Körde sönder två fälgar i vägskada, ersättning?

enpatte
5 augusti 2010 · 498 Inlägg

Skulle jobba över 9 timmar igår men det slutar nog tyvärr med att jag får betala för den dagen.
Ca 150m innan parkeringen på jobbet kör jag ner i ett "potthål" i asfalten vilket resulterar i att båda(!) fälgarna på höger sida slår i och trycker in inre fälgkanterna på båda.
Värst blir det fram där luften försvann omedelbart medan den bakre fälgen tappade ca en bar innan den slutade att läcka självmant.
Jag har nu åkt hela den vägen i min färdriktning utan att hitta någon varning någonstans.
Hålet i vägen samt fälgarna har jag knäppt kort på?
Är det någon som har någon erfarenhet av detta?
Finns det någon möjlighet till ersättning eller är det bara "bend over" och ta emot som gäller.
Kan bifoga bilderna ikväll när jag kommer hem.

Lite offtopic, men vad finns det för firmor som riktar fälgar(om det nu går)?

Opelmadness German cars, quality and beyond
5 augusti 2010 · 8 197 Inlägg

Kan gå att få dom riktade på däckverkstan om det inte är för illa.

"Råkade" ut för en trottoarkant en gång och fick samma resultat. Gick att banka ut fälgen med en klubba. Behövdes t.o.m mindre med vikter på den sen.

Fråga däckverkstan först, det kan ju funka. smile
MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
alexxe En gång till nu
5 augusti 2010 · 760 Inlägg

ägarna till vägen är skyldiga att hålla den i "gott skick".

ja ringde för längesen ang ett äreende om det, de är antagligen komunen, vägverket eller privatägt.

vet inte hur det var med privatägt men är de komunal eller vägverket så är de till dom du ska vända dig och få ersättning då dom har löpande underhåll på alla sina vägar.

så ta reda på vilket organ de e som äger vägen och gå vidare till respektive med anmälan om det hela sen.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
MutatedHero
5 augusti 2010 · 19 Inlägg

På x40nordic-forumet så var det en kille som råkade ut för en skarv i vägen vid ett vägarbete som ej var skyltat. Dock fick han ingen ersättning eftersom föraren ska köra i sådan hastighet att han ska hinna sakta ner och undvika sådana hinder enligt dem.

sthlm_145
5 augusti 2010 · 297 Inlägg

Jag råkade ut för ett potthål så hela fälgen kröktes. Jag mailade komun och bad om ersättning. Dom betalade ut 50% av totala kostnaden. Bättre än ingen ting iaf!

Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Darkie dARKiE
5 augusti 2010 · 5 031 Inlägg

Jag har varit med om samma.

Kontaktade den ansvariga för kommunens vägar.
bifogade bilder på både fälgarna och när jag håller en tumstock i hålet.

Kontaktade däckia som hjälpte mig att informera kontakten på kommunen att det uppstått efter stort hål.

Tog 4 månader innan jag fick ersättning på 2 nya fälgar..

så det går men fick tjata väldigt mycket. Dem skyllde på semester och allt möjligt.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Fellow
5 augusti 2010 · 1 581 Inlägg

Hur är det med vägar där bilar knappt kan mötas och det är 15 cm gropar vid kanten? Har en kurva där man ibland möter buss och jag stannar bara och låter han passera för om jag kör ut för långt och ner i dem groparna så står jag nog på underreda och krasar både fälg, stänkskydd, front med mera!

Senast redigerat av Fellow (5 augusti 2010)

enpatte
5 augusti 2010 · 498 Inlägg

Idag har jag pratat med kommunen som ansvarar för vägen.
Det kommer att bli ett försäkringsärende hos kommunens försäkringsbolag.
Jag ska alltså nu plita ihop en skadeanmälan med bifogade bilder.
Enligt den första gubben jag pratade med så hänger det på om kommunen varit oaktsam eller inte.
I klarspråk betyder det om de visste om vägskadorna men ej åtgärdat eller markerat dem.

Vägen i fråga heter stockviksvägen i Sundsvall och om man googlar så hittar man lite intressanta grejor.
Man hittar snabbt två artiklar från de två lokaltidningarna som handlar om de extremt dåliga skick vägen är i samt att kommunen vill asfaltera om den samt göra en bussgata av den.

http://dagbladet.se/nyheter/njurundamat … m-bussarna

http://st.nu.adp-visitor.sth.basefarm.n … ra_comment

Detta är i min mening ett klart bevis för att kommunen är väl medveten om skadorna på vägen trots detta finns(fanns) ingen varning för vägskadorna.

Pratade med dem idag vid två tiden på em och när jag for hem vid halv 6 så var de i fullfart med att sätta upp stora skyltar som det stod vägskada på.


