Ställa uppl laddtrycket på en passat 1.8 T 97a?

Calsu
16 augusti 2010 · 55 Inlägg

Krist skrev:

Calsu skrev:
Jag har bestämt mig nu iaf för att skita i pys/strypventil och ska chiptrimma skiten på lördag smile Kommer få ut ca 40-45 hästar det räcker väl för nu. Ingen som vet någon "genväg" man kan ta så jag får 5-15 hästar till så jag ligger lite över 200?

Öppet Luftfilter, 3" Downpipe och 3tum från downpipe ut. Då borde du ligga på 200 och lite över.

Vem ska chippa?

BSR chipming, Jrs motor i östersund tror jag det blir.

hejpadig
16 augusti 2010 · 262 Inlägg

spokenratt skrev:
Precis, lägg till filter o avgas byte, SPEC DOWNPIPE!! så ska väl inte 200 vara något problem!

Har kollat lite på BSR, ja vet inte vilken årsmodell killen har men annars står de:

Enbart chip: 193-195häst

Chip Inkl Sportfilter o Avgas: ~198-205häst (har ni läst bilsport?, sportsystem gav -1häst medans sportfilter gav nästan 15-18hästar... Fast på en nyare VW Golf då...., så de e inte helt omöjligt att du får dom siffrorna då. klart har du en slutkörd motor så kanske du inte har de... smile )

Chip inkl Sport filter/avgas + BSR 3"downpipe ska ge ca 215-225hästar.

Sen vet ja inte riktigt mer, hade nog byt spridare, laddkylare, o lite annat om du ska ha högre siffor.

Men försök köpa allt i ett kit, vet som att på min Audi A4 1.8T 95a, så va ja sugen på en BSR 3" downpipe som kosta runt 5700-6300kr men sen behövde ja även en Steg 3 Programmvara som behövdes bytas me Steg 2 som kosta 1500kr att byta till. smile

Men ska du bara ha 195-205hästar så hade ja byt till Sportfilter, de skonar turbon lite, vet inte hur stora slangar de går från luftfilter till turbo, men audi va för små o behövdes bytas till sportfilter även om den va chipad eller inte för o skona turbon. hmm

Sen hade ju faktiskt inte ett sportsystem varit fel heller då de kan bli lite mysigt varmt i turbo osv. Undrar själv ibland om turbona tycker om, om dom glöder tongue haha har varit me om de lite för ofta nu, men en tomgångskörning så blir de bra innan man stänger av, tänk på de osså! yikes


JAG VET DET KAN HA BLIVIT LITE RÖRIGT, MEN FÖRSÖK FÖRSTÅ SKÅNSKA STAVNINGEN OCH KLUDANDET! roll

Mvh Simon, och lycka till! big_smile

Senast redigerat av hejpadig (16 augusti 2010)

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
Krist
16 augusti 2010 · 716 Inlägg

Luftfiltret själv gav inte 15hk haha. Den gav en ökning på 1-2hk bara för att motorn fick friskare luft.

Luftfilter med halvsats gav en ökning på 5 hk ca

luftfilter å avgas hela vägen va det som gav mest effekt, golfen fick sig ca 25hk ökning av det. Men notera att de va en golf med 3000mil på mätaren servad ca 200mil innan testet utfördes, så man kan säga att motorn mår toppen då testet utfördes.

Mycket skillnad på en nybil å bil me 20000+mil på mätaren.

Det du ska ha kort o gott, luftfilter, avgas från turbon (hör me jt-tuning.se dom e billiga å bra).

De som egentligen skulle va bäst är om du monterar dessa innan chip, men inte ett måste.

Mvh, krist

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
spokenratt
16 augusti 2010 · 3 860 Inlägg

Som "hejpadig" skriver så fick dom en bra skillnad på den golfen dom testade, antar att alla försår att siffrorna dom angav är endast för den bilen och temperatur förhållande mm vid just det tillfället.. dock en imponerande ökning och som dom skrev, En fingervisning... Så ska du nu chippa så smäll på ett komplett avgassystem också, ångrar själv att jag inte gjorde det idag...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
hejpadig
16 augusti 2010 · 262 Inlägg

Krist skrev:
Luftfiltret själv gav inte 15hk haha. Den gav en ökning på 1-2hk bara för att motorn fick friskare luft.

Luftfilter med halvsats gav en ökning på 5 hk ca

luftfilter å avgas hela vägen va det som gav mest effekt, golfen fick sig ca 25hk ökning av det. Men notera att de va en golf med 3000mil på mätaren servad ca 200mil innan testet utfördes, så man kan säga att motorn mår toppen då testet utfördes.

Mycket skillnad på en nybil å bil me 20000+mil på mätaren.

Det du ska ha kort o gott, luftfilter, avgas från turbon (hör me jt-tuning.se dom e billiga å bra).

De som egentligen skulle va bäst är om du monterar dessa innan chip, men inte ett måste.

