Volvo 16v motor (B234f) i en volvo 240 -88. Behöver hjälp

945TurboMS
11 augusti 2010 · 261 Inlägg

Hittade detta på ett annat forum...

Vi kan notera i sammanhanget att alla (åtminstone alla svensksålda) Volvo 740 med LH 2.4 är förberedda för kallstartventil, men den är inte alltid monterad.
Det finns ett kontaktdon där man kan bygla eller inte bygla för att tala om för styrdonet om bilen har kallstartventil eller inte, och kontaktdon för kallstartventil finns alltid med i kabelstammen men ligger tillbakavikt och övertejpat någonstans vid insugningsröret på bilar som saknar kallstartventil.
Alla LH 2.4-styrdon för Volvo har också transistorn som ska styra kallstartventilen monterad.

Min erfarenhet är att det ofta finns skillnader mellan utförandet för den skandinaviska marknaden och de exportutföranden av Volvo och Saab som t ex Autodata och Alldata beskriver.

Observera särskilt översta raden lol

Anden740 Bilmekaniker
11 oktober 2010 · 92 Inlägg

Wikstromm skrev:

Bensinskallen skrev:

Wikstromm skrev:

då måste du ha K-jetronicet alltså E, för F har ingen kallstartsventil.... de har då inte nån av mina LH2.4or haft..

Nej, jag vet skillnaden. Har mekat k-jet, 2.2, 2.4 och vet hur det ser ut wink

uppenbarligen inte tillräckligt mycket för att veta att F inte har kallstartsventil alt. bara regina systemet som har de? min 2.4 har de då inte...

Hur Tröga är ni?
min 740 -88 B230F med LH 2.2 har kallstartsventil
Även min andra 740 -89 även den B230F Med LH 2.4 har också KALLSTARTSVENTIL..
Alla 740is har inte det men rätt många har det!!!
har skruvat med 740 i flera år så jag vet vad som finns o inte finns!!!

Bensinskallen P o r s c h e
11 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

_volvo1 skrev:
men min frågan kvarstår om  kontakter och kablar.. Passa dom eller inte ?

Ja alla kontakter och kablar passar. Du lossar alla kontakter från det gamla motorblocket och sätter dit elhärvan på det nya blocket bara. Alla kablar som suttit på b234 blocket är bara att ta bort och kasta i princip wink ( men bra att behålla tills du vet att allt fungerar ^^ )

Hur Tröga är ni?
min 740 -88 B230F med LH 2.2 har kallstartsventil
Även min andra 740 -89 även den B230F Med LH 2.4 har också KALLSTARTSVENTIL..
Alla 740is har inte det men rätt många har det!!!
har skruvat med 740 i flera år så jag vet vad som finns o inte finns!!!

Vissa vägrar ibland acceptera att de har fel wink

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Anden740 Bilmekaniker
11 oktober 2010 · 92 Inlägg

Bensinskallen skrev:

_volvo1 skrev:
men min frågan kvarstår om  kontakter och kablar.. Passa dom eller inte ?

Ja alla kontakter och kablar passar. Du lossar alla kontakter från det gamla motorblocket och sätter dit elhärvan på det nya blocket bara. Alla kablar som suttit på b234 blocket är bara att ta bort och kasta i princip wink ( men bra att behålla tills du vet att allt fungerar ^^ )

Hur Tröga är ni?
min 740 -88 B230F med LH 2.2 har kallstartsventil
Även min andra 740 -89 även den B230F Med LH 2.4 har också KALLSTARTSVENTIL..
Alla 740is har inte det men rätt många har det!!!
har skruvat med 740 i flera år så jag vet vad som finns o inte finns!!!

Vissa vägrar ibland acceptera att de har fel wink

Hehe jo finns tyvärr gott om sådana folk  wink

Sharky
12 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Så vitt jag vet stämmer det nästan till 100%.

Undantaget är 740 16V med LH2.4 som så vitt jag vet inte har något extra kontaktdon för en extra spridare framdraget. (I USA hade 16V Regina med kallstartspridare. Men det är Regina det)


Att utgången finns i boxen är helt klart så vitt jag vet.

Att det skulle vara en extra bygling som talar om för boxen om det skall vara kallstartspridare eller inte är jag främmande för då jag inte kan minnas att jag har sett någon sådan eller varit tvungen att ta hänsyn till någon sådan i dom kabelstammar jag har custom-byggt till LH2.4.

/Göran


945TurboMS skrev:
Hittade detta på ett annat forum...

Vi kan notera i sammanhanget att alla (åtminstone alla svensksålda) Volvo 740 med LH 2.4 är förberedda för kallstartventil, men den är inte alltid monterad.
Det finns ett kontaktdon där man kan bygla eller inte bygla för att tala om för styrdonet om bilen har kallstartventil eller inte, och kontaktdon för kallstartventil finns alltid med i kabelstammen men ligger tillbakavikt och övertejpat någonstans vid insugningsröret på bilar som saknar kallstartventil.
Alla LH 2.4-styrdon för Volvo har också transistorn som ska styra kallstartventilen monterad.

Min erfarenhet är att det ofta finns skillnader mellan utförandet för den skandinaviska marknaden och de exportutföranden av Volvo och Saab som t ex Autodata och Alldata beskriver.

Observera särskilt översta raden lol

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
12 oktober 2010 · 10 287 Inlägg

Jodå. Dom bilar där jag har konverterat LH2.2 till LH2.4 satt det EZ117K på.
Med tändslutsteg.

/Göran


l2.2 har ej separat tändslutsteg

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Jsjoberg
15 januari 2011 · 3 Inlägg

En fråga från en okunnig:
Om jag har en 242 -75 så måste jag då byta hela elsystemet till LH2,4 från en 240 elr kan jag bara koppla ihop med allt som kommer från 740 motorn (16v kablarna med dom som finns redan)?

Sharky
15 januari 2011 · 10 287 Inlägg

Det sitter helt olika elsystem i 240 och 740.
Man får bestämma sig: Endera 240 elsystem eller 740 elsystem.

(Tips: Elsystem för LH2.4 från en 240 är fem gånger enklare)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang