7692
Sök

Volvo duett, utbytt kaross och motor. frågor.

Jävel
2 018 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har en Volvo Duett som jag vill regga med utbytt kaross, det i sig är inget jag oroar mig för.

Grejen är den att bilen är i dåligt skick just nu, o jag skulle vilja regga in en gammal cheva 6a i den. Den har mindre hästkrafter än b18 så de ska inte heller vara ett problem.

Men, måste jag regga bilen med orginalkaross o sexa först, innan jag reggar karossbytet, eller kan jag göra båda samtidigt?

Är det SFRO som håller i detta?
Vem ska man fråga?

Mvh: Isac

You got to risk it, to get the biscuit :)

8 290 Inlägg
16 augusti 2010
Har man bytt till en annan kaross och sen vill byta motor så bör det vara smartast att regga det samtidigt för oavsett så bör ju bilen klassas om som amatörbyggt då, lite beroende på vilken kaross du satt dit. Men för ett exakt svar så är det absolut bäst att vända sig till sfro.

Jävel
2 018 Inlägg
16 augusti 2010
Trådstartare
Så har jag också fått det förklarat nu, o jag ville helst att det skulle vara en duett fortfarande, så att den var skattebefriad o sådär. Så jag byter nog kaross, besiktigar o byter motor efteråt o bara åker. Det verkar lättast just nu.

Men det går (helt säker) att byta kaross o ha den reggad som duett fortfarande, men man får inte ändra styrsnäcka,motor o bromsar o grejer. Det var bara de jag ville komma runt på något vis.

Får nog ta ett möte med sfro innan jag sätter igång.

Jävel
2 018 Inlägg
17 augusti 2010
Trådstartare
Nu har jag snackat med SFRO.

Dom sa såhär: Hej,

Om Duetten är obesiktigad pga att kontrollbesiktningen gått över tiden så kan du göra ombyggnaden direkt.
I bästa fall resulterar din ombyggnad till att bilen blir ombyggt fordon. Det gör inte så mycket eftersom den fortfarande behåller sin årsmodell, dvs den kommer fortfarande att vara skattebefriad.
Om du byter kaross till en kaross som inte är originalkaross för det chassit så får du bara öka effekten med 20%. Du bör göra alla ändringar du planerar innan du besiktigar den som ombyggt fordon. Om Duetten nu blir tyngre än den var original så är det inte så lämpligt att använda Duettchassit. Då bör du göra ett nytt chassi men då blir det amatörbyggt fordon och då får den årets årsmodell....

Dvs: det jag önskar att göra med bilen är fullt möjligt och jag är jättelycklig smile

261 Inlägg
17 augusti 2010
Plankpojk skrev:
Nu har jag snackat med SFRO.

Du har med andra ord gjort någonting (smart) som ingen annan på detta forum tänkt på att göra innan lol

Plankpojk skrev:
det jag önskar att göra med bilen är fullt möjligt och jag är jättelycklig smile

Hade jag varit snabbare med att hitta denna tråden, hade du sluppit ett samtal....  Naturligtvis äger man "boken" Och naturligtvis är man jävligt noga med att memorera "Therealpintos" svar (på andra forum)  Samma fråga har naturligtvis ställts innan, och han fick samma svar som du...
En annan fördel med ombyggt fordon för den årsmodell du valt, är att man kan "bygga" sin egen motor! Som Ex. turbokonvertera en sugmotor lagligt...

Grattis! tongue  Och lycka till!

Jävel
2 018 Inlägg
18 augusti 2010
Trådstartare
Hehe, tackar!. Tror de kommer bli kanoners smile

Sök