Bild på framdäcket:
http://forumbilder.se/images/a9201062438PM987a.jpg


Bakdäcket:
http://forumbilder.se/images/23201064331PM50fc.jpg

Hålet:
http://forumbilder.se/images/40201064519PM7141.jpg

På vägen:
http://forumbilder.se/images/28201064728PM3929.jpg

Senast redigerat av enpatte (5 augusti 2010)

enpatte
19 oktober 2010 · 498 Inlägg

Som väntat så fick jag inte en spänn av kommunens f-bolag eftersom de var där och lagade alla fel en 30:e juni och fick inga fler fel inrapporterade innan jag ringde.

Så nu måste jag försöka få dessa lagade själv.
Fick tag i en däckverkstad(birsta bilgummi) som kunde göra ovala fälgar runda men de kunde inte fixa böjda fälgkanter.

Det verkar inte finnas någon  i Sundsvallstrakten som kan fixa detta....suck.

Tips på hur man söker vidare?

Janneutanb
19 oktober 2010 · 7 272 Inlägg

Stå på dig, du har ju t o m bilder på hålet!

enpatte
19 oktober 2010 · 498 Inlägg

Zadran skrev:
Det är bara fortsätta tjata! Dem gör ju allt för att försöka undvika att ersätta dig men om du bara fortsätter så lär dem ge sig till slut! Annars är det där inga problem att rikta. Kanten behöver ju bara tryckas tillbaka!

Jo men vem fixar det?
Hittar ingen i närheten iaf.

gamlingen
19 oktober 2010 · 5 198 Inlägg

Om de lagade hålet 30 juni och ingen har rapporterat ett nytt hål, så mao så vet inte dom att det finns ett nytt hål och kan inte laga.Så  för att de ska veta det så måste nån ringa, och vet inte dom att det inte finns nåt hål så är dom nog inte skyldiga att ersätta,,,,, konstigt blev det.

skjortan Down n`out
19 oktober 2010 · 514 Inlägg

enpatte skrev:
Som väntat så fick jag inte en spänn av kommunens f-bolag eftersom de var där och lagade alla fel en 30:e juni och fick inga fler fel inrapporterade innan jag ringde.

Så nu måste jag försöka få dessa lagade själv.
Fick tag i en däckverkstad(birsta bilgummi) som kunde göra ovala fälgar runda men de kunde inte fixa böjda fälgkanter.

Det verkar inte finnas någon  i Sundsvallstrakten som kan fixa detta....suck.

Tips på hur man söker vidare?

så sa dom till mig när jag körde sönder mina fälgar i ett hål...

Down n`out
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 oktober 2010 · 14 088 Inlägg

Tror det blir lurigt att få ut nåt för detta men dom är väl skylldiga som vägägare!!!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Kallekulspruta
19 oktober 2010 · 35 Inlägg

Bara att överklaga till någon jag inte kommer på namnet just nu, men överklaga ska du, ge inte upp detta.
Ring och gnäll sen ringer du igen tills du får ett riktigt svar.

Kallekulspruta
19 oktober 2010 · 35 Inlägg

Just ja sen går du till tidningen och gråter att du inte har råd att betala mat år barnen pågrund av extrautgifter big_smile

skjortan Down n`out
19 oktober 2010 · 514 Inlägg

Kallekulspruta skrev:
Bara att överklaga till någon jag inte kommer på namnet just nu, men överklaga ska du, ge inte upp detta.
Ring och gnäll sen ringer du igen tills du får ett riktigt svar.

brukar stå på lappen du får hem att det ej går att överklaga dommen.

Down n`out
JonR
19 oktober 2010 · 3 259 Inlägg

Tvivlar på att nån kan rikta dessa fälgar samt lämna garanti på att dom inte spricker! Visst går det att klubba dom runda igen, men det är knappast seriöst och inget en seriös däckfirma skulle göra! Och frågan är ju om dom håller efter en sån reparation! Inge skoj när det blir smulor av en fälg när det blir lite påfrestning på materialet i tex 120km/h! Köp nya om du vill vara på den säkra sidan säger jag iaf!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Darkie dARKiE
19 oktober 2010 · 5 031 Inlägg

bara tjata, som jag skrev i mitt inlägg förut så fick jag tjata i 4 månader innan jag fick rätt och ytterligare 2 innan dem ersatte mig med 2 nya fälgar.

Senast redigerat av Darkie (19 oktober 2010)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Kallekulspruta
19 oktober 2010 · 35 Inlägg

skjortan skrev:

Kallekulspruta skrev:
Bara att överklaga till någon jag inte kommer på namnet just nu, men överklaga ska du, ge inte upp detta.
Ring och gnäll sen ringer du igen tills du får ett riktigt svar.

brukar stå på lappen du får hem att det ej går att överklaga dommen.

Det är ju bluff och båg, vet att farsan överklagat flera beslut och fått ersättning efter de ändrat försäkringsbolagets beslut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang