånn här sak? när du har monterat avgassystem på de 20 bilar som finns i byn, vad ska du göra sen? är det inte bättre att du satsar på en storstad, där det faktiskt bor väldigt mycket människor, menar tex göteborg, malmö eller fjollträsk.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

602 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#33
Jimmu skrev:
Prata med det lokala näringslivs centret, de hjäper dig med allt smile
Jag vet av egen erfarenhet när jag startade firma i början av året.

Edit:

Lyssna inte på alla som kommer med negativ kommentarer, satsa på det du vill!

Ett exempel:
Jag köpte min front från ett företag, kapade bort listerna, plastade igen listerna, lämnade bort fronten på spackling och lackerning.
Sedan köpte dimljus från ett annat företag, monterade dessa tillsammans med grillen.
Sen monterade jag fronten på bilen om kopplade in dimljusen på bilens elsystem.


Kunden vill kanske inte själv köpa fronten, transportera den till någon som vill/kan kapa och plasta igen listerna.
För att sedan hämta den och transportera den till lackverkstaden
För att sedan hämta den och få ett annat företag att montera ihop allt,

Hur dyrt blir detta i slutänden gentemot att du gör hela jobbet?

tack för tipset jag ska ta kontakt med dom:D

602 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#34
TeedasT skrev:
inte för att vara sånn. men vem åker hela vägen till tomelilla för en sånn här sak? när du har monterat avgassystem på de 20 bilar som finns i byn, vad ska du göra sen? är det inte bättre att du satsar på en storstad, där det faktiskt bor väldigt mycket människor, menar tex göteborg, malmö eller fjollträsk.

verkstaden kommer ligga i simrishamn,,, det är en pris fråga var man lägger lokalen har jag den i malmö så blir allt dyrare och då kommer det kosta betydligt mer för kunden och då är det bättre med en billigare lokal och lägre priser

347 Inlägg
2 augusti 2010
#35
Kul med någon som satsar! Tror för att hålla på med ren styling så kan det bli svårt MEN det finns några områden som borde vara bra och ett av dom är att speciallisera sig på avgasrör. Det är ett ren h-vete att hålla på med själv utan de rätta verktygen och skaffar du verktyg för att kunna tillverka special-avgas så är jag säker på att kundkretsen är hyffsat stor. Tyvärr är ju detta ett rätt komplicerat område just avgasrör eftersom det är mycket att räkna på för att få det effektivt men man måste ju börja någonstans.
Bli återförsäljare för ett antal olika sport-avgas till vanliga bilar och erbjud montering till ett bra pris samtidigt som du gör mindre billigare byggen till specialbilar för att lära dig.

Bara ett tips men det finns säkert mer saker man kan fokusera på. Det viktiga är att du i början fokuserar på att få upp en bas med grejer till väldigt vanliga bilar i sverige och som inte kräver några större  ombyggnationer på bilarna.

Bilar som porsche 911, Nissan GT-R, Viper, Corvette osv är bilar som sällan har originalgrejer på när det gäller avgas och ägarna betalar sanslösa summor för systemen till dessa bilar. Men för att få några sådana kunder så måste du jobba in ditt namn endel.

Viktigt är också en informativ och bra hemsida där du tydligt specifierar vad du vill göra.
Rekommenderar också att du i början sätter fast pris på all jobbkostnad eftersom du är nystartad och kunderna kommer att vara osäker på om du gör det tillräckligt snabbt. Om du har uppskattat för mycket tid och sagt ett högre pris än vad det kanske skulle vara om man gick på timmar var inte rädd för att sänka priset. Kunderna älskar det, om det så bara är en hundralapp. Var alltid ärlig och såfort du får minsta krångel med en kund fixa det direkt.

Det jag vill få fram är att i början kommer du att få jobba som en gris och mycket mer än 8timmar per dag och det allra viktigaste för dig är att du skapar ett rykte om din verkstad och att det i alla lägen är positivt. Ställ ryktet framför småpengar och extra timmar i alla lägen i början!
Senast redigerat av davel (2 augusti 2010)


Finraggare
2 381 Inlägg
2 augusti 2010
#36
Skulle även fundera att ta in och sälja samt montera de vanligaste bas-trimmen som insug, kanske grenrör, IC, Oljekyl och laddtrycksstyrning.

I love being a nobody - because nobody is perfect.

602 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#37
stort tack för hjälpen det märks att du har erfarenhet av detta och det är vädigt upp skattad att du tog tid tid och delade med dig:Dbig_smile


davel skrev:
Kul med någon som satsar! Tror för att hålla på med ren styling så kan det bli svårt MEN det finns några områden som borde vara bra och ett av dom är att speciallisera sig på avgasrör. Det är ett ren h-vete att hålla på med själv utan de rätta verktygen och skaffar du verktyg för att kunna tillverka special-avgas så är jag säker på att kundkretsen är hyffsat stor. Tyvärr är ju detta ett rätt komplicerat område just avgasrör eftersom det är mycket att räkna på för att få det effektivt men man måste ju börja någonstans.
Bli återförsäljare för ett antal olika sport-avgas till vanliga bilar och erbjud montering till ett bra pris samtidigt som du gör mindre billigare byggen till specialbilar för att lära dig.

Bara ett tips men det finns säkert mer saker man kan fokusera på. Det viktiga är att du i början fokuserar på att få upp en bas med grejer till väldigt vanliga bilar i sverige och som inte kräver några större  ombyggnationer på bilarna.

Bilar som porsche 911, Nissan GT-R, Viper, Corvette osv är bilar som sällan har originalgrejer på när det gäller avgas och ägarna betalar sanslösa summor för systemen till dessa bilar. Men för att få några sådana kunder så måste du jobba in ditt namn endel.

Viktigt är också en informativ och bra hemsida där du tydligt specifierar vad du vill göra.
Rekommenderar också att du i början sätter fast pris på all jobbkostnad eftersom du är nystartad och kunderna kommer att vara osäker på om du gör det tillräckligt snabbt. Om du har uppskattat för mycket tid och sagt ett högre pris än vad det kanske skulle vara om man gick på timmar var inte rädd för att sänka priset. Kunderna älskar det, om det så bara är en hundralapp. Var alltid ärlig och såfort du får minsta krångel med en kund fixa det direkt.

Det jag vill få fram är att i början kommer du att få jobba som en gris och mycket mer än 8timmar per dag och det allra viktigaste för dig är att du skapar ett rykte om din verkstad och att det i alla lägen är positivt. Ställ ryktet framför småpengar och extra timmar i alla lägen i början!

602 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
#38
kameramannen skrev:
Skulle även fundera att ta in och sälja samt montera de vanligaste bas-trimmen som insug, kanske grenrör, IC, Oljekyl och laddtrycksstyrning.

det kommer nog bli något sådant med, och även när det har kommit igång riktigt så kommer jag kunna erbjuda motivlackering med hjälp av en kompis som är riktigt grym på det, vist jag tjänar kanske inte så mycket pengar på det men ryktet är viktigare, för det är alltid så att någon kommer fram och frågar var man har fått det gjort

8 907 Inlägg
2 augusti 2010
#39
conny1990 skrev:
evilaudio skrev:
conny1990 skrev:
vist är där pengar om man bara tar in det men jag vet själv från där jag jobbade innan där ville dom inte ta in något sådant, och det stör mig för det finns inte alla som kan göra det själv men ändå vill ha en snygg bil och det är dom jag har tänkt inrikta mig på:)

fast de e ofta så att dom som vill ha en cool bil men inte kan göra de själv har ingen aning om hur lång tid saker å ting tar..

har själv haft massor me folk som frågat om ja kan bygga ljud i deras bilar å sen när man talar om va de kostar så dör dom nästan.

vist kostar det att få något  gjort men det är ju stor skillnad på vad som ska göras med tex montera kjolpaket om vi tar en audi så tar man av orginal front sidokjolar och orginal stötfångare på 1timme och 40 min om inte  någon skruv går av(från egen erfarenhet) då jag är plåtslagare och in passning och montering av kjolpaket kan man räkna med att det kanske tar 4timmar och inget ska spacklas för att det ska passa. så runt 8-10tim det är i mellan 2400-3000kr + lack som tillkommer vilket som om man gör det själv eller inte

Är det verkligen möjligt att ha ca 3000 i intäkter på 8 -10timmar  en sådan verksamhet? i mina öron låter det som helt orimligt med tanke på omkostnader m.m.

Fotograf på tierpidag.se

4 005 Inlägg
2 augusti 2010
#40
Låter som att en bra uträknad budget, detaljerad affärsplan och marknadsundersökning saknas?

Men våga satsa så kanske det blir något, men gör en väääldigt bra budget. Det finns marknader för allt för den rätte företagaren.

Det går att sälja allt, avföring med t ex.



Sök