Volvo 16v motor (B234f) i en volvo 240 -88. Behöver hjälp

_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
8 augusti 2010 · 103 Inlägg

Jag behöver lite hjälp här, jag ha tänkt slänga i en 16v motor i en volvo 240 -88.
*Behöver jag mer än bara 16v boxarna och passa de ?
*Går de att regga med 16v morton? + hela avgasystemet i en 88?
*Kan jag köra med M47 lådan, vad behöver jag byta på 16v morton då för att få den att passa?

Hoppas på hjälp här. Tacksam!

Super40
8 augusti 2010 · 415 Inlägg

Det går att regga, nya reglerna gör att fram till typ 93 går att byta motor i. M47an bör passa, kan vara något stift i sprängkåpan som man behöver ta bort men det ser du när du sätter ihop det. Sen har du problemet med fördelaren, antingen slår du in torpedväggen eller så flyttar du över mellanaxel och fördelare från den motor som sitter i. Boxarna bör passa med den härvan som sitter i om du har LH-2,4. Motorfästen kanske kan bli ett problem (kommer inte ihåg om b234an lutar eller inte).

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Pedaal
8 augusti 2010 · 601 Inlägg

Super40 skrev:
Det går att regga, nya reglerna gör att fram till typ 93 går att byta motor i. M47an bör passa, kan vara något stift i sprängkåpan som man behöver ta bort men det ser du när du sätter ihop det. Sen har du problemet med fördelaren, antingen slår du in torpedväggen eller så flyttar du över mellanaxel och fördelare från den motor som sitter i. Boxarna bör passa med den härvan som sitter i om du har LH-2,4. Motorfästen kanske kan bli ett problem (kommer inte ihåg om b234an lutar eller inte).

Det är inte så att du menar KAMAXEL? tongue
Inte mellanaxel roll
Motorlutning och sånt är lika. Är mest bara toppen som skiljer

Senast redigerat av Pedaal (8 augusti 2010)

Sharky
8 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Aggregataxel från B230 passar inte i B234 block.
Det blir till att banka in torpeden.
Man måste se till att man har kabelhärva för LH2.4 i sin 240 annars får man skaffa en sådan från en nyare 240 med LH2.4.
16V boxarna passar direkt på denna härva.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Super40
8 augusti 2010 · 415 Inlägg

den axel som driver oljepumpen, i 740 och 940 brukar de sakna kuggar för drivning av fördelare.
Det vore ju fint att slippa kapa eller slå in torpeden.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
8 augusti 2010 · 103 Inlägg

Okej, så de är inte omöjligt då ?
hur mycke jobb är de med banka in torpeden så inte de tar i ?
Hur vet man om man ha LH2.4?
något man ska tänka på mer?

_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
8 augusti 2010 · 103 Inlägg

Super40 skrev:
den axel som driver oljepumpen, i 740 och 940 brukar de sakna kuggar för drivning av fördelare.
Det vore ju fint att slippa kapa eller slå in torpeden.

Nu hängde jag inte mer riktigt där.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
8 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

Du får bygga ett eget motorfäste också...

B234 har ingen aggregat axel till fördelar på sidan av blocket
olje pumpen sitter nere till vänster i färdriktning

insuget får du korta av ca 4cm för det tar i bromsservot annars alt. köpt mitt har ett liggande som är tiggat

Senast redigerat av Wikstromm (8 augusti 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
8 augusti 2010 · 103 Inlägg

Wikstromm skrev:
Du får bygga ett eget motorfäste också...

B234 har ingen aggregat axel till fördelar på sidan av blocket
olje pumpen sitter nere till vänster i färdriktning

okej, men hur ska jag göra med de ?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
8 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

_volvo1 skrev:

Wikstromm skrev:
Du får bygga ett eget motorfäste också...

B234 har ingen aggregat axel till fördelar på sidan av blocket
olje pumpen sitter nere till vänster i färdriktning

okej, men hur ska jag göra med de ?

sänk ner motor med vxl låda skruva fast i vänster motorfäste, skruva mast växellåds balken sen bygger du höger motorfäste det är det som inte passar, samt insuget..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
8 augusti 2010 · 103 Inlägg

hur vet man om man ha LH 2,4 ?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
8 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

_volvo1 skrev:
hur vet man om man ha LH 2,4 ?

har du en diagnos modul i motorutrymmet en svart liten grej med en knapp i och ett stort A så har du 2.5

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
nordstromj
8 augusti 2010 · 1 772 Inlägg

Wikstromm skrev:

_volvo1 skrev:
hur vet man om man ha LH 2,4 ?

har du en diagnos modul i motorutrymmet en svart liten grej med en knapp i och ett stort A så har du 2.4

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
8 augusti 2010 · 103 Inlägg

hur mycke måste jag slå in torpedväggen och gör de på bästa sätt?

Sharky
8 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

Vad kan det vara? Typ 1.5 - 2 cm eller nåt sånt.

Enklast: Slägga

"Bäst": Skära ut , vika till en plåt med fyra uppstående sidor och försänka in i torpeden och svetsa fast.

Men det är ingen rocket science direkt. Det är bara en av dom saker man löser medans man bygger. Ungefär som motorfäste, slangar, sladdar och rör och annat jox.

/Göran


_volvo1 skrev:
hur mycke måste jag slå in torpedväggen och gör de på bästa sätt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Bensinskallen P o r s c h e
9 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Wikstromm skrev:

_volvo1 skrev:
hur vet man om man ha LH 2,4 ?

har du en diagnos modul i motorutrymmet en svart liten grej med en knapp i och ett stort A så har du 2.5

Jepp, den sitter vid vänster fjäderbenstorn.

Ja har liknande byggtankar till min 244 -88b, men jag funderar över hur man gör med kabeln till kallstartmunstycket som sitter på vanliga b230F ? De skiter b234:ans boxar i om man bara låter den kontakten hänga?

Och är det alltså annorlunda på blocket så att inte ett vanligt motorfäste passar på högersidan?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
9 augusti 2010 · 103 Inlägg

Okej, tackar.



Sharky skrev:
Vad kan det vara? Typ 1.5 - 2 cm eller nåt sånt.

Enklast: Slägga

"Bäst": Skära ut , vika till en plåt med fyra uppstående sidor och försänka in i torpeden och svetsa fast.

Men det är ingen rocket science direkt. Det är bara en av dom saker man löser medans man bygger. Ungefär som motorfäste, slangar, sladdar och rör och annat jox.

/Göran


_volvo1 skrev:
hur mycke måste jag slå in torpedväggen och gör de på bästa sätt?

_volvo1 Fåga man inget, få man inget veta
9 augusti 2010 · 103 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

_volvo1 skrev:
hur vet man om man ha LH 2,4 ?

har du en diagnos modul i motorutrymmet en svart liten grej med en knapp i och ett stort A så har du 2.5

Jepp, den sitter vid vänster fjäderbenstorn.

Ja har liknande byggtankar till min 244 -88b, men jag funderar över hur man gör med kabeln till kallstartmunstycket som sitter på vanliga b230F ? De skiter b234:ans boxar i om man bara låter den kontakten hänga?

Och är det alltså annorlunda på blocket så att inte ett vanligt motorfäste passar på högersidan?

Jag undra de samma hur man ska göra med de ? om man måste ha den kontakten eller bara skita i den ?

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
9 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

_volvo1 skrev:
hur vet man om man ha LH 2,4 ?

har du en diagnos modul i motorutrymmet en svart liten grej med en knapp i och ett stort A så har du 2.5

Jepp, den sitter vid vänster fjäderbenstorn.

Ja har liknande byggtankar till min 244 -88b, men jag funderar över hur man gör med kabeln till kallstartmunstycket som sitter på vanliga b230F ? De skiter b234:ans boxar i om man bara låter den kontakten hänga?

Och är det alltså annorlunda på blocket så att inte ett vanligt motorfäste passar på högersidan?

jepp iom att du har en balansaxel som sitter där..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
9 augusti 2010 · 2 252 Inlägg

_volvo1 skrev:

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

har du en diagnos modul i motorutrymmet en svart liten grej med en knapp i och ett stort A så har du 2.5

Jepp, den sitter vid vänster fjäderbenstorn.

Ja har liknande byggtankar till min 244 -88b, men jag funderar över hur man gör med kabeln till kallstartmunstycket som sitter på vanliga b230F ? De skiter b234:ans boxar i om man bara låter den kontakten hänga?

Och är det alltså annorlunda på blocket så att inte ett vanligt motorfäste passar på högersidan?

Jag undra de samma hur man ska göra med de ? om man måste ha den kontakten eller bara skita i den ?

en 230F har inget kallstartmunstycke den har bara tomgångs motor samma som 234F Men 23/230E har däremot en kallstarts ventil men i dom bilarna måste du byta all motor elektronik

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang