Chickenrace på landsvägar utan mittlinje, närmast mitten vinner

Glader9991
12 augusti 2010 · 956 Inlägg

Brukar åka ganska mycket små landsvägar då jag tycker det är mest underhållande. Har på senaste tiden märkt av att det börjar bli som chickenrace av vem som kan ligga så nära mitten som möjligt, helst ligga över på andra körbanan, fast det finns ju ingen markering.

Mötte häromdagen en Toyota och jag såg hur han hade stor distans till markeringen på slutet av vägbanan. Fick nästan köra ner i diket.
Kollade i min högra spegel och då såg jag ingen asfalt i den spegeln i alla fall.

Och det är inte första gången det händer. Känns som det blir bara värre och värre.
Varför ska de vara så svårt att placera bilen och hålla åt sig när man kör på mindre landsvägar?
Börjar bli jävligt trött och förbannat på detta idioti. Antingen är det för att jävlas, eller för att man inte har koll på bilen. Och det är inte bara gamla kärringar som jag mött. Utan även yngre förare, och mer exklusiva bilar som Porsche. Är man inget rädd om bilen när man äger en 911 och försöker smeka mitten så mycket som går och lite till?

Något ni märkt av också? Eller bara jag som har otur?

Stefan Varberg Supraman
12 augusti 2010 · 2 300 Inlägg

Nepp samma i mina trakter

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
945TurboMS
12 augusti 2010 · 261 Inlägg

Har man en bil man inte är särskilt rädd om, kan man ju alltid försöka pricka deras backspeglar lol  Tillslut kanske dom lär sig...

unpatterned
12 augusti 2010 · 294 Inlägg

Samma i mina trakter, tyvär.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Pim_Pim
12 augusti 2010 ·

Här med..

Bjare
12 augusti 2010 · 945 Inlägg

Likadant här.

Det brukar oftast vara två olika kategorier. Personer som saknar koll på bilens placering och kör värdelöst.
Eller så har vi den stöddiga typen som är en klassisk variant av "Ska ha sista ordet" ..
Brukar oftast vara den sista kategorin. Den personen kör tills det smäller. Därför han anser sig vara bättre.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Fogel RELEASE ME!!
12 augusti 2010 · 188 Inlägg

Det e samma här

release Me!!
Masquerade Aldrig nöjd
12 augusti 2010 · 804 Inlägg

Då har väl jag tur, har aldrig stött på någonting sådant. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.
torpis Forummoderator
12 augusti 2010 · 10 576 Inlägg

folk har allmänt risig koll på placeringen. Inte att de inte vet var de har bilen utan att de ställer sig till höger även om de skall till vänster = köer bara för att de blockerar högersidan.  Vänstersväng på större väg = totalt livsfarligt!!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Andromeda Rumpmas
12 augusti 2010 · 3 860 Inlägg

Det kan vara söndagsbilister också. Dessa kan ha dålig koll på placeringen, t ex att de tror sig ligga på kanten när de ser denna i höjd med huven (Då har man ju minst en meter kvar), eller t o m vara rädda för kanten och därför håller sig långt från den och räknar med att den mötande ska lösa situationen. Möts två räddharar kan man läsa om en oförklarlig frontalkrock i bra sikt på raksträcka i tidningen roll

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Drönirettab
12 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Att vägarna saknar mittenlinje gör säkert att folk med dålig kontroll av bilens högra sida lägger sig mer mot mitten av vägen, helt enkelt för att de inte törs köra närmare vägkanten. Har man en mittenlinje att referera till så är det lättare eftersom man sitter på bilens vänstra sida.

Men visst finns det säkert även andra orsaker, som tex att visa sig "stöddig". Är ju sällan enbart en orsak, ofta finns flera orsaker. De gånger jag har råkat ut för liknande saker så har det väl mest handlat om "gubbar i keps" eller folk som gör andra saker än att titta på vägen (tex snackar i mobilen eller så). smile

Senast redigerat av Drönirettab (12 augusti 2010)

Muttley
12 augusti 2010 ·

Var en tant som prova de i hlm i vintras, hon låg för nära min sida och hade jag gått ut mer till höger hade jag tagit kanten på trottoaren. Så resultatet blev att hon fick köpa helt ny backspegel smile min blev bara lite nuddad. Men hon våga in stanna för och prata om det.

MeepMeep Finraggare
12 augusti 2010 · 2 381 Inlägg

Det är klart jag kör i mitten av vägen - ute i vägrenen är det massa grus som skvätter upp och ger fula stenskott!

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Danne_nkpg Lastbilschaufför
12 augusti 2010 · 257 Inlägg

kameramannen skrev:
Det är klart jag kör i mitten av vägen - ute i vägrenen är det massa grus som skvätter upp och ger fula stenskott!

Och prejar mötande bilar då med?

Four Rings To Rule Them All
NiKeMaN Entreprenör
12 augusti 2010 · 1 286 Inlägg

Danne_nkpg skrev:

kameramannen skrev:
Det är klart jag kör i mitten av vägen - ute i vägrenen är det massa grus som skvätter upp och ger fula stenskott!

Och prejar mötande bilar då med?

Collateral Damage

// Niklas Johansson
MeepMeep Finraggare
12 augusti 2010 · 2 381 Inlägg

Igår fastnade en Swift i grillen men två burkar insect removal spray löste problemet...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
13 augusti 2010 · 1 948 Inlägg

Säga vad man vill om lastbilschaffissar men dem har en imponerande koll på grejjerna. Ibland ligger de närmre kanter och räcken än en annan vågar med personbil.

On-Topic, så höll jag på att fronta en bil en vinter för några år sen när jag skulle hem till en kompis. Chaffören hade så dålig koll på vad han gjorde att han körde i mitten av vägen, och nu snackar vi fin o bred 70 väg med mittlinje o allt.

Tänk er spåren med ren asfalt som blir på trafikerad vägar på vintern. Det brukar ju vara 4 spår, 2 på min sida och 2 på andra sidan. Denna snubben körde på de 2 mittersta. Och jag hade ingenstans att ta vägen, slutade med att han väjde och var sjuukt nära på att köra i diket...

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Glader9991
13 augusti 2010 · 956 Inlägg

skalman1 skrev:
Dom som är värst häromkring är folk i småbilar, dvs Lupo och sånt.
Det är värre att möta en sådan än att möta en långtradare på småvägarna.

Lastbilarna är ju stora, och kan inte göra så mycket åt det. Då får man ta hänsyn helt enkelt.
Men jag menar främst personbilar.

Hellectric Trött
13 augusti 2010 · 267 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Säga vad man vill om lastbilschaffissar men dem har en imponerande koll på grejjerna. Ibland ligger de närmre kanter och räcken än en annan vågar med personbil.

Den tackar man för! Inte ofta man får höra vänliga ord om sitt yrkesval och sin kompetens... smile

unpatterned
13 augusti 2010 · 294 Inlägg

Jag lackade bilen orange, sen dess har jag märkt att fenomenet ökat!

hade aldrig några problem i min gröna 855a, men i den "oranga" granadan får jag nästan gå ut i diket varenda dag sad

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck
Ford Granada "DOHC 8v Turbo" (1985)
Ford Pinto "1 av 19 i sverige" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang