2447
Sök

Ang besikta bilen med vinterdäck.

3 182 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
Ska besikta bilen senast oktober har slutsiffra 6 på bilen, men mina sommardäck är helt slut alla 4 och jag har ej råd att köpa nya jusst nu så nu undrar jag om någon vet helt säkert om det går att besikta bilen med vinterdäck i oktober.

xcOOb
388 Inlägg
12 augusti 2010
jupp går bra, bara dom e godkända..

2 182 Inlägg
12 augusti 2010
ja det går, om de är godkända däck kan de inte ge en tvåa på det

Edit:Tusan 11 sekunder för sen på skicka knappen smile
Senast redigerat av Niklas1987 (12 augusti 2010)

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

x40
1 209 Inlägg
12 augusti 2010
vet ej hur d fungerar riktig, men e det dubb däck lr?

Volvo S40 turbo.

Smålänning
7 887 Inlägg
12 augusti 2010
Jobbigt att köra på dom resten av sommarn bara hmm

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

132 Inlägg
12 augusti 2010
nja är det inte så att om bilen inte är en veteranare alltså 30år eller äldre så får du inte åka med dubbade vinterdäck, men jag gissar att du har dubbfria å de har ett mönsterdjup som är mer än 3mm, då är det ok att bessa,,, men om du har dubb så  får du icke framföra bilen på svenska vägar, å då är det inte besbar..

2 182 Inlägg
12 augusti 2010
svinto23 skrev:
nja är det inte så att om bilen inte är en veteranare alltså 30år eller äldre så får du inte åka med dubbade vinterdäck, men jag gissar att du har dubbfria å de har ett mönsterdjup som är mer än 3mm, då är det ok att bessa,,, men om du har dubb så  får du icke framföra bilen på svenska vägar, å då är det inte besbar..

Dubbade vinterdäck får man väl visst ha om bilen är äldre än 30 år? däremot behöver du inte ha vinterdäck på vintern. Eller är det ändrat nu?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

3 182 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
japp det är dubbdäck nästa nya. men dom ska bara sitta på den dagen vid besiktningen. men jag tänkte bes i oktober.

519 Inlägg
12 augusti 2010
1oktober till 15april är det tillåtet att köra med dubbdäck,,men bilprovningen bryr sig inte om man besiktar innan 1oktober med dubbdäck,,,det är bara polisen som bryr sig då,,

132 Inlägg
12 augusti 2010
mtudiesel skrev:
1oktober till 15april är det tillåtet att köra med dubbdäck,,men bilprovningen bryr sig inte om man besiktar innan 1oktober med dubbdäck,,,det är bara polisen som bryr sig då,,

är du helt säker då du gör ett helt lagbrott.....

jag ger mig det är inga problem att bessa bilen http://www.bilprovningen.se/externt/bpw … enDocument

dock akta dig för polisen de gillar inte det!!
Senast redigerat av svinto23 (12 augusti 2010)

3 182 Inlägg
12 augusti 2010
Trådstartare
oki tackar för det men jag kör lika olagligt nu som om jag skulle köra med vinterdäck då mina sommar är totalt slut.

x40
1 209 Inlägg
12 augusti 2010
tänk på bara om du åker fast så e d 600-800 kr per däck men så alla andra säger att det ok så önskar dej lika till på bes..

Volvo S40 turbo.

26 Inlägg
13 augusti 2010
jag besiktade min bil igår med dubbdäck igår inte utan att dom sa nånting om det, har snedslitna sommardäck som jag inte hann lägga om till dom nya däcken. Som sagt är blir det dyrt om polisen skulle ha stannat mig.

Fri fart för ett fritt folk!
14 626 Inlägg
15 augusti 2010
det spelar ingen roll om polisen stoppar bilen med vinterdäck så länge man är påväg till och från besiktningen och man kan bevisa detta
man kan t.o.m åka avställt till besiktningen
jag hade min avställd men trafikförsäkring när jag bes min nya bil

är lite andra regler när man är påväg till och från bes än vad det är normalt

Kör fort så hinner inget hända...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
15 augusti 2010
Growe skrev:
det spelar ingen roll om polisen stoppar bilen med vinterdäck så länge man är påväg till och från besiktningen och man kan bevisa detta
man kan t.o.m åka avställt till besiktningen
jag hade min avställd men trafikförsäkring när jag bes min nya bil

är lite andra regler när man är påväg till och från bes än vad det är normalt

Spelar ingen roll om du är påväg till bes eller inte, du får inte framföra bilen med dubbdäck om det inte råder vinterväglag eller ligger inom ramen för brukandet av dubbdäck.

Sluta gissa.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

496 Inlägg
15 augusti 2010
Ryck dubbarna:) Så kan du köra till bes utan att oroa dig. Har kört så på min gammla bil och polisen har ej då heller segt något smile Fast det är ju inte att rekomendera, bättre med nya sulor.

89 Inlägg
15 augusti 2010
Du Får Köra Med Dubbdäck Från Den 1 Oktober Till Den 15 April, Oavsett Om Det Är Snö Eller Inte.
Vad Är Det Som Är Så Krångligt Med Det?

5 198 Inlägg
15 augusti 2010
Man får besikta med dubbdäck året om.. men inte KÖRA med dubbdäck på sommarn,, lite moment 22 kan man tycka..

283 Inlägg
15 augusti 2010
Du behöver ju inte köpa helt nya däck finns ett gäng även på blocket.
http://www.blocket.se/stockholm?q=somma … &md=th
Så slipper du oroa dig för att köra olagligt.
Senast redigerat av r2d2artur (15 augusti 2010)

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
15 augusti 2010
man får åka in mitt i Juni med vintesulorna på om man vill. har iaf ja gjort å dom sa inget om det

Sök