Funderar på att skaffa en Audi A4 men vågar man? Sjukdomar? Tips och råd?

Il-Bandito
4 augusti 2010 · 98 Inlägg

BMW:n är såld och behöver större bil, har funderat på nyare Audi A4 07-09 helst Quattro 2,0 Ts men har hört läskiga historier om Oljepump som ger upp på dem och diverse motorhaverier. Som spekulant på bilar vill jag ha lite tips och råd, kan man upptäcka att oljepumpen är på väg att ge upp?

Vad finns det för andra sjukdomar som jag borde vara noga med att kontrollera?

Tack på förhand!

Rspeter Audi A5 quattro driver.
4 augusti 2010 · 2 203 Inlägg

Ska du ha en A4 med karosskod B7 årsmodell 2005-2008? eller efterträdaren B8 årsmodell 2008-2011

Själv hänger jag rätt mycket på www.nordicaudi.com och har aldrig läst om några trasiga oljepumpar.

Il-Bandito
4 augusti 2010 · 98 Inlägg

Rspeter skrev:
Ska du ha en A4 med karosskod B7 årsmodell 2005-2008? eller efterträdaren B8 årsmodell 2008-2011

Själv hänger jag rätt mycket på www.nordicaudi.com och har aldrig läst om några trasiga oljepumpar.

Här har du en som exempel...
http://www.blocket.se/jamtland/Audi_a4_ … =7&w=3

Har även hört att de kan gå ojämn om man kör långa streckor pga överhettad turbo.
Jag hade tänkt B7 men hittar jag B8 till rätt pris kanske slår jag till, men först måste jag veta vad dessa har för vanliga sjukdomar.

racefan
4 augusti 2010 · 1 059 Inlägg

audi+longlife inte så bra. väldigt bra bil om den är välskött o rätt servad.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Il-Bandito
4 augusti 2010 · 98 Inlägg

racefan skrev:
audi+longlife inte så bra. väldigt bra bil om den är välskött o rätt servad.

Syftar du på longlife oljan? Jag har hört även om att man får inte överskrida serviceintervallen heller på vissa modeller, speciellt A6 då kan kamkedjan rasa exempelvis därför har jag bojkottat A6 men A4 kan jag tänka mig. Vad bör man kolla extra noga på då?

twin_cam Smålänning
4 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

Il-Bandito skrev:

racefan skrev:
audi+longlife inte så bra. väldigt bra bil om den är välskött o rätt servad.

Syftar du på longlife oljan? Jag har hört även om att man får inte överskrida serviceintervallen heller på vissa modeller, speciellt A6 då kan kamkedjan rasa exempelvis därför har jag bojkottat A6 men A4 kan jag tänka mig. Vad bör man kolla extra noga på då?

Försök hitta en som fått extra oljebyten, eller som inte gått på longlifeservice.

Ingen motor gillar 3000 mil på samma olja hmm

Lyssna efter klonkande i framvagnen, det kan bli dyrt smile Antar att du lämnar bilen på verkstad om den krånglar, så jag behöver inte nämna att 90% av alla audi är grymt mekovänliga smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Il-Bandito
4 augusti 2010 · 98 Inlägg

twin_cam skrev:

Il-Bandito skrev:

racefan skrev:
audi+longlife inte så bra. väldigt bra bil om den är välskött o rätt servad.

Syftar du på longlife oljan? Jag har hört även om att man får inte överskrida serviceintervallen heller på vissa modeller, speciellt A6 då kan kamkedjan rasa exempelvis därför har jag bojkottat A6 men A4 kan jag tänka mig. Vad bör man kolla extra noga på då?

Försök hitta en som fått extra oljebyten, eller som inte gått på longlifeservice.

