Komfort är en smakfråga så att påstå att man sitter bäst i S60 är bara dumt, för min egen del är det precis tvärt om och Volvo´s stolar ger mig ryggont. Därför är det så viktigt att provköra rejält, eller sitta still i bilhallen om man nu föredrar det.
Jag har kört mycket bil i tjänsten, hyrbilar då och framför allt Volvo och Audi. Och i fallet V50 är det mycket problem med de bilarna, och även när de fungerar känns de billiga och obekväma. Kort och gott en billig bil med en dyr prislapp, inget jag övervägt ens.
V70 och S80 är stadiga men otroligt tråkiga och med de motorer jag kört (Inklusive 2.5FT) riktigt törstiga. Bra bilar men inte heller dem något jag personligen köpt, Audi däremot är kanonbilar.
A6 börjar tyvärr kännas gammal, samtidigt som A4 faktiskt är en stor bil både till känsla och när man kollar måtten i broschyren så A4 är en tuff konkurrent. Alternativet är VW Passat, men denna är så otroligt tråkigt byggd att det i mina ögon är värt att lägga till lite extra pengar till en Audi.
Bmw 3-serie E90 är även den välbyggd (Som Audi) men framför allt är den så mycket roligare att köra jämfört med A4 samtidigt som den även har design och karaktär jämfört med Audi som känns omodern och lika rolig som ett lager inuti.
Men A4 är en modernare bil trots allt, och dessutom en större bil som lastar mer. När du skriver att du söker en tjänstebil får jag bilden av att det blir mer rak väg (motorväg?) än kurvig landsväg och stadskörning och därmed vinner Audi A4 enbart på att det är en modernare bil än Bmw E90.
Men jag hade personligen satt Bmw som en självklar tvåa, och hellre köpt en Passat än en Volvo.
Lycka till i höst!