AC problem oljud.

FenioN
15 augusti 2010 · 120 Inlägg

Hej jag har en vw polo -08  när jag kör med ACn på så få jag ett konstigt ljud som följer varvtalet låter även när jag står helt stilla, låter som om det skulle kunna vara fläkten som låter men det är det inte! när jag stänger av ACn så blir det tyst. är liksom ett schoooo ljud och lite som det tickar lågt.
ACn kyler som den alltid gjort när jag köpte bilen,
har lyssnat utanför bilen men då hör jag inget, ljudet låter som om det kommer fram vid passagerar sidan

någon som vet vad det kan vara?

kan täppt filter göra oljud?

om man får läcka på systemet hur lång tid tar det innan det slutar kyla?
och vad får man för oljud då?


tackar för alla svart även långsökta teorier!

Mvh

Saab 9-5 2.0t -04
Powerman Japan Quality
15 augusti 2010 · 670 Inlägg

Om scooljudet kommer när du gasar till är det normalt. Kanske ingen hjälp, men ett lugnande maybe.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni
Honda NSX (1992)
FenioN
15 augusti 2010 · 120 Inlägg

det är även på tomgång fast ökar när jag gasar och slutar vid högre varv eller så är det att motorljudet tar över, man hör det tydligast nä man växlar till 2an på morgonen och när man motorbromsar kommer ljudet tydlig med.

Saab 9-5 2.0t -04
Dagge88
15 augusti 2010 · 629 Inlägg

Svårt att säga vad det är utan att ha hört oljudet , lägg upp ett klipp på det hela här så blir det lättare.
Kan ju bli enheldel olika ljud svårt att återge med text.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
JonR
15 augusti 2010 · 3 259 Inlägg

Låter ju lite halvskumt det där... Du hör inget när du kör med rutorna nere och åker längs en vägg tex? Lätt att konstatera om det kommer innifrån eller utifrån om man gör så!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
FenioN
15 augusti 2010 · 120 Inlägg

JonR skrev:
Låter ju lite halvskumt det där... Du hör inget när du kör med rutorna nere och åker längs en vägg tex? Lätt att konstatera om det kommer innifrån eller utifrån om man gör så!

Mvh/Jon

Det ska jag prova!  ingen ide att spela in film då man inte klarar fånga upp ljudet redan provat det.

Saab 9-5 2.0t -04
Dagge88
15 augusti 2010 · 629 Inlägg

Läcka är det nog inte kan jag garantera dig, för pyser det så du hör det, då tar det garanterat slut ruggigt fort då det är så små fyllnadsmängder i bilar.

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
FenioN
16 augusti 2010 · 120 Inlägg

Dagge88 skrev:
Läcka är det nog inte kan jag garantera dig, för pyser det så du hör det, då tar det garanterat slut ruggigt fort då det är så små fyllnadsmängder i bilar.

tänkte mer på att det läcker lite och sen gör så att det låter.

Saab 9-5 2.0t -04
Dagge88
16 augusti 2010 · 629 Inlägg

FenioN skrev:
tänkte mer på att det läcker lite och sen gör så att det låter.

Som sagt, så pass små mängder så du hör inte om det finns en läcka , och läckan kan inte orsaka några oljud (om det inte även läcker olja då kan kompressorn börja rassla / ticka).

Om du stänger av ACn i bilden, slutar ljudet då?

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Bjare
16 augusti 2010 · 945 Inlägg

Kör bilen riktigt varm. Då slutar ljudet va? Låter heller inget på höga varv misstänker jag?

Då kan vi snabbt konstatera att - MIN BIL ÄR LIKADAN. big_smile

Låter ungefär som en klen rem eller något som får dålig smörjning.

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
FenioN
17 augusti 2010 · 120 Inlägg

Japp ljudet slutar när jag stänger av ACn.


bajare..

mja det kan nog vara ganska likt, fast är osäker på att det slutar när den blir varm.  men på varv hör jag inget men det kan ju vara att motorn låter mer.

Saab 9-5 2.0t -04
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang