2538
Sök

starta Styling företag

602 Inlägg
2 augusti 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
conny1990 skrev:
evilaudio skrev:

fast de e ofta så att dom som vill ha en cool bil men inte kan göra de själv har ingen aning om hur lång tid saker å ting tar..

har själv haft massor me folk som frågat om ja kan bygga ljud i deras bilar å sen när man talar om va de kostar så dör dom nästan.

vist kostar det att få något  gjort men det är ju stor skillnad på vad som ska göras med tex montera kjolpaket om vi tar en audi så tar man av orginal front sidokjolar och orginal stötfångare på 1timme och 40 min om inte  någon skruv går av(från egen erfarenhet) då jag är plåtslagare och in passning och montering av kjolpaket kan man räkna med att det kanske tar 4timmar och inget ska spacklas för att det ska passa. så runt 8-10tim det är i mellan 2400-3000kr + lack som tillkommer vilket som om man gör det själv eller inte

Är det verkligen möjligt att ha ca 3000 i intäkter på 8 -10timmar  en sådan verksamhet? i mina öron låter det som helt orimligt med tanke på omkostnader m.m.

det var bara en snabb uträkning om man tar tex 300kr tim med tanke på att hyran där jag ska vara kommer ligga på 500kr mån + el och lön

8 892 Inlägg
2 augusti 2010
conny1990 skrev:
Hamilton skrev:
conny1990 skrev:

vist kostar det att få något  gjort men det är ju stor skillnad på vad som ska göras med tex montera kjolpaket om vi tar en audi så tar man av orginal front sidokjolar och orginal stötfångare på 1timme och 40 min om inte  någon skruv går av(från egen erfarenhet) då jag är plåtslagare och in passning och montering av kjolpaket kan man räkna med att det kanske tar 4timmar och inget ska spacklas för att det ska passa. så runt 8-10tim det är i mellan 2400-3000kr + lack som tillkommer vilket som om man gör det själv eller inte

Är det verkligen möjligt att ha ca 3000 i intäkter på 8 -10timmar  en sådan verksamhet? i mina öron låter det som helt orimligt med tanke på omkostnader m.m.

det var bara en snabb uträkning om man tar tex 300kr tim med tanke på att hyran där jag ska vara kommer ligga på 500kr mån + el och lön

Finns inte på kartan att du kan bedriva någon somhelst verkstad med 300kr i timmen och samtidigt kunna plocka ut en lön oavsett om hyrorna är låga.
Mitt råd är att du går en starta eget kurs för att få en inblick i hur det fungerar att vara egenföretagare och kunna försörja sig på det.

En snabb uträkning visar att du måste fakturera ca 28 000 i månaden för att kunna plocka ut 15 000 brutto i lön och det gör en timmkostnad på 750kr....
http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/

Fotograf på tierpidag.se

4 005 Inlägg
2 augusti 2010
Räkna med i budgeten att staten "tar" väldigt mkt av din vinst med. smile

347 Inlägg
2 augusti 2010
Hamilton skrev:
conny1990 skrev:
Hamilton skrev:

Finns inte på kartan att du kan bedriva någon somhelst verkstad med 300kr i timmen och samtidigt kunna plocka ut en lön oavsett om hyrorna är låga.
Mitt råd är att du går en starta eget kurs för att få en inblick i hur det fungerar att vara egenföretagare och kunna försörja sig på det.

En snabb uträkning visar att du måste fakturera ca 28 000 i månaden för att kunna plocka ut 15 000 brutto i lön och det gör en timmkostnad på 750kr....

Vet inte riktigt hur du räknade ut 750kr men jag får det till 175kr/timma för att fakturera 28 000kr (exkl moms)

Att ta ut 300kr/timma borde ju fungera sålänge du har jobb för mer än hälften av månadens arbetstid.

Gör olja/filter och däckbyten + förvaring också för att dryga ut lite.

Men som några tidigare sa gör en ordentlig budget / Affärsplan och räkna med att inte kunna ta ut någon lön första månaderna. Kanske ha ett extrajobb tills verkstaden börjar gå runt.

Är dålig på det här med starta eget bidrag men det kan man väl bara få om man varit arbetslös en tid eller? Är ju annars ett sätt att få råd med utrustning och ett sätt att få en liten lön iallafall i början.
Senast redigerat av davel (2 augusti 2010)

8 892 Inlägg
2 augusti 2010
davel skrev:
Hamilton skrev:
conny1990 skrev:

Vet inte riktigt hur du räknade ut 750kr men jag får det till 175kr/timma för att fakturera 28 000kr (exkl moms)

Att ta ut 300kr/timma borde ju fungera sålänge du har jobb för mer än hälften av månadens arbetstid.

Men som några tidigare sa gör en ordentlig budget / Affärsplan och räkna med att inte kunna ta ut någon lön första månaderna. Kanske ha ett extrajobb tills verkstaden börjar gå runt.

Är dålig på det här med starta eget bidrag men det kan man väl bara få om man varit arbetslös en tid eller? Är ju annars ett sätt att få råd med utrustning och ett sätt att få en liten lön iallafall i början.

Givetvis ska det vara 175 (ex moms) ibland räknar man fort men fel...har räknat med låga 5000 i omkostnader för företaget per månad.

Men en lön på 15" före skatt är nog i minsta laget om man inte vill leva på nudlar året om.
I övrigt håller jag med det du skriver i inlägget.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

347 Inlägg
3 augusti 2010
Hamilton skrev:
davel skrev:
Hamilton skrev:

Givetvis ska det vara 175 (ex moms) ibland räknar man fort men fel...har räknat med låga 5000 i omkostnader för företaget per månad.

Men en lön på 15" före skatt är nog i minsta laget om man inte vill leva på nudlar året om.
I övrigt håller jag med det du skriver i inlägget.

Mvh
Hamilton

Ja ibland blir det lite fel big_smile

5000kr är ganska låga omkostnader ja och startkostnaden på denna typ av firma är nog ganska hög eftersom det behövs enheldel utrustning som lift tex.
Men med ett starta-eget-bidrag borde man kunna komma igång.

Allt är iallafall bättre än att gå på bidrag eller a-kassa

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
3 augusti 2010
5000 är väldigt lågt räknat, om du inte har lokalen gratis.

lokal, el, vatten, telefon, hemsida, försäkring (ett måste), reklam, lager, inventarier, verktyg, bankkostnader, kassaregister (om du inte kör allt mot faktura) osv osv drar iväg snabbt, mer än vad man tror i avgifter och kostnader.

men det är bara och köra och vara inställd på att du får jobba dygnet runt o ta alla jobb även om de inte ger vinst eller bara går plus minus noll så har du en kund som kan berätta hur bra du var osv...

glöm inte att din ev. partner/familj måste vara införstådda att de inte kommer att se dig första halvåret/åren...

Sök