5880
Sök

Sälja bilen till Danmark?

Handledare
1 481 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Har en gammal 745 till salu på blocket.
Fått mail från en Dansk som kan tänka sig att komma hit och köpa den.
Är det affär att åka 60 mil för att köpa en gammal Volvo för 10 papp?? Skumt, tycker jag.
Har någon mer fått mail från Nils Svedsen?

"Hej
Finns bildar av Volvo'n invändigt? Jag kunne väre intresserad at kjöpa
den och må i så fald vara tämligen säker, innan jag farar åt Örebro
från København.
Hälsningar"
Senast redigerat av saab_sonett (15 augusti 2010)

629 Inlägg
15 augusti 2010
Ta några kort och maila till han , dyker han upp med 10 papp i handen så låt han köpa den.

Dock vettefan om det blir massa mer pappersarbete då det är "utomlands".
Visserligen inom norden men ändå..

Mröh

I got Dubs!
2 423 Inlägg
15 augusti 2010
Vid sidan av det som står på Transportstyrelsens sida ( http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/...ort-av-fordon/ ) så är det bara att vara noga med att identifiera köparen, så att du får fullständiga kontaktuppgifter till honom/henne.
Namn, adress, telefonnummer hem, mobil, mail etc etc.

Behåll dina svenska skyltar och behåll regbevis del 2.
Svenska Transportstyrelsen och danska motsvarigheten har ett samarbete (enligt uppgift från Transportstyrelsen när jag ringde till dem och kollade), så när bilen reggas i Danmark får svenska Transportstryelsen automatiskt bekräftelse om detta genom att bilens chassinummer identifieras.

Den uppgiften kommer alltså in per automatik.
Det du behöver skicka in, knutet till samma chassinummer, är bilens båda svenska registreringsskyltar samt ägarbyteslappen med "export" förkryssat.

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
15 augusti 2010
Det är värt att åka 60 mil för en dansk att köpa en bil i 10k-klassen i Sverige. Köpa bil är skitdyrt i Danmark, och dessutom är den danska kronan starkare än den svenska kronan, så det blir även billigt av den anledningen. Många danskar köper saker från svenska webbutiker, t.ex, de sparar riktigt mycket på det.

Däremot så undrar jag varför han inte väljer att köpa bil lite närmare danska kusten, t.ex Malmö eller Helsingborg...
Senast redigerat av Sheba (15 augusti 2010)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

Handledare
1 481 Inlägg
15 augusti 2010
Trådstartare
Jo, det borde finnas ett antal gamla 745:or i Skåne. Hur som helst. Enklare att sälja till en Karlstadsbo. big_smile

Sök