Ingen motor gillar 3000 mil på samma olja hmm

Lyssna efter klonkande i framvagnen, det kan bli dyrt smile Antar att du lämnar bilen på verkstad om den krånglar, så jag behöver inte nämna att 90% av alla audi är grymt mekovänliga smile

Tack, jag kan meka lite själv också, men när det är såpass nya bilar då är det bättre att lämna till märkes verkstäder så man får stämpel i boken. smile

Varför "gillar" inte Audi motorer longlife oljan? Vad ska det vara istället?

sir_daniel www.kudoz.se
5 augusti 2010 · 3 802 Inlägg

oavsett vad tillverkarna säger så är det korkat o köra på samma olja och filter i 3000mil, saker slits så enkelt är det.

byt iallafall minst 1000mil intervaller, samma olja gå bra och filter så man har juste olja o filter

Akka
5 augusti 2010 · 1 174 Inlägg

Skoj att du tittar på Audi. Tycker dock inte jag att A4 är större än din gamla 325.

Alla Audi bilar har i princip Longlifeservice (datorn är inställd på detta), däremot så räknar även datorn ut när du ska åka in med bilen på service beroende på hur hår du kört med bilen.
Tycker nog som alla andra att du ändå bör kolla på bilar som har bytt olja lite oftare än var rekommendationen är.

(Min information är baserad på vad min meck på audistockholm sa till mig, så antar att detär sant)


Vill du har mer tips från andra bra sidor så är dessa sidor även bra:
http://www.audizine.com/forum/
http://www.nordicaudi.com

Senast redigerat av Akka (5 augusti 2010)

Il-Bandito
5 augusti 2010 · 98 Inlägg

Akka skrev:
Skoj att du tittar på Audi. Tycker dock inte jag att A4 är större än din gamla 325.

Alla Audi bilar har i princip Longlifeservice (datorn är inställd på detta), däremot så räknar även datorn ut när du ska åka in med bilen på service beroende på hur hår du kört med bilen.
Tycker nog som alla andra att du ändå bör kolla på bilar som har bytt olja lite oftare än var rekommendationen är.

(Min information är baserad på vad min meck på audistockholm sa till mig, så antar att detär sant)


Vill du har mer tips från andra bra sidor så är dessa sidor även bra:
http://www.audizine.com/forum/
http://www.nordicaudi.com

Tackar, jo det var så även på min E90 bilen via färddatorn meddelade när det är dags för byte av diverse saker på bilen. Jag hade en E90 och är ute efter en touring. Jag har kollat lite och A4 Kombi är större än BMW E91. Sen så är det kul och med att testa ett annat märke också.

Le1no
5 augusti 2010 · 72 Inlägg

Il-Bandito skrev:

Rspeter skrev:
Ska du ha en A4 med karosskod B7 årsmodell 2005-2008? eller efterträdaren B8 årsmodell 2008-2011

Själv hänger jag rätt mycket på www.nordicaudi.com och har aldrig läst om några trasiga oljepumpar.

Här har du en som exempel...
http://www.blocket.se/jamtland/Audi_a4_ … =7&w=3

Har även hört att de kan gå ojämn om man kör långa streckor pga överhettad turbo.
Jag hade tänkt B7 men hittar jag B8 till rätt pris kanske slår jag till, men först måste jag veta vad dessa har för vanliga sjukdomar.

har inte heller hört att oljepumpen skulle gå men visst kan de hända men om tex kopplingen är bytt efter 10 000 mil så har man nog kört ganska hårt med dendär stackaren tongue så de kan ju oxo vara en förklaring
hoppas du hittar nått bra

Il-Bandito
5 september 2010 · 98 Inlägg

Det blev en BMW 325 Touring med Panoramatak, läderklädsel, sportstolar...nästintill fullutrustad. Tack än en gång till er som kom med tips och råd angående Audi. smile

twin_cam Smålänning
5 september 2010 · 7 877 Inlägg

Il-Bandito skrev:
Det blev en BMW 325 Touring med Panoramatak, läderklädsel, sportstolar...nästintill fullutrustad. Tack än en gång till er som kom med tips och råd angående Audi. smile

Grattis till en snygg bil smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Il-Bandito
5 september 2010 · 98 Inlägg

twin_cam skrev:

Il-Bandito skrev:
Det blev en BMW 325 Touring med Panoramatak, läderklädsel, sportstolar...nästintill fullutrustad. Tack än en gång till er som kom med tips och råd angående Audi. smile

Grattis till en snygg bil smile

Tackar som ödmjukast. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang