Rosenlind skrev:
BMW 330 är inte helt dum den heller. någon som har erfarenhet på bmw långmilare?
Som svar på den första frågan, både Audi, Volvo och Bmw håller för minst 25.000mil utan problem bara de skötts korrekt.
Bmw 330i (Alltså bensin, men du syftar på diesel antar jag?) har jag bra erfarenhet av som långmilare, min far körde sin 325i (Samma motor som 330i) 40.000mil utan det minsta lilla problem och hans nuvarande 330i börjar väl närma sig 20.000mil med en kass bensinpump som det enda problemet (När den var nästan ny, så förmodligen ett måndagsex. från fabrik).
Modellen E46 håller kort och gott utan problem för långa mil.
330d däremot finns med två olika effekter, 184 och 204hp. Den starkare motorn har haft problem med att en ventil i insuget trillat av och ner i motorn vilket slutar med haveri, ofta så illa att motorbyte är den mest ekonomiska lösningen.
Men samtidigt skall man tänka på att av alla de bilar med denna motor Bmw sålt i Norden under de aktuella åren så har det dokumenterats ett 20-tal fall av haveri av denna orsaken, där alla utom sex stycken har varit bilar trimmade i olika omfattning.
Inget stort problem således, men man bör ha det i åtanke om man köper en Bmw med M57-sexan och bör hålla koll på det om man köpt en.