4070
Sök

Får man trycka i en BMW 6a i en Saab 99?

84 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Halloj!
Tänkte ifall någon kunde svara på min fråga som är insatt i de här om att bygga om bilar när de gäller byggregler, har nämligen fått tag i en bmw e36 325 billigt och tänkte göra en kul grej av de å kanske stoppa i motorn å drivlinan i den i en saab 99. Någon som vet vad som gäller när man bygger å byter motor å så? Det skulle gå ut på att man fick framföra den på allmän väg som en vanlig bil alltså besiktiga den.

Tack för svar på förhand smile
Senast redigerat av Wallmeister (3 augusti 2010)

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
3 augusti 2010
SFRO

Köp en bok eller kolla om den kanske finns på biblioteket.

Där har du grunderna sen när du närmar dig å inser att du har kunskapen som krävs för detta så kan du kontakta en besiktningsman som jobbar för SFRO.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

3 259 Inlägg
3 augusti 2010
Det är amatörbyggd fordon som gäller med dom ändringarna, som ovanståden skrev, köp en SFRO bok så får du mycket kött på benen!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

84 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
ahh okej.. men de står väll bara om bilbyggen generellt inte specifika märken eller? jag menar de va ju helt okej att stoppa i v8or i volvo 240 bara dom var tillverkade före nått speciellt datum, iaf för några år sedan.. ifall de finns nån liknande regel med saab 99or?

5 089 Inlägg
3 augusti 2010
Det står ju inte exakt hur du ska göra för att du ska få i motorn i bilen. det hittar u ingen bok till. I boken står hur du ska bygga för at dte ska vara säkert och vad som funkar. och vad du behöver göra för att just besikta den.
Ett sånt jobb är knappast gjort på en eftermiddag precis. Mycket tänkade på hur bakvagnen ska byggar lär nog behövas..
Köp boken, läs och sen bestämm vad du vill bygga;P Om du nu vill besikta bilen. Annars är det bara att bygga på som du vill ;P

\Lindgren

3 259 Inlägg
3 augusti 2010
Att byta motor i en bil och att byta från framhjulsdrift till bakhjulsdrift är två helt olika saker! Då det kräver mycket mer ombyggnation än bara ett motorbyte!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

84 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
FLindgren:
Nej de förstår jag att de inte står hur jag ska göra just i mitt fall.. de får jag själv lista ut de är de som är de roliga.. de jag undrar är ju om de finns någon chans att man kan få igenom den igenom besiktningen eller är de bara å följa boken när de gäller säkerhetsföreskrifter så ska de vara lugnt på ett ungefär? förstår att man måste ha lite kontakt med SFRO efter hand.

JonR: haha jo de hade jag också listat ut wink men de är lättare att få igenom ifall man har bytt från framhjulsdrift till bakhjulsdrift har jag hört de är därför jag hör efter om motorn.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 augusti 2010
Vet att det e lite nya regler på detta nu krav om katalystor om du skall bygga amatörbyggt med mera.

Å amatörbyggt blir det å då spelar det ingen roll vilken bil du använder eller vilken motor du använder. Det finns dock krav om max effekt/viktförhållande sen om de e en BMW motor eller en rolls royce spelar nog ingen större roll du

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

84 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
Det är ju kattar på bilen så de är klart att den ska vara med de är ju bara å hänga dit dom. ahh de kan ju inte vara 600 hk på 1200 kg på ett amatörbygge direkt ifall man vill ha den reggad de förstår jag med.. men ska kolla upp å beställa boken få se vad den har att bjuda på smile
Senast redigerat av Wallmeister (5 augusti 2010)

Sök