6199
Sök

Koppla många basar på ett monoblock

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Tjena!

Går det således att koppla sex basar på ett monoblock & hur? paralellkoppling?

Hur många ohm per talspole behövs (eller om det räcker med enkel talspole)

Är huvudsakligen tänkt att få ner dom i 1 ohm, men ni kan även berätta om ni kan hur man får ner dom i 2 ohm.

Tack!

Mvh /Christoffer
Senast redigerat av Cgee (16 augusti 2010)

The löwer class.

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa mig? smile

The löwer class.

7 283 Inlägg
16 augusti 2010
Ja du kan koppla hur många högtalare du vill.
Sker genom serie samt parellellkopplingar beroende på ohm på basens spole/spolar.

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Brains skrev:
Sker genom serie samt parellellkopplingar beroende på ohm på basens spole/spolar.

Ok, basarna är iallafall på 2x4 ohm & det är sex styckna, går det att få dom till 1 ohm, eller hur många ohm blir dom till?

The löwer class.

400 Inlägg
16 augusti 2010
Till exempel om du har 6st basar med enkel 4ohms spole:

Parallellkoppla 3 basar och 3 basar var för sig. Sedan dessa "grupper" i serie till steget, borde bli ~2,67 ohm.

Har du 6st basar med 2x2ohms spolar får du det kopplat till 1,5 ohm. Fråga mig inte hur, det kommer jag få totalt fel om jag försöker förklara..

Mvh. Jonatan

400 Inlägg
16 augusti 2010
Cgee skrev:
Brains skrev:

Ok, basarna är iallafall på 2x4 ohm & det är sex styckna, går det att få dom till 1 ohm, eller hur många ohm blir dom till?

Dem borde du få ner till ~1,34 Ohm. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu. Börjar bli mycket siffror i huvet!

Mvh. Jonatan

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
JonatanR skrev:
Till exempel om du har 6st basar med enkel 4ohms spole:

Parallellkoppla 3 basar och 3 basar var för sig. Sedan dessa "grupper" i serie till steget, borde bli ~2,67 ohm.

Har du 6st basar med 2x2ohms spolar får du det kopplat till 1,5 ohm. Fråga mig inte hur, det kommer jag få totalt fel om jag försöker förklara..

Mvh. Jonatan

Okey, men vad är det för steg jag borde köpa för 6st 2x4ohms basar? är ju som mest intresserad av ett mono 1ohms stabilt

The löwer class.

400 Inlägg
16 augusti 2010
Cgee skrev:
Okey, men vad är det för steg jag borde köpa för 6st 2x4ohms basar? är ju som mest intresserad av ett mono 1ohms stabilt

ja om mina kalkyleringar är korrekta, är det ett 1ohms stabilt steg du behöver.

Men vore nog bra att höra så jag räknat rätt innan du börjar beställa nåt!

Mvh. Jonatan

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
JonatanR skrev:
Cgee skrev:

ja om mina kalkyleringar är korrekta, är det ett 1ohms stabilt steg du behöver.

Men vore nog bra att höra så jag räknat rätt innan du börjar beställa nåt!

Mvh. Jonatan

Tackar, ska beställa från dom stora staterna så om någon kan verifiera detta vore det ultraperfekt smile

The löwer class.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 augusti 2010
Seriekoppla spolarna på vardera bas och parallellkoppla sedan alla basar med varandra så blir det 1,33Ohms impedans på steget. Hur kraftigt steg du behöver sen beror på hur mycket effekt basarna tål tillsammans, lägg dig något över den siffran.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Seriekoppla spolarna på vardera bas och parallellkoppla sedan alla basar med varandra så blir det 1,33Ohms impedans på steget. Hur kraftigt steg du behöver sen beror på hur mycket effekt basarna tål tillsammans, lägg dig något över den siffran.

så alla plus till plus, alla minus till minus, men även ena basen plus till andra basens minus?

The löwer class.

400 Inlägg
16 augusti 2010
Cgee skrev:
så alla plus till plus, alla minus till minus, men även ena basen plus till andra basens minus?

Såhär: http://www.rockfordfosgate.com/rftech/w … ofer_imp=4

Men lägg på 3 till likadant.

Mvh. Jonatan

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Tackar smile

The löwer class.

3 466 Inlägg
16 augusti 2010
Dom som har såpass många basar brukar ha typ 3 steg med så kör dom 2 basar /steg. Sitter basarna sen i samma låda så måste man vara riktigt duktig på att ställa in stegen..

Men med 6 basar kommer du inte kunna använda steget till max i vilket fall som helst.
Varför inte satsa på 4 basar och kanske gå upp i storlek istället?

Finns det inget företag i sverige som säljer dom basarna du ska ha? annars tror jag att frakt och tull kommer bli ganska dyrt..
Senast redigerat av M_icke_ (16 augusti 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Dom som har såpass många basar brukar ha typ 3 steg med så kör dom 2 basar /steg. Sitter basarna sen i samma låda så måste man vara riktigt duktig på att ställa in stegen..

Men med 6 basar kommer du inte kunna använda steget till max i vilket fall som helst.

Finns det inget företag i sverige som säljer dom basarna du ska ha? annars tror jag att frakt och tull kommer bli ganska dyrt..

Aa okey, nyttig info där, har ju som sagt bara haft två basar som mest, & det är hifonic basar, har inte hittat dom i sverige iallafall, men tänkte kanske köra med 4 15" istället

The löwer class.

3 466 Inlägg
16 augusti 2010
Cgee skrev:
M_icke_ skrev:

Aa okey, nyttig info där, har ju som sagt bara haft två basar som mest, & det är hifonic basar, har inte hittat dom i sverige iallafall, men tänkte kanske köra med 4 15" istället

Klicka på länken i min signatur så ska du se att du hittar hifonics...

satsar du på 4st 15" har du samma konarea som 12arna men behöver inte lika mycket effekt..
Senast redigerat av M_icke_ (16 augusti 2010)

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Cgee skrev:
M_icke_ skrev:

satsar du på 4st 15" har du samma konarea som 12arna men behöver inte lika mycket effekt..

jo, men inte den hifonicsen ja söker tongue

hade planer på ett budgetbygge & då såg jag hifonicsbasar för under 500, fast hittade denna dock bara i usa

The löwer class.

3 466 Inlägg
16 augusti 2010
Cgee skrev:
M_icke_ skrev:
Cgee skrev:

hade planer på ett budgetbygge & då såg jag hifonicsbasar för under 500, fast hittade denna dock bara i usa

De e bara att ringa dom, som sagt bara för att den inte finns hemma så betyder det inte att dom inte kan ta hem den. Dessutom tar dom hifonics via tyskland. Betydligt billigare än att köpa från USA.

ohshit
1 285 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Cgee skrev:
M_icke_ skrev:

De e bara att ringa dom, som sagt bara för att den inte finns hemma så betyder det inte att dom inte kan ta hem den. Dessutom tar dom hifonics via tyskland. Betydligt billigare än att köpa från USA.

Okey, ska höra med dom smile

Du har inga andra tips på basgungande budgetljud? smile

The löwer class.

3 466 Inlägg
16 augusti 2010
Cgee skrev:
M_icke_ skrev:
Cgee skrev:

Okey, ska höra med dom smile

Du har inga andra tips på basgungande budgetljud? smile

Finns ju Audiotop WF-serien.. Ligger dock på runt 1800 för en 15" men samtidigt behövs kanske bara 2?

Satsa pengarna på ett ordentligt steg så kan du få vilka billiga basar som helst att lira bra!

Vad är din budget?

Sök