Mvh, krist

Ojj.... ahaha nää då va de ja som fattade fel i Bilsport! tongue Visst kan hålla me att man får ut fulla effekten om man kombinerar som du skriver, att man ha komplett avgas o filter. Men tyckte ja fattade de som 18... Ahh skitsamma, förstod fel roll

Mvh Simon

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
Krist
16 augusti 2010 · 716 Inlägg

Vill man komplettera med mer effekt så satsa på ett turbo grenrör, en ökning på kanske 5hk då avgaserna smiter ut smidigare.

Jag skulle nog gissa på att du kommer ligga på 230hk med ett ordentligt luftilterkit (avskärmning och rör för frisk luft), 3" avgas från turbo, och turbo grenrör(finns modellanpassade på ebay för 1500kr inkl frakt hem).

Lycka till.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
kenny_crx
16 augusti 2010 · 836 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Att bara ställa upp laddet utan att ha gjort nått annat är ju ren idioti.
Att de skulle gå o göra så helt riskfritt på en skyline säger jag också är helt felaktigt om bilen är orginal.
Har en kompis som fick renovera motorn på grund av pys trim så gör om o gör rätt så blir de inga dyra kostnader.

/F

Ska verkligen vara garaget.org där folk skriver om bilar som dom absolut inte förstår sej på....gick din kompis skyline isönder av pystrim?

vet du ens hur en ecu i skylinen fungerar? vet du vad motorn kan och inte kan? det e ingen saab motor, lite andra grejer förstår du

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Calsu
16 augusti 2010 · 55 Inlägg

Krist skrev:
Luftfiltret själv gav inte 15hk haha. Den gav en ökning på 1-2hk bara för att motorn fick friskare luft.

Luftfilter med halvsats gav en ökning på 5 hk ca

luftfilter å avgas hela vägen va det som gav mest effekt, golfen fick sig ca 25hk ökning av det. Men notera att de va en golf med 3000mil på mätaren servad ca 200mil innan testet utfördes, så man kan säga att motorn mår toppen då testet utfördes.

Mycket skillnad på en nybil å bil me 20000+mil på mätaren.

Det du ska ha kort o gott, luftfilter, avgas från turbon (hör me jt-tuning.se dom e billiga å bra).

De som egentligen skulle va bäst är om du monterar dessa innan chip, men inte ett måste.

Mvh, krist

Tack för tipset, Kolla upp jt tuning och dom hade tyvärr inget direkt anpassat till passat. Bara nåt universal grejjs hmm

Janneutanb
16 augusti 2010 · 7 271 Inlägg

kenny_crx skrev:

Fredrik-79 skrev:
Att bara ställa upp laddet utan att ha gjort nått annat är ju ren idioti.
Att de skulle gå o göra så helt riskfritt på en skyline säger jag också är helt felaktigt om bilen är orginal.
Har en kompis som fick renovera motorn på grund av pys trim så gör om o gör rätt så blir de inga dyra kostnader.

/F

Ska verkligen vara garaget.org där folk skriver om bilar som dom absolut inte förstår sej på....gick din kompis skyline isönder av pystrim?

vet du ens hur en ecu i skylinen fungerar? vet du vad motorn kan och inte kan? det e ingen saab motor, lite andra grejer förstår du

Ja och vilken motor som helst som leanar ut för mycket rasar.

Calsu
16 augusti 2010 · 55 Inlägg

Är det från 00 och uppåt man behöver löda skiten när man chippar? Eller hur är det som?

hejpadig
16 augusti 2010 · 262 Inlägg

Calsu skrev:
Är det från 00 och uppåt man behöver löda skiten när man chippar? Eller hur är det som?

Om ja fattade de rätt så fram till Passat 1,8T 2002 så e de lödning av chipet. Över 2002 så blir de PPC som du kopplar in i bilens kontakt (va den nu heter? Någon som vill svara va den heter, har hjärn släpp... tongue )

Detta e då från BSR...!

Men ska du ha över 230hästar så köp lambda mätar eller liknande så att du vet att bilen får tillräckligt me soppa. Läste nämligen igår i en gammal Bilsport tidningen att vid 5400 o upp så hade spridarna nästan max capacitet 84% så dom har inte mycke mer o ge om du ökar effekten! yikes

Sen vet ja inte hur stakar o kolvar håller för effekten heller... hmm

Mvh Simon!smile

Jag körde hem men tog fel på hus och kolliderade med ett träd som inte finns på min tomt...
[img]http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138112/138112-d0ebc2b0663c6dfbbe6c0ed2c43c99b4.jpg[/img]
Krist
16 augusti 2010 · 716 Inlägg

hejpadig skrev:

Calsu skrev:
Är det från 00 och uppåt man behöver löda skiten när man chippar? Eller hur är det som?

Om ja fattade de rätt så fram till Passat 1,8T 2002 så e de lödning av chipet. Över 2002 så blir de PPC som du kopplar in i bilens kontakt (va den nu heter? Någon som vill svara va den heter, har hjärn släpp... tongue )

Detta e då från BSR...!

Men ska du ha över 230hästar så köp lambda mätar eller liknande så att du vet att bilen får tillräckligt me soppa. Läste nämligen igår i en gammal Bilsport tidningen att vid 5400 o upp så hade spridarna nästan max capacitet 84% så dom har inte mycke mer o ge om du ökar effekten! yikes

Sen vet ja inte hur stakar o kolvar håller för effekten heller... hmm

Mvh Simon!smile

Hjärnsläpp? ODB-uttaget är ordet du letar efter :p

Topic: Maila jt eller ring jt så får du veta 100% om de har eller inte, om dom har passat i hemsidan har dom väl varan inne men inte hunnit uppdatera sidan?

Ditt chip behöver lödas, men absolut inget skadligt eller något du åker på skit utav. BSR vet vad dom håller på med.

Mvh, Krist.

BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
Calsu
17 augusti 2010 · 55 Inlägg

Tack för alla svar äntligen ett forum med raka svar utan massa tjaffs big_smile Har bestämt mig för att chippa den nere i sthlm hos bsr och det blir ett "steg2 +" men sport avgs som totalt ger 209 hästar smile. Jag vet inte om jag måste byta spridare då kanske? Eller kan jag vänta med det tills 220/230 hk? Sen sportluft filter är det ett måste kanske? Så jävla litet utrymme för att sätta in ett hmm tight om plats i dom här.

mickecorrado Bilplåtslagare
17 augusti 2010 · 1 036 Inlägg

Vet inte om kopplingen är bättre på passaterna jämfört med golfarna, men med enbart lite trim chip så tar kopplingen skada.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11924/20628/11924-110864.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/11924/20628/11924-110863.jpg

Smoke Tires Not Drugs.
Pendulum
17 augusti 2010 · 1 298 Inlägg

Skulle satsa på detta. Anpassat för din bil och därmed garanterad passform plus att det ser snyggt ut. smile
http://sv.bsr.se/products/4900418/

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
spokenratt
17 augusti 2010 · 3 860 Inlägg

Calsu skrev:
Tack för alla svar äntligen ett forum med raka svar utan massa tjaffs big_smile Har bestämt mig för att chippa den nere i sthlm hos bsr och det blir ett "steg2 +" men sport avgs som totalt ger 209 hästar smile. Jag vet inte om jag måste byta spridare då kanske? Eller kan jag vänta med det tills 220/230 hk? Sen sportluft filter är det ett måste kanske? Så jävla litet utrymme för att sätta in ett hmm tight om plats i dom här.

Ovanstående skickade en länk på ett bra filter. spridare ska inte behöva bytas ifall det inte ingår i deras steg 2

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Fredrik-79
17 augusti 2010 · 2 164 Inlägg

Brains skrev:

kenny_crx skrev:

Fredrik-79 skrev:
Att bara ställa upp laddet utan att ha gjort nått annat är ju ren idioti.
Att de skulle gå o göra så helt riskfritt på en skyline säger jag också är helt felaktigt om bilen är orginal.
Har en kompis som fick renovera motorn på grund av pys trim så gör om o gör rätt så blir de inga dyra kostnader.

/F

Ska verkligen vara garaget.org där folk skriver om bilar som dom absolut inte förstår sej på....gick din kompis skyline isönder av pystrim?

vet du ens hur en ecu i skylinen fungerar? vet du vad motorn kan och inte kan? det e ingen saab motor, lite andra grejer förstår du

Ja och vilken motor som helst som leanar ut för mycket rasar.

Då man inte hade gjort nått åt bränslet utan bara pys trimmat så fastnade en ventil så hela toppen fick renoveras o sen visade sig att en kolv med gått åt skogen så då va de nya kolvar med.
Vet man inte hur man ska göra så ska man inte pilla.
Gör man rätt är de ingen fara.

/F

Saab 9-5 SE (2001)
kenny_crx
18 augusti 2010 · 836 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Brains skrev:

kenny_crx skrev:

Ska verkligen vara garaget.org där folk skriver om bilar som dom absolut inte förstår sej på....gick din kompis skyline isönder av pystrim?

vet du ens hur en ecu i skylinen fungerar? vet du vad motorn kan och inte kan? det e ingen saab motor, lite andra grejer förstår du

Ja och vilken motor som helst som leanar ut för mycket rasar.

Då man inte hade gjort nått åt bränslet utan bara pys trimmat så fastnade en ventil så hela toppen fick renoveras o sen visade sig att en kolv med gått åt skogen så då va de nya kolvar med.
Vet man inte hur man ska göra så ska man inte pilla.
Gör man rätt är de ingen fara.

/F

Och detta hände på en skyline?

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Calsu
18 augusti 2010 · 55 Inlägg

Jag har tänkt lite på dump...Finns det nån åternånting(hjärnsläpp) dump som ger ifrån sig något bra pys? Isåfall var? Såg att bsr hade nån wastegate men den är väl typ öppen eller?

Bjare
18 augusti 2010 · 945 Inlägg

Calsu skrev:
Jag har tänkt lite på dump...Finns det nån åternånting(hjärnsläpp) dump som ger ifrån sig något bra pys? Isåfall var? Såg att bsr hade nån wastegate men den är väl typ öppen eller?

återcirkulerande. smile

Volkswagen Passat 1.8t "Höghus-edition" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang