3569
Sök

USB-uttag i bilen med extern strömförsörjning

BMW-frälst
156 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Hejsan!

Ska börja o köpa in dator & pekskärm och montera i bilen snart. Min tanke är också att det skall finnas
usb-uttag utplacerade lite runt om i bilen så att man kan ladda telefoner o allt sådant, och även koppla in dem till datorn via uttagen.
Ett vanligt problem när man har en kabel(usb) på ~5m är att det blir för hög strömförlust så att enheten inte orkar drivas. Detta tänkte jag lösa med extern ström i uttagen på följande vis:

http://filer.rutten.se/f7b240fade748934b27a01a6b05b2a2c.jpg

Vad tror ni?

Mvh Stefan

1 265 Inlägg
1 augusti 2010
Har ingen aning, däremot skulle jag rekomdera acer's minidator till de du ska använda datorn till

272 Inlägg
1 augusti 2010
Det bör fungera... MEN! Strömförsörjningen i USB skall enligt specifikationerna vara betydligt smartare än något som krämar 5V/2.2A rakt ut på ledningen. För det första skall en USB-port aldrig ge mer än 500mA och för det andra skall den inte ge mer än 100mA innan enheten identifierat sig och begärt den högre strömnivån.

Sen finns det i regel överströms-skydd för att inte bränna upp saker. Plus att det finns ytterligare regler vad gäller hubbar osv.

Problemet med kablar på 5m och längre beror dessutom säkert på att standarden inte tillåter kablar längre än 5m utan repeaters (exempelvis en hubb). För långa kablar gör helt enkelt att signalerna inte hinner fram inom de utsatta tiderna.

BMW-frälst
156 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
Trekmeister skrev:
Det bör fungera... MEN! Strömförsörjningen i USB skall enligt specifikationerna vara betydligt smartare än något som krämar 5V/2.2A rakt ut på ledningen. För det första skall en USB-port aldrig ge mer än 500mA och för det andra skall den inte ge mer än 100mA innan enheten identifierat sig och begärt den högre strömnivån.

Sen finns det i regel överströms-skydd för att inte bränna upp saker. Plus att det finns ytterligare regler vad gäller hubbar osv.

Problemet med kablar på 5m och längre beror dessutom säkert på att standarden inte tillåter kablar längre än 5m utan repeaters (exempelvis en hubb). För långa kablar gör helt enkelt att signalerna inte hinner fram inom de utsatta tiderna.

En lösning på det kanske kan vara att köra med strömförsörjda usbhubbar som drivs på samma sätt som jag visade ovan? Eftersom att usbhubben i sig redan är "smart".

272 Inlägg
1 augusti 2010
Steffel skrev:
En lösning på det kanske kan vara att köra med strömförsörjda usbhubbar som drivs på samma sätt som jag visade ovan? Eftersom att usbhubben i sig redan är "smart".

Så länge USB-hubben vill ha 5V funkar den bra, annars får du helt enkelt hitta en nätdel för vad vad den nu vill ha istället (men det förstår du ju själv). Tycker det låter som en utmärkt lösning. Försök hålla dig under 5m avstånd dator/hub och hub/hub också så blir det säkert finfint.

